Gå til innhold
Arkivverket

[#55543] Ei nøtt!: Svend Hanssen og Helena Jonasdatter fra Sverige i Kvikne 1771.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei slektsgranskere, her er en stor nøtt: Reisende Svend Hanssen og kona Helena Jonasdatter kom fra Sverige til Innset i Kvikne i 1771: I kirkeboka for Kvikne finner vi dette om to barn av dem:1. Anders f. 1771, døpt i Innset kirke den 3. mars. 'Confirmered et hiemedøbt barnes daab hvis forældre ere omvandrende folch: fader: Svend Svendsen og moder Helena Jonesdatter fra Sverg, og havde beviiser om deres forhold.'2. Johannes f. 1772, døpt i Kvikne kirke den 9. febr. 'Samme tiid døbt et par ægtefolks barn, som har tilhold i Opdal og ere fattige og omkringvandrende mennesker: barnet blev kaldet Johannes: Pater: Svend Hansen. Mat: Helena Jonsd.' Svend Hanssen og Helena Jonasdatter havnet i Eide på Nordmøre, der de ble boende på plassen Sandvik under Gautvika. Helena Jonasdatter døde den 22. mai 1796 av slag, 66 år gammel ifølge kirkeboka, og enkemannen Svend Hanssen giftet seg igjen i 1799 med Ragnhild Eriksdatter Aasen fra Sunnylven. Ved ekteskapsinngåelsen levde Svend av vevskeibinding. I 1801 var han husmann i Sandvika med jord. Han døde 1. mai 1812 i Gautvika, 90 år gammel ifølge kirkeboka. Er det noen som kan sitte inne med flere opplysninger angående Svend og Helena? Hadde vært flott om noen hadde opplysninger om deres opphav også!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Godt nyttår Kjell! I avskriftene hans Kristian Strand finner jeg følgende: Konfirmert 1797 i Kornstad: Ole Svendsen Gautvig, over 20 aar gammel, født utenbygds. Gift 1804 med Sigrid Eriksdatter Gaustad. De bodde på Gaustad. Oppattgift med Elen Halvorsdatter Gautvik i 1836. De var da begge 62 år. (f. ca. 1774) Ole var antakelig sønn av Sven Hansen og Helena Jonasdatter fra Sveg. Sven var f. ca. 1742, han var 58 år i 1801 og 70 i 1812. Sønnen Anders Svendsen var gift med Karen Karlsdatter. De kom til Gautvika ca. 1801-1802, og hadde da sønnen Sven, f. ca. 1798 og dattera Helena, f. ca. 1800. De døde begge av kopper våren 1802. Sia fikk de sønnene Sven, f. 25/9. 1802 og Henrik, f. 31/3. 1805. Henrik meldte utflytting til Stangvik i 1830. Kvar det vart av de andre har jeg ikke funnet noe om. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Endre og godt nyttår til deg også! Det var nok en skrivefeil at Sven var 90 år da han døde i 1812 ja, det ser jeg nå! Ellers så lurer jeg på denne Ole Svendsen Gautvig. Kan hende at han kan være en sønn av Sven Hanssen og Helena Jonasdatter, men jeg mener også å ha hørt at han hører til en søskenflokk som kom fra Sunnmøre (Sunnylven?). Når det gjelder sønnen Anders Svensen så har jeg en del om deres barn. Carl, som ble født på Innset i 1792, ble døpt i Tynset kirke, og ei Helena ble også født på Tynset, men døpt på Hitra. Så har vi Andreas f. 1807, som ble gift med Elen Kirstina Michelsdatter fra Lenvik i Troms. Har lagt ut spørsmål ang. Anders Svensen og Karen Carlsdatter på digitalarkivet før, og der er det mange opplysninger om deres etterslekt. Vet du, Endre, om det kan finnes noe angående Sven Hanssen i militære legdsruller f. eks.? Hadde vært kjekt å vite hvor de kom fra disse folkene. Er klar over at de er reisende, så det er nok ikke så enkelt å finne ut av dette. Stammer selv fra Henrik f. 1805 og hans første kone Ragnhild Iversdatter Stigan f. 1804 fra Halsa.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.