Gå til innhold
Arkivverket

[#55569] Bygdefarskipper Hans Hanssen på Hestun Vevelstad/Tjøtta (født ca 1819)


Gjest Knut Riksen jr
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr

Søker anene til skipper og gårdbruker Hans Hanssen (født ca 1819). Oppført på gården Hestun i Vevelstad, Tjøtta prestegjeld og gift med Hanna under folketellingen i 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Fant Hans og Hannas giftermål i Alstahaug kirke, 17 juli 1854:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071024610093.jpg>LenkeSer ut til at hennes etternavn skal være Larsdatter, ikke Hansdatter.Hans er da født i Lånan, som da lå under Tjøtta, men som i dag ligger i Vega kommune.Hans sin far, Hans d.e. var Lensmann og bodde på Tangen i Tjøtta, f. ca. 1782 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Descendants of Hans Hansen:-1- Hans Hansen d. Cir 1869, Tangen, Tjøtta, Nordland +Maren Salamonsdatter -11- Peder Andreas Hansen b. 1814, Lånan, Tjøtta, Nordland, d. Bef 1869 -12- Petter Arnt Hansen b. 1816, Lånan, Tjøtta, Nordland, c. 7 Jul 1816, Tjøtta, Nordland g.m. Birgitte Johanna Greger b. 1825, Viksjøen, Sømna, Nordland, c. 2 Jan 1825, Sømna, Nordland -121- Johan Marcus Pettersen b. Cir 1857, Tangen, Tjøtta, Nordland -122- Petra Anette Pettersdatter b. Cir 1860, Tangen, Tjøtta, Nordland -13- Hans Hansen b. 1818, Lånan, Tjøtta, Nordland, c. 12 Jul 1818, Tjøtta, Nordland -14- Salomon C. Hansen b. 1820, Lånan, Tjøtta, Nordland -15- Lucas Hansen b. 1824, Lånan, Tjøtta, Nordland, d. Bef 1869 -16- Edvard Aare Hansen b. 1826, Lånan, Tjøtta, Nordland -17- Johan Nicolai Hansen b. 1829, Lånan, Tjøtta, Nordland, d. 17 May 1879, Tangen, Tjøtta, Nordland, bur. 26 May 1879, Tjøtta, Nordland g.m. Ukjent -171- Hansine Marie Hansen b. 1857, Tangen, Tjøtta, Nordland g.m. Nikolai Edvind Nilsen b. 1854, Kvalnes, Tjøtta, NordlandDette fant jeg i databasen min, men jeg har ikke gransket slekten. Nr 12 gift med en søster til min venninnes ane.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Takk Terje og Hanne, Dere kom meg litt i forkjøpet. Var innom Nasjonalbiblioteket i dag og fikk lånt Vevelstad bygdebøkene av Åsvang. Her nevnes også Lånan og Tangen. Jeg finner også disse gårdene på Digitalarkivet og 1801 folketellingen.Terje, du skriver at Lånan i dag er en del av Vega kommune, men hvor ligger Tangen? Er det fortsatt en del av Tjøtta og i tilfelle hvor på kartet?Bygdelensmann Hans Hansen f. 1782 må det vel også være mulighet for å finne opphavet til?Hanne Line: Din oversikt viser at at Hans d.e. var gift med Maren Salamonsdatter. Har du noe mer her, og hva er kilden din? Hennes navn er ikke så vanlig som ektefellen så her bør det også være mulig å komme noe videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Tangen ligger på nordenden av øya Tro i nåværende Alstahaug kommune.Kilde for Maren Salamonsdatter er Alstahaug MINI 1801-1819 s 87, dåpen til sønnen Petter Arnt.- hanne line -

bilete4067.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Hans Hansen d.e. døde på Tangen 17. mai 1869:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050429011136.jpg>LenkeHan er da angitt til å være 85 1/2 år gammel. Jeg har ikke gjort noen undersøkelser på hvor han er født, men det burde være overkommerlig. Det kan jo være han som er tjener på Rosøya i 1801-tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Takk for ytterligere materiale. Ser også ut som boken fra Terje Roghell, som vel kom ut i fjor, også kan være nyttig å skaffe seg.Du gir meg Terje mye nytt å bygge videre påSalomon Pettersen f. 1750 fra Hestun, Tjøtta. (må vel være samme gård som er nevnt i innlegg 1). I Vevelstadboken under Hestun finner jeg ikke Salomon Pettersen, men jeg finner jeg en Peder Salomonsen båret til dåpen i 1731 som nok kan være faren. Han ble døpt samtidig som sin søster Karen. Deres far er Salomon Hansen (f 1697) og gift 19.10.1721 med Maret Nilsdatter. - mange navn her som går igjen (ref over). Ser at kirkebok for Tjøtta i perioden 1750 ikke ligger på Digitalarkivet. Finnes den? Den vil i tilfelle kunne bekrefte tilknytningen. Alternativt kan det kanskje være noe skifte kan bekrefte dette.Andreas Pedersen Zahl (f 1721). Dette var en ny Zahl for meg. Hvilke knytning kan han ha til Zahlslekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Arnt Åsvang skriver følgende i første bind om Vevelstad om lensman Hans Hansen: Han var født og drev gård på Lånan. Han ble konstituert som lesmann, og fra 28.3. 1830 beskikket som lensmann i Tjøtta - Vevelstad. Senere flyttet lensmann Hansen til gården Tangen på Tro der han også drev jordbruk og jektebruk. Han var av god og dyktig sjømannsslekt. Hans kone var fra Havn. Etter 37 år som ansatt lensmann søkte han avskjed i 1867.Noen andre kandidater til hvor han var i 1801 enn Rosøya ser heller ikke jeg, men hvis han var fra sjømannslekt kan han ha vært utenbys på tidspunktet folketellingen ble avholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Takk for tipset Hanne Line.Kanskje er det denne Salomon som er døpt på Tjøtta 21. trin 1750? LenkeDet er noe vanskelig å lese men det ser ut som det kan stå: døbt Petter gårdm? Hestuns drengebarn N Salomon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er mogeleg det står Petter, det kan eg ikkje klara å tyda, men det står iallfall:døbt ..... Hansen Hestons drengebarn N(amn)Salomon osv.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Enig i din tolkning når det gjelder farens patronymikon (Hansen). Navneformen går igjen flere steder på samme side i kirkeboken (feks. på en av fadderne). Stedet må også være Hestun. Til tider er dette også skrevet med dobbel S. Ser man hvor fadderne er fra er det også i området rundt Hestun.Kan fornavnet til faren være noe annet enn Petter? Første bokstav er 'P'. Denne er også benytter ved skriving andre steder som f.eks. i 'Pigebarn'. 'e' (som ser ut som en 'r' eller 'v') finner vi også andre steder hvor bokstaven må være 'e' osv.

bilete4082.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr

Når det gjelder lensmann Hans Hansen (nevnt bla. i # 6) skal han iflg. Åsvang være sønn av Maren Pedersdatter. Vi finner dem i 1801 på Norbostad i Tjøtta. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Maren Pedersdatter er søster av en av mine aner.Det eneste jeg har på hennes sønn Hans Hansen f. ca 1785, er at i et skifte etter halvbroren Peder, så befinner Hans seg i 1813 på Lånan.Maren var først gift med Peder Zachariasen, bror til Halle Zachariasen (se FT1801 Nordbostad). Så Hans må være født utenfor ekteskap.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Hanne Line, Hvor på siden mener Hans er oppført?Ettersom du har navn på søsken til Maren har du kanskje noe mer info. enn hva som finnes her Lenke ? Tenker da på navn på søsken, aner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Prøver meg på en tolkning av teksten, men jeg er ikke flink til det.... har døpt uægte N: Hans født 14de november, moderen Maren Pedersdatter (?) på Vevelstad har utlagt avdøde Hans Olsen som (tjente på Sæter ?) (?). Faddere: Anders ?, Lars Pedersen, Christopher ?, Dorthe Christophersdatter, alle fra Vevelstad og ? Nielsdatter ibid- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Knut Riksen jr

Ny opplysning og svar til #7Her har vi nok dåpen til Andreas Pedersen Zahl som er født i 1721. Døpt 01.11.1721 (Nederst til høyre) LenkeFaren er Pedersen Anderssøn Leines og som er gift med Johanna Nielsdatter Zahl. Johanna er datter til Niels Jenssøn, lensmann i Alstahaug. Bosatt på Leines. Han er gift med Anna Hansdatter Zahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr

Det som kan skape så tvil og skape forvirring ift. overnevnte er at i skiftet etter Peder og Johanna på Leines i hhv. 1748 og 1757. Begge stedene er navnet på sønnen Anders. (iflg S. Edvardsens skifte avskrifter fra Alstahaug/Stamnes 1686-1780). Edvardsen presiserer at 'når det gjelder navn skal man være klar over at en og samme skriver skrev navnet på forskjellig måter, og at dette må man ha i tankene'. Forøvrig kunne det være en mulighet til at Johanna og Peder fikk to sønner, og at Andreas døde før skiftene. Jeg har forøvrig til gode å finne noen Anders døpt på Leines i aktuelt tidsrom, ei heller noen Andreas på Leines død med aktuell alder. Ser man av skiftet i 1757 befinner Anders seg på Tjøtta og er gift. Dette passer forøvrig bra med at Anders Pedersen som befant seg på Tjøtta i nevnte periode (datteren Johanna Andreasdtr. Zahl, født 1754, på Haltøya, Tjøtta - ref # 6 over)Apropos navnet Zahl. Gitt at Andreas Pedersen er en 'ekte' Zahl er det ikke mange steder vedkommende kan komme fra ift. tidspunktet. Leinens er en av disse (Nordvika på Dønna en annen). At datteren Johanna også har fått Zahl navnet tyder mer på at dette er et familienavn og ikke bare en 'jippo' (enkelte på denne tiden fikk navn i dåpen etter kjente folk i bygda). Et annet moment som styrker familie sannsynligheten er at Johanna Andersdatter Zahl er oppkalt etter sin farmor - Johanna Nielsdatter Zahl.Merk videre at Andreas Pedersøn på Leines hadde en søster som het Karen Monk Pedersdatter (ref skifte 1757). Johannas Andersdatter har en datter som også fikk navnet Karen Monk (Salamosdatter). Oppkalt etter tanten? Monk er da ikke noe særlig vanlig (mellom-)navn. (En av de første kjente med navnet Munch som slektsnavn på Helgeland er Povel Munch, sogneprest på Nesna fra 1689-1702).En annen tante til Johanna var Pernelle. Johanna har også en søster med dette navnet.Trolovelsen og giftemålet til Andreas og Berethe Pedersdatter i 1752 gir ikke mye tilleggsinformasjon [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-111>LenkeMEN noe er det: Vitner til forlovelsen er Petter Dass (godseier på Tjøtta, og sønn til Anders Dass og Rebekka Angell). Den andre er Jocun Raanes, borger og handelsmann i Sandnessjøen. Tittel på Anders er huusmand under Tioten (Tjøtta). Anders kan neppe være en stusselig husmand som har dette følge ved forlovelsen. Beritte har også et familienavn som ikke er helt vanlig blandt almuen. Hun ser ut til å være av Falch slekt:

bilete5101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Riksen jr

Vedørende Andreas Pedersen: I Innrulleringsmantallet for Helgeland 1769 (ved Svein Edvardsen) fant jeg at Andreas Pedersen Haltøen var død i 1769. Det er forøvrig ingen andre Andreas Pedersen på Helgeland i aktuell alder som fremkomer i mantallet. (Den eneste andre som er nevnt med dette navnet er 1 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.