Gå til innhold
Arkivverket

[#55577] Johannes Brandhaugen i Trondheim


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Erik Johansen f. 11 mai 1825 (døds informasjon i Domkirken) er sønnen til Johannes Brandhaugen--fra 1865 folktellingen. Det står også at Johannes ble født i Trondheim. Den andre 'Brandhaug' på 1865 er Kari Brandhaug som bor på det gamle fattighuset i Trondheim, 85 år, f. i Soknedal. Er Kari søster til Johannes? Er Brandhaug i Soknedal? Ble Johannes født i Soknedal eller Trondheim? Hvor kan jeg finne opplysningene?Jeg var til Universitets biblioteket i Minneapolis i dag men det var bare et bind av Soknedal, ikke Brandhaug inne.Er det noen som vet om Johannes Brandhaugen? Takk på forhånd. Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I folketellingen for 1865 ser du at Johannes Brandhaugen er født i Trondheim for 75 år siden, dvs ca 1790. Da kan du gå til 'Skanna kyrkjebøker' som du ser øverst på sida her, og leite opp kirkebøker for Trondheim. Du kan jo starte med Domkirken og fortsette med Vår Frue og videre Bakke. Hvorvidt opplysningen om fødested Trondheim er riktig, vet vi ikke.Brandhaugen finnes flere steder i dette området. Norsk Stedsfortegnelse fra 1972 oppgir følgende:Brandhaugen finnes i Averøy, Surnadal, Agdenes, Midtre Gauldal (Soknedal), Rissa, Trondheim (Jonsvatnet), Trondheim (en gård med adresse Trondheim), Frosta, Verdal.Brandhaug finnes i Fræna (MR), Rindal, Malvik, Rissa, Ørland, Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når sønnen gifter seg, står at navnet på faren er Johannes Fandrem (tror jeg det står). Fannrem er et tettsted - og gårder - i Orkdal kommune. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Du hadde feil fødselsdata på Erich. Han er født 11/10 1826, døpt 29/10 1826 i Domkirken som Erich Andreas Fanremmen. Foreldre: Johannes Andersen Fanremmen og Karen Olsdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gift i Vår Frue krk 13/7 1826, Johannes Andersen Fandrem, født på Baklandet (Trondheim), 29 år. Far: Klokker Anders Andersen, med Karen Olsdatter Øjen fra Sokndalen, 32 år gml. Far: Ole Olsen Præsthuus Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Tusen Takk, Arnstein! Da jeg leste Johannes Brandhaugen i 1865 FT, trodde jeg han var faren til Erik/Erich. Jeg brukte '1842-1869 Parish copy' Banns for å finne 'ækteskapet siden det var lettere å lese. Det er ikke navnene til foreldrene der så---. Det er lettere å lese skriften siden du fortalte meg det som er der! Tror du at Johannes bødde i Brandhaugen senere, og det er hvorfor FT 1865 står Johannes Brandhaugen?Jeg setter prise på hjelpen fra deg. Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, påhengt gårdsnavn skiftet ofte i forhold til bosted. Mens noen beholdt gårdsnavnet 'for alltid'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.