Gå til innhold
Arkivverket

[#55549] Gunhild Larsdatter, f. ca. 1765-70, et mysterium


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

28. november 1799 giftet Gunhild Larsdatter seg i Hole med Ole Svendsen Nes. LenkeDet står Nes også på henne, så lenge trodde jeg at hun kom fa Nes, men da deres førstefødte ble døpt, Svend, 10. april 1799, var de ikke gift ennå, og det står bare 'pigen Gunhild Larsdatter' på henne - ingen gårdshenvisning. De bor på Nes i 1801, som husmannsfolk, og det er fetteren til Ole som driver gården. Oles aner har jeg, men klarer ikke å finne ut av opphavet til Gunhild.Hun oppgis å være 36 år i 1801, men jeg tror hun er noe yngre og født rundt 1770. Har funnet enken og legdslem Gunhild Larsdatter Neseiet begravd 20. jan. 1833, 62 år, og tror det er henne. I tillegg til Svend i 1799, har jeg funnet barna Marte i 1802, Berte i 1804 og Lars i 1810. Barnas faddere har ikke hjulpet, så mitt håp er hjelp fra dere - klarer noen å finne ut av mysteriet mitt?vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

På FS finner jeg ei GUNILD LARSEN, døpt 1 JUL 1771, Norderhov. Foreldre: LARS OLSEN og INGER CHRISTENSDR.Dette er trolig den samme Gunild som finnes i kirkebok Lenke (høyre side), men denne Gunild er muligens for ung?Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det er dessverre ikke henne (2), selv om hun aldersmessig nok er innenfor 'rammen'. Foreldrene bor fortsatt på Follum i 1801, og Gunhild giftet seg med enkemannen Ole Pedersen Western 2. desember 1794. LenkeDet ER imidlertid en annen Gunhild, født 21. juni 1767, Norderhov, foreldre Lars Sivertsen og Berte Olsdatter, som jeg lurer litt på, jfr. navnet på den andre datteren, Berte. Alle tips om hennes videre 'skjæbne' mottas med takk!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk til deg, Jon, du har tolket det rett, for de får en datter, Ane, som døpes i 1771, og da står det helt klart Allergot. Dette paret trolover seg 4. februar 1757 i Lunder - klarer du, eller andre, å tyde hva som står i lenken (tenker særlig på gårdsnavn). LenkeVet selvsagt ikke om de er foreldrene til Gunhild, men følger opp sporet...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Lars og Berthe ble copulerede 21.apr.1757 i Haug annex.Tolker det som *Lars Syversen Trøttersrud Eie og Berthe Olsdatter*. Lenke Trøttersrud (rettere sagt Trøttilsrud) ligger jo i Haug. Kan det være dette gardsnavnet presten har forsøkt krote ned også ved trolovelsen?Mvh Ellef Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk, Ellef! Du har meget god kunnskap om folk fra Ringerike - har du peiling på denne familien? Har snust litt i 1801-tellingen, men ikke funnet noen. Bevares, min Gunhild må nødvendigvis ikke være fra Hole/Ringerike, men.....vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Mine kunnskaper om folk fra Ringerike var mildt sagt overdrevet.Til saken: Oppdaget ikke svaret ditt før nå, men desverre har jeg ingen opplysninger om denne Gunhild Larsdatter. Vet bare at foreldrene først bodde på Trøttilsrudeie, siden på Allergot.Gikk raskt gjennom konfirmantlistene fra Norderhov med annexene f.o.m. 1781 t.o.m. 1788. Fant henne ikke. Begravelsene har jeg ikke gransket, da det virker som disse er svært så mangelfulle rundt 1770. Især når det gjelder barn.M.v.h. Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk for tilbakemeldingen, Ellef.At det skal være så sabla vrient å finne ut av opphavet til Gunhild....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.