Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Steinar Olsen

[#55575] Daniel Larsen, Førde flyttet til Rødøy Nordland

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiDaniel Larsen gift 27/10-1861 i Rødøy var sønn av Lars Olsen og f. 1825 i Førde. konen het Marit Birgitha Pedersdtr Hun har jeg det meste omMen hvem var Daniel far og mor, og andre aner.Steinar Olsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Det er vel ikke utenkelig at det er han vi finner døpt her som nr.14: LenkeMvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Steinar Olsen

heiser at Lars Olsen har Schei, bak etternavnet sitt er dette et stedsnavn i Førde eller er det et slektsnavn.Steinar Olsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Skei har gardsnummer 21 i Førde. Jeg tolker det som bostedet; den garden de bodde på, og som Lars Olsen forpaktet.Nå kjenner jeg ikke navnetradisjonene i Førde i 1826, men jeg tviler på at folk flest hadde begynt å ta slektsnavn. Om du vil registrere gardsnavnet som en del av personnavnet, er en smakssak som du må ta stilling til selv.Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Steinar Olsen

HeiForetrekker å ikke bruke gårdsnavnet som en del av navnet, særlig siden det gjør det umulig å finne dem senere.Kan foresten legge til at det finnes en Schei-slekt fra dette området i nordre Nordland. Men de har vel neppe med lars å gjøre.Kunne ikke finne lars i 1865 ft, men det kan jo være at jeg søkte på feil sted.Forsøkte databasen i fylkesarkivet i Sogn men det er en umulig oppgave siden den som søker må nærmest vite alt før han søkerEr Lars i 1801 ftSteinar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Sæther

Foreldra til den Daniel det blir vist til i innlegg 2 heitte altså Lars Olsson og Mari Olsdotter. Kan det vere dei som vart vigde i Jølster våren 1822? Sjå nr. 10: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11528&idx_id=11528&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Dette paret flytta iallfall til Førde - sjå nr. 7 og 8: Lenke Foreldra til brudgommen var gardfolka Ole Samuelsson og Marthe Danielsdotter på Frøystad i Gloppen. Familien er omtala i boka 'Soga om Gloppen og Breim' bind V s. 829. Der blir det nemnt at sonen Lars f. 1797 vart gift i Jølster, men det står ikkje noko om kvar han seinare vart av. Her er familien i 1801:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Steinar Olsen

heivirker jo logisk dette. I Melfjord i Rødøy finner du og en Oline [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1836&kenr=005&bnr=0039&lnr=00>LenkeDette parret er gift i Førde, men får barn først i Rødøy virker det som. her er daniel i 1865 LenkeHer står det pussig nok at han er fra Fronher er klipp fra Steinar Lineset sider med avskrift av Rødøy kirkebok

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive