Gå til innhold
Arkivverket

[#55563] Kjørere i Kristiansand 1800/1820


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har en forfar som omtales som kjører/vognmann i Kristiansand de første årtier på 1800-tallet. (Skadru Osmundsens Drange) Ved sønnens dåp i 1826 er det så mange 'kjørere' at jeg undrer meg på om dette uttrykker en slags 'vognmannsslekt' eller et særlig tett 'laugs-samhold'. LenkeSynspunkt eller tips? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg trur ein kan rekne med at på den tida så var sosial omgangskrets i veldig stor grad influert av yrke. Det var jo ikkje så mange andre sosiale møteplasser som nå for tida, som foreninger, fritidsaktiviteter, fritidskurs o.l.Eg har noen forfedre i smedemiljøet i Kristiansand 1700-1750. Da er omtrent alle faddere smeder eller smedekoner, giftermål er mellom smedesønner og smededøtre. Nå var jo smedelauget et sterkt laug. Eg fant mye interessant i smedelaugets protokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Virker sannsynlig! Har tendens til det samme blant tollere i Arendalsområdet på attenhundretallet.Vet du om vognmenn var formelt organisert i Kristiansand? (Kan kanskje sjekke SAKs arkivliste?)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.