Gå til innhold
Arkivverket

[#55555] Hvilket hotel i Bergen kan dette være?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Hvilket hotel i Bergen kan dette være snakk om i FT 1900? LenkeFinnes det noen flere opplysninger om dette hotellet?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var Marie Beck som eide det. Hun bodde også på hotellet. Det er litt vanskelig å se i din lenke så jeg legger den inn på nytt med hennes navn uthevet Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Berit :o)Takk for interessen. Jeg så det sto øvert at eieren het Marie Beck, men tenkte mere på hva dette hotellet het, og hva slags hotel det var.Kunne det mere sammenlignes med et pensjonat? Var det et avholdshotel? Var det et ettertraktet sted å bo? Lå det sentralt?Det var underlig at det ikke sto noe navn.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for svar Yngve :o)Jeg ser det lå sentralt til i Bergen,og var kanske populært på grunn av det, men som sagt hva var navnet etc?Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Hvis det er samme plass som heter Vestre Torggate i dag, så vet jeg at det ligger et hotell der, men husker ikke hva det heter. Skal sjekke gule sider og komme tilbake til det. Arnfrid vet nok helt sikkert mer :-)Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Ambassadeur ligger i Vestre Torggt.9 og tidligere bergen gjestehus, nå Bergen travel hotell ligger i vestre Torggate 20A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Berit: Det ser sånn ut ja at det lå i det samme området som brant i 1916.Per: Jeg har hørt ordet Mellempike før, men husker ikke betydningen av det.Siw: Fint at du deltar. Skulle vært artig å vite navnet på hotellet. Hotel Beck? Hotel Bergen? Hotel Torvet???Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Torggata er ei stutt gatestump frå Torgalmenningen (Ole Bulls plass / Kong Olav 5s plass) til Nordahl Bruns gate. Den held fram i Vestre Torggate, som går opp ei lita bakke til Vaskerelven og vidare på hi sida til Rosenberggata nedunder Johanneskyrkja.Torggata brann ikkje ned i 1916. Det fatta noko fyr i einskildhus mot Ole Bulls plass, m.a. Hotel Norge tvers overfor 'ditt' hotell i Torggata. Men branntiløpa vart sløkte før dei gjorde nokon stor skade.I Torggata har der vore fleire hotell, restaurantar og kafear - dei siste to slaga er der jamvel i dag. Eg veit kva hus det er snakk om, men eg veit ikkje kva hotellet der hette i 1900. Det må i alle høve ikkje forvekslast med dei nyare inne i Vestre Torggate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Til årets jul kom boken 'Bergen - for 100 år siden' av Stein Tore Davidsen. Den er utelukkende basert på postkort - og på side 139 finnes et bilde av bygningen som huset dette hotellet. På veggen mot Torgalmenningen kan man se et skilt, og med lupe kan en se at det står 'M. Beche...' (resten skjult bak nabobygningen). Det er en linje under som trolig beskriver etablissementet, men da er det nødvendig med yngre øyne for å tolke skriften. Boken har desverre ikke referanse til hvem som har utgitt det aktuelle kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

En stor takk Bjørn og Terje :o)Da ser det ut til at hotellet var oppkalt etter eieren Marie Beck. Jeg har nå forsøkt å lete etter adressebøker for Bergen i årene 1897-1900, men finner ingen ting.Et takknemlig *Smil* til alle som har gjort sitt for å hjelpe meg. Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Siren :o)Det var artig å se bilde av hotellet. Ikke mange som gikk og tuslet i gatene da. He-heDet er et årstall nederst i høyre hjørne på bildet. Kan det være 1890- 1896?På skiltet over ser det ut til å stå Familie hotel, og i presentasjonen står det Privat hotel.Er det noen som vet hvor jeg finner adressebøkene for Bergen?Et veldig fint bilde, og veldig flott med kirken som troner i enden.Takk skal du ha Siren. Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland
LenkeHar dessverre ikke sett denne debatten før nå, men jeg har da heller ingen flere opplysninger om dette hotellet enn det sok allerede er fremkommet. Linken over fra adresseboken 1924-1925 om Torvgaten 1.Et kartutsnitt;jeg har satt en svart prikk på hotellets adresse, Torvgaten 1; og her ses Torvalm i øvre kant og Johanneskriken i nedre kant.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, det var det jeg så Harry, men under Geografiske lokasjoner står det Bechs Privathotel.Flott bilde var det ihvertfall :o)Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk Arnfrid :o)Adressebøkene jeg hadde vært interessert i er fra 1897, og fram mot ca 1906.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Om ein ser på bilde i innlegg 15, så ligger idag Hotel Norge på venstre side av bilde, Bech ligger da like overfor midten av hotellet og skulle derved ligge i Torvgaten 1d og det står vel også oppe i 1900-tellinga. Nr. 1 i innlegg 4 og 19 er litt lenger nede i gata. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=Webgate&gardpostnr=2880&merk=2880#ovre>LenkeHer får Marie Bech borgerbrev i 1885. LenkeHer er hun oppført som barn, sammen med familien i 1885-tellinga. LenkeHer er hun i 1891-tellinga, som koggejomfru trulig på Hotel Nordstjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for ditt innlegg Oddvar :o)Da er nok årstallet som står nederst på postkortet 1896 ifølge det du forteller.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Adressebok 1903: Under Hoteller bl.a. Beck, Marie, Privathotel, Torvgd. 1c.Men i panteregisteret er det under Torvgaden 1d (tidligere Vaskerelvsmuget 6 og 8) vi finner nevnt en leiekontrakt til frk. Marie Bech for 3 år med forkjøpsrett. Den er datert 26. februar 1900. Marie Beck utsteder en obligasjon i juli 1906. Eiendommen ble solgt til frk. Constance Pedersen i mai 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.