Gå til innhold
Arkivverket

[#55546] Gustav Bernhart Østmo, Trondheim, Stjørdal


Gjest Eva Hjelen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Hjelen

Hei. Jeg klarer ikke å tyde alt som står i dåpsregistreringen for Gustav Bernhart Østmo i Bakklandet ministerialbok 1893-1900. Gustav Bernhart nr. 12 - Jeg leser at han er født '9. november 1899, døpt 21. januar, Gustav Bernhart, foreldre er Ole Johansen Østmo, tømmermand, ugift. Magnhild Johansdtr Lian, fhv. .., ugift.' Foreldrenes bopel og faddrenes navn klarer jeg ikke, samt anmerkningen. Er det noen gode lesere som kan tyde for meg? Eva Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Jeg skjønner godt at du ikke får med alt som står skrevet og trengerhjelp til å lese dette. Jeg kan visst ikke hjelpe stort, men kan det være fhr. - forhenværende Pige Lian. Skal forsøke mer på fadderne senere. Kanskje noen andre trør til etter hvert.Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei igjen, Kan stedsnavnet ha noe med Østossundet eller Østmosundet å gjøre ? Det er svært uklart å tyde, men det er et forsøk. Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg tror mora er 'fhv. Tjp.' [forhenværende tjenestepike]. Etter det ser det ut til å stå 'Ind.' [=inderst], men her er jeg usikker. Til slutt står det, som nevnt, 'ugift'.Stedsnavnet tror jeg må være Østersunds Gd nr. 8 [Østersunds gate på Lademoen], 'nu i Øvre Størdalen Hegre' [Hegra i Øvre Stjørdalen]. Men hva står det lenger nede? Kan det være 'Østersunds Gd' som er gjentatt?Foreldrene er ugifte enda ved sønnens dåp, men ved folketellinga 1900 er de gift, og familien bor på Oles heimgård Østmo i Stjørdal.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagrun Dyrkorn Heimland

Hei igjen, jeg er enig med Arne Langås, det kan være Østersunds gard som er gjentatt.Jeg har forsøkt litt på fadderne, den første ligner på Johan - et eller annet - det ligner på Antonsen, men blir ikke rett i endelsen. Kan det være Rasmussen? Odd er vel greitt, men videre blir det kanskje karlsen? Dette var ikke lett. Dagrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Hei. Jeg og tror at det er Østersunds Gd som er gjenntatt. Det kan vel tolkes slik at både Ole Johansen og Magnhild Johansdtr bor i Østersunds Gd. Hva tror dere om merknaden da? Eva - tusen takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei Eva og godt nyttår!Det var ikke akkurat noen 'skjønnskriver' du hadde funnet deg der nord i Stjørdalen. Jeg har prøvd å tolke litt av dette og tror det bl.a. står under faddere; ' Johan Antonsen Haugen, Odd Korstad?, ----- Kvam,------ Gundersen'.I merknadsfeltet står det først' b. Randi Johansdatter Haugen (skal kanskje bety at han har glemt en av fadderne?) Videre; 'Begges 1te barn' + en forkortelse som jeg ikke forstår.Dette ble sikkert ikke så mye til hjelp, men kanskje litt?Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

B-en foran Randi Haugens navn forklares i kolonneoverskrifta; 'b) ved uægtefødte Børn Anmelderens Navn m.V.''Skjønnskriveren' er ikke hjemmehørende i Stjørdalen, men i Bakklandet sokn i Trondheim, et av de mest folkerike sokn i Trondheim rundt århundreskiftet. Som eksempel kan nevnes at det var 393 døpte gutter og 336 jenter i 1899, ikke småtteri å lete gjennom. Når skrifta er som dette, blir ikke saken enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Finn. Dette var til hjelp. Randi Johansdatter er antageligvis søster til Magnhild, vet at hun hadde en eldre søster ved navn Randi. 'B' kan jo være at hun 'anmeldte' barnefødselen i og med at det er uægte. Takk skal du ha. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg tror du finner (minst) 3 av fadrene boende i Østersunds Gade 8 i FT 1900: Lenke Johan Haugen er bødker og hans kone heter Randi. Jens Kvam, bryggeriarbeider, finnes også her, men navnet til 'tjenestepigen' som er den siste fadderen, klarer jeg ikke å tyde.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er jo en Gundersen -familie også som bor der. Kan det være Agnes Gundersen.Fikk meg forresten en stor overaskelse da jeg leste denne tellingen. Fra mitt hjemsted, Mjosundet i Aure, husker jeg en gammel mann som bodde nærmest i en hytte der på stedet da jeg var guttunge. Han het Ernst Lubbe, og jeg husker det ble sagt at han var tysker. Jeg har aldri hatt noen peiling på hvor han kom fra eller hvem han var. Så finner jeg ham altså i denne tellingen fra Østersundgate i Trondheim i 1900 som 13-åring. Navnet er vel såpass uvanlig i Norge at jeg regner som ganske sikkert med at det er samme mann. Alderen stemmer i alle fall utmerket. Beklager ellers denne avsporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Takk skal dere for hjelpen. Jeg har ikke brukt/visst om den nettsiden med folketelling som Aud viser til tidligere. Den var veldig oversiktlig, og ga ekstra informasjon både til meg og andre nordmøreringer. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.