Gå til innhold
Arkivverket

[#55571] Anders Haagensen på Flakstadplassen, 1762, Våler, Østfold


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

Haagen Tostensen Flastadplassen i Våler, Østfold, døper sønnen Anders 13.9. 1762. LenkeJeg finner ikke Anders som gift eller død i Våler. Konfirmasjonslistene ser ikke ut til å eksistere. Noen som vet om skjebnen til Anders?Bakgrunnen for spørsmålet er at han er en kandidat til den Anders Haagensen som er omtalt i tema 55408.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Han kan være den Anders Haagensen f.ca 1761 som bor i Son i 1801, gift med Grethe Andreasdtr. Tre barn: Anne Kirstina, Hellene og Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Knutbakgrunnen for min hypotese er:1) Navn stemmer 2) Alder stemmer 3) Oppkalling Kona til Haagen er vel Kirsten Hansdtr, forutsatt at det er de som gifter seg i Våler 11.4. 1758. Anders Haagensen i Son hadde en datter de kalte Anne Kirstine/Kristine.Kjenner du noe mer til denne familien på Flakstadplassen?Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Haagen Tostensen var husmann på Såstad under Flakstad i Våler fra 1758 til 1775 da de flyttet til Åsen under Kaabel hvor Haagen er født.Her var de til Kirsten døde i 1786 og Haagen i 1792. Haagen var sønn av Anne og Tosten Andersen Åsen under Kaabel. Kirsten var datter av Maria Borgersdtr. og Hans Aslaksen Grav i Våler. De hadde 16 barn av hvilke Anders f. 1762 trolig flyttet til Vestby som det står i Våler b.b. I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Mange takk! Da faller brikkene på plass.Vet du noe om Anders' kone Grethe Marie Andersdtr? Jeg tror hun kanskje kom fra Moss. Kfr LenkeMvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jeg tror du har rett. Han er vel den Andreas Erichsen Reier som er døpt 2-11-1734 i Moss. Han er født på Grønvold, en plass i den nåværende Klostergaten, forlengst borte og glemt.Foreldre Erich Thorsen Røre-Tronvig og Ingeborg Larsdtr. bodde på forskjellige gårder på Jeløy, Fuglevik, Røre, Tronvig og Reier som de tok navnet fra, samt på Grønvold i Moss. Han arbeidet for Moss Jernverk i 1755 sammen med broren som er ukjent. Har en god del om slekta om du er interresert.Erich Thorsen kom til Norge fra Sverige 1724, bosatt 1734 på Fuglevik, Jeløy (Vigerust, Svenske personer i Moss 1734).Anders og Grethe Maries datter Anne Kirstine gifter seg også med Erich Erichsen Reier av samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Knutdette var suverent!For ca 5 år siden hjalp du meg også inn på et Grønvold/Krogsvold-spor. Johannes Christensen Grønvold f 1735 i Moss. Er det samme folka eller bare samme området?Jeg er mer enn interessert i dette....;-) Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Det er sammen plass men ikke slekt. Erich Thorsen bodde der bare når han fikk Andreas, ellers bodde de på Jeløya. Sender deg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Følger interessert med også i dette emnet, Ole Bjørn som er en fortsettelse av ditt forrige. Lenke til trolovelse/vielsen til Grete Andersdtr og Anders Hågensen i Vestby/Såner mars 1792 Lenke Han bodde på Grimstad da. Den nærmeste Grimstad-gård jeg har funnet, er vel i Råde. Så han tok den veien da før han kom til Son?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.