Gå til innhold
Arkivverket

[#55576] Skifte etter Halvor Larsen Bjonvik


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Dato 27. okt. 1800. Enke Christi Johannesdatter. Avdøde hadde barn i to ekteskap. Med Guro Baarsdatter hadde han Halvor Halvorsen Dysvig, Ingebor H., g.m. Sæbjørn Pedersen Dysvig og Lene H., g.m. Christopher Jørgensen Sætrevig. Med enken hadde han barna Tosten, 27, Roar, 25 1/2, Christi, g.m. Lars Johannessen Melkevigen og Synneve, 22 år. Formynder for den yngste datteren svogeren Christopher J. Sætrevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk, Yngve!Dette er en litt merkelig sak; for i kirkeboka er Halvors første kone kallt Roaldsdtr. Barna fra første ekteskap er født på Føyen, hvor det bor to Halver Føyen samtidig, men Guro Baarsdtr er nok samme som Guro Roaldsdtr.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg leste bokstavene 'Baa', men de kan selvsagt ha vært 'Roa', som ofte fortoner seg som ganske like. Altså da rimeligvis 'Roarsdtr' i skifteprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk igjen Yngve!Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men etter å ha sett litt i skanna kirkebøker fra Stord (hun var nemlig skrevet som Baarsdtr. da hun døde også), så jeg at det absolutt er mulig å blande 'Baa' og 'Roa'.Jeg tror at Guro Roarsdtr. er datter av Roar Hansen fra Moster, som kom til Føyen i 1724, men han er det ikke skifte etter desverre. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.