Gå til innhold
Arkivverket

[#55570] Ole Ols. Grøthe/Qvam & Karen Olsdt Torke g.Tr-heim 1828 - noen som kan bidra?


Gjest Stig Løchen Dragseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei!Har jobbet en del med denne slektsgreina men kommer ikke videre i forhold til opphavet deres. Har hatt god hjelp på DIS for å tolke kirkebokinnføringene, men til tross for god hjelp står jeg altså fast!Har funnet to barn av Ole og Karen; Carl Andreas f 1826 og Caroline Ovidia f 1831 Trondheim - døpt Nidarosdomen. Har funnet Caroline konfirmert 1846 Edø i Møre og Romsdal. Carolines etterslekt har jeg oversikt over. Bakgrunn for at jeg bruker Grøthe og Qvam er at Ole Olsen bruker bruker navnet Grøthe/Grøtte ved Carl Andreas dåp 1826 og Karolines dåp 1831 -- bruker senere Qvam ved begge ungenes vaksinasjon 1832 og 1833, samt ved hennes konfirmasjon på Edø 1846 nr 31;Tar lenkene fortløpende; Ole Olsen Grøthe/Qvam & Karen Olsdt. Torke ble gift Tr-heim 1828. Vielse nr 25; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16331&idx_id=16331&uid=ny&idx_side=-277>LenkeTolkning av teksten; Vielse 1828 Nidarosdomen; 1ste April 1828 Ole Olsen Gröthe, Ungkarl og Soldat og Enke Karen Olsdatter Torke. Fød paa Baklandet, opholder sig i Thjem. Fød paa Hedemarken, opholder sig i Thjem.Brudeparets fedre; Ole Olsen Qvam, Soldat. Ole Torke, Huusmand.Forlovere Peter Rösted Underofficier og O. Hojem Underofficier.Begge have havt de naturlige kopper efter Attest af Bat.Læge Knudsen. Forevist Attest fra Kapt. Stabell af 4de April 1826 for meddelt Giftetilladelse. Brudens forrige Mand Ellev Olsen døde naturlig død i Ørkedalen 1820 efter Attest fra Skifteretten af 30te Nov. 1827Dødsfallet til Karen Olsd. Torke tidligere ektemann Ellev Olsen. Orkdal klokkerbok dødsfall nr. 24;LenkeellerOrkdal MINI dødsfall nr 29; LenkeFør vielse 1828 dåp sønnen Carl Andreas i 1826 dåp nr 147;LenkeI 1831 dåp datteren Caroline Ovidia - nr 18 LenkeVaksinasjon Carl Andreas og Caroline Ovidia 1832/1833;LenkeTolkning; Musketeer Qvam af 11 (eller 1t, altså første) Compagnie. Født og opholder sig i Thjem. Vaksinasjonen utført av bataljonslege KnudsenKonfirmasjon Caroline Ovidia 1846 nr. 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiLegger ved en link til vielsen mellom Ole Olsen Qvam og Karen Mogensdatter i Bakke Kirke i Strinda (Trondheim), 1794. Nederst på side 151.Regner med at det er foreldre til den Ole som blir gift i Domkirken i 1828. Lenke Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjenMå nok være noe feil ved den første Ole Olsen Qvam jeg fant. Det var en vielse. Her finner jeg en Ole Olsen Qvam som er ungkar og soldat og blir far til et uekte barn i 1798, døpes i Bakke kirke.LenkeMen det er ikke din Ole som blir døpt her, denne heter Sivert og du finner ham omtrent midt på side 4.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiHer kommer dåpen til din Ole, også i 1798, Bakke Kirke, og da uekte født med samme far som forrige barn Simon.Du finner ham ca. 1/3 ned på siden, moren heter Guru Olsdatter. LenkeMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Hei Hanne og takk for hjelpen!Har hatt dataproblemer og derfor sent svar!Det er trolig den rette Ole Olsen du har funnet. Jeg stiller meg spørsmålet om det er den samme Ole Olsen Qvam som blir far til både Ole og Simon?Må vel prøve å se om jeg kan finne giftemål eller flere unger døpt!Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Tror nok det er samme mann som er far til både Simon og Ole. Han står vel nevnt som soldat begge plasser, så det tror jeg må være ganske sikkert. Begge barna er jo født utenfor ekteskap. Men hvem den andre Ole O. Qvam er som ble gift noen år før er jo ikke godt å si. Det kan jo muligens være både en bror eller også far til soldaten her som blir gift på nytt.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Evert Nielsen

Hej. Enten er det to Ole Olsen Qvam eller så har det värt en aktiv mann. Jeg tror vi har en på Baklandet og en i Domsognet. Fant en Ole Olsen Qvam död 12 november/begravd 21 november 1835, 70 år gammel i Bakke i Strinda. Fikser ikke dette med å legge in lenk, men det er på oppslag 129 Bakke i Strinda 1818-1850.Hilsen Evert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Ja dette er merkelig! Det kan jo være far som dør 1835 og hans sønn i 1863. Tviler vel litt på dette da 'sønnen' skulle vært ca 65 år! Skal se på kirkebøkene - takk skal du ha!Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Stig,Kan det tenkes at Ole Olsen Qvam kom fra Lom? Det reiste en god del folk ut fra Lom.Jeg finner at Ole Qvamsødegaard får ei datter Eldri, 1765, Lom. Faddere: Ole Olsen Qvamme, Lars Qvamme, Grethe ???, Marit Omillem? og Ane Helstad.Nr. 68 side 1 LenkeJeg finner ikke flere barn framover i tid, så da var nok Eldri det yngste barnet til Ole Qvamsødegaard. Da må du leite bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.