Gå til innhold
Arkivverket

[#55572] Elling Pedersen Sør Fore Meløy.


Gjest Roy Køllersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Køllersen

Er det noen som har opplysninger om Elling Pedersen , født ca1795 og død ca 1865. Han var gift med Lava Johannesdatter født ca 1800 død ca 1870. Hvem var hans foreldre? Om det er noen som også vet hvem foreldrene til Lava Johannesdatter var så ville det vært fint. Disse er mine tipp oldreforeldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette er vel antakelig de som gifter seg i Meløy 2/10 1825 - Elling Pedersen 40 år og Olava Johansdtr 30 år - iflg FamilySearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Elling var kommet til Meløy allerede i 1813 og var da i tjeneste i Nedre Spildra. Han oppgir da å være født i Saltens fogderi. I 1818 og 1822 oppgir han å være født i Saltdal, men senere i 1830 og 1833 oppgir han å være født i Bodø sogn. Der oppgis litt forskjellig alder, men han er nok født rundt 1789. Jeg lurer på om han også fikk et barn 2 år før han giftet seg - vet du noe om det? Er du sikker på at han døde så sent som nær 1865? (Jeg antar at du er en efterkommer av Ingeborg Maria?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Takk til Arnstein og Terje. Det ser ut som om Elling er født noe tidligere enn de data jeg har.Ellers har jeg veldig lite opplysninger om flere barn. Det er riktig at jeg er etterkommer av Ingeborg Jeg er heller ikke sikker på dødsåret til Elling. Takk iallefall for opplysningene så langt. Håper det kan komme mere Hilsen Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Ved skiftet etter Ingeborg Olsdatter i Kleven i Rødøy i 1808er det en Olava Johannesdatter som da var 17 år som er ført som Ingeborgsdatter(da blir jo Olava født ca 1791). Denne Olava er kanskje litt for gammel her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var litt rask her og skulle ha skrevet at det var nevnt 2 Olava Johannesdatter i det skiftet, og den andre Olava var 13 år. De andre søsknene var Jeremias Søren(fått navnet Johansen og ikke Johannesen) 9 år, Elen Johannesdatter 8 år og Susanna 15 år. Kilden er de utmerkede og 'Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1780-1810' av Svein Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Anne Lise. Takk for nye opplysninger. Til ditt siste innlegg så vil jeg anta at det er den Olava som er 13 år i 1808 som er den rette ( født 1795). Får prøve å komme videre med disse opplysninger som jeg har fått, men tar gjerne imot flere . Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I lysningsprotokoll for Rødøy 1824-1863 finner en pige Olava Johnsdatter og ungkarl Elling Pedersens lysning den 28.08.1825. Elling var da tjenestedreng i Herstad, og Olava bodde også der. Denne er innscannet på Digitalarkivet, men jeg har dessverre ikke lært å lage lenke. En finner giftermålet på innscannet klokkerboka 1820-1832, men det er da overstrøket(kanskje fordi at det skulle ha vært ført under Meløy sogn??). De ble gift 02.10.1825 som tidligere skrevet, og forloverne var Jacob Krøger Tødderløg og Christen Arntsen Herstad.Det ser ikke ut som om Olava og moren Ingeborg Olsdatter bodde i Rødøy i 1801, men jeg har ikke søkt etter Olavas søsken. Det skal gå an å ta landsomfattende søk på folketellingen 1801, men jeg har glemt hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Kanskje er det din Olava som bor med foreldrene Johannes Sørensen (36, fisker) og Ingebor Olsd (39) på Qvisten i Kolvereid i Ft 1801.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Takk igjen Anne Lise. Mange nye opplysninger og de takker jeg så mye for. Veldig godt å få hjelp, for jeg har ikke holdt på så lenge med dette og kan vel heller ikke bruke alle de hjelpemidlene som finnes. Til Tom Erik. Takk til deg også. Hvis denne Olava som bor med foreldrene er født i 1795 kan det jo være en mulighet at det er den rette. Flyttingen på den tiden gikk jo like mye nordover som andre veien. Har du flere opplysninger ? Er veldig intressert å få vite mere. Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher er et alternativPå Støvers Samling fra Gildeskål (DIS-Salten) finnes en Elling Pedersen f. 1788 og er sønn av inderst Peder Ellingsen og Inger Iversdtr (gregersdtr) f. 1747søsken (klipp fra en kirkebokavskrift fra Oskar Berg Gildeskål) 1776 Elling Pedersen Hamn E Peder Ellingsen Inger Iversdtr 1778 John Pedersen Hamn E Peder Ellingsen Inger Iversdtr 1780 Hans Pedersen Hamn E Peder Ellingsen Inger Iversdtr 1788 Elling Pedersen Hamn E Peder Ellingsen Inger IversdtrDen første av de to dør tidlig ifølge StøverHåper dette er til hjelp i letingen.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Steinar. Takk for tipset,- skal sjekke det videre, men etter fødselsåret stemmer det ikke. Elling skal etter det jeg har fått opplyst før i innleggene være født i 1785. Jeg tar fortsatt imot mere informasjon . Takk sålangt til dere alle.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Sulesund

Hallo Roy, Elling og Lava er x-tipp til mitt barnebarn. Elling og Lava hadde datteren Ingeborg f. 1831 i Meløy, i tellingen 1865 sto at hun hadde etnisitet n b (eller omvendt), noe som jeg har antatt var at far eller mor var same eller kven. Tenker at muligens kan evt. faddere vise noe om slekt her.Der kom først (tror jeg) en Ingeborg Johanne Oline, som trolig døde, f. 1826, da bodde Elling og Lava på Spilderøen, føste barn på siden: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17109&idx_id=17109&uid=ny&idx_side=-36>LenkeIngeborg Maria født 1831, nederst på siden: LenkeIngeborg Maria gift i 1860, Lenke Hun står øverst på listen, mannen nederst på siden foran.Har også funnet en bror av Ingeborg: Peder Nicolai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Marianne. Koselig å 'treffe' slekt her inne. Takk for alle opplysningene fra deg,- mye av det er nytt. Det er bare så vanskelig å tyde disse handskrevne kirkebøkene for nybegynnere. Har du Ingeborg Maria som bosatt på Bolga noen gang? Det stemmer jo at ingeborg var gift med Benjamin Knudsen, og jeg har hans foreldre også, men ikke mere.Tilbake til Elling så kan det nok tenkes at han har samisk eller kvenske aner. Jeg tar gjerne imot flere opplysninger om det er noen som vet mere om hans opphav? Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Olava Johannesdatters familie er ganske åpenbart den som finnes under Qvisten i Kolvereid som nevnt i innlegg (9).Hvis alderen som Terje anslår under (3) er tilnærmet riktig, er det nærliggende å tro at Elling er den som er født på Hamn i Gildeskål i 1788, foreldre Peder Ellingsen og Inger Iversdatter som nevnt ovenfor. Trolig er et samme person som har bosted Andvejen ved konfirmasjonen i Gildeskål 1807 – alder da oppgitt til 20 år. I 1801 må alderen feilaktig være oppgitt til 7 år (i den digitaliserte versjonen).Brødrene Køller og Kristian Benjaminsen er (trolig) med på bilde av et båtlag fra Reipå ca 1900 som er gjengitt i Meløy-kalenderen 1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Leif. Jeg var nok litt rask å avvise det Terje hadde funnet i(3). Jeg heftet meg for mye i fødselsåret, så det er nok rette personer.Olava Johannesdatters familie tror jeg også er riktig.Brødrene Køller og Kristian flyttet hit til Fagervika i Leirfjord. Køller var min bestefar. Skal se om jeg får tak i det bildet som du nevnte. Takk skal du ha for nyttige opplysninger. Men jeg er stadig nyskjerrig på flere opplysninger.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Prøv Nærøy bygdebok 2 av Gunnar Lund. Kanskje står det noe om Olavas familie og hennes videre skjebne der under Kvisten. Du kan jo også spørre om noen av brukerne her kan ta en titt for deg.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Tom Erik. Takk for tipset angående Nærøy bygdebok. Jeg er også veldig takknemlig om det er noen andre som har flere opplysninger om Olavas familie.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.