Gå til innhold
Arkivverket

[#55578] Henrika Bergithe Halvorsdtr i Trondheim


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

I 1865 på Møllenberg gt. i Trondheim bor Erik Johans., kone Henrika Bergithe Halvorsdtr. og sonn Karl, 10 År. Navnet hennes var Henrika Bergithe Halvorsdtr da sønnen ble født. I 1865 er det Bergithe Johans. I 1875 er det Bergitte Henrikka Johansen. Den 11.feb 1880 emigrerte hun med sønnen Karl, og navnet var Bergithe Johans. Hun giftet seg 5 dec 1850 i Domkirken Trondheim med Erik Johansen. Han døde 20 apr 1880 i/på Domkirken sykehuset, før kona og sønnen emigrerte.Hvordan kan jeg finne ut hvor Henrike Bergithe ble født? Takk på forhånd. Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og her ei lenke direkte til kirkeboka: LenkeHun er født utenom ekteskap. Moren kalles Karen Andersdtr Dahl. Ei Berethe Dahl er blant fadderne (kanskje ei søster av moren?). Halvor Hendrichsen er hos Krigsraad Dio..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...her fra kirkeboka: LenkeHalvor er født i Stjørdal og er 32 år ved giftemålet. Hans far er Henrich Wold. Karen er født i Budvigen (Buvika) og er 28 år. Hennes far er Anders Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tror det er Karens dåp du finner her (Buvika), i tredje kolonne, øverst, 11te Sønd efter Trin. Jeg tror det står 'Andreas Dÿbdahls datter' LenkeFadderne ser ut til å være fra Huusebye (3), Præsthuus og Belsaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner en Halvor døpt 2. mai 1790 i Meråker (øvre Stjørdal). Far: Henrich Reenaas(s)veet. Om dette er rette person, vet jeg ikke. Faren kalles Wold i 1821. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er den antatte faren(?) i 1801 - gift på nytt: LenkeJeg ser nå at plassen heter Renaaen (ikke Renaasen som jeg trodde).Jeg vet ikke om dette er rette personer, men finner ingen andre Halvor/Halvar etc Henrics/Hendrichssøn etc i Stjørdal i 1801. Jeg klarte heller ikke å finne en annen aktuell Halvor Henriksen i Stjørdal i årene 1789-91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Gårdsnavnet er altså Renaaen, og plassen kalles Renaa-sveet ved dåpen i 1790. Et 'sve' er en plass som er ryddet ved at vegetasjonen er svidd av. I 1801 kalles imidlertid plassen 'Gierdet' - det er også et ganske vanlig navn på et underbruk i Trøndelag.Gårdsnavnet 'Vold' er vanlig i hele Norge, og finnes også i Stjørdal. Du kan be noen slå opp i bygdebøkene for Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk igjen, Arnstein. Du har vært veldig hjelpsom, og jeg er litt flau at jeg ikke så fødselen til Henrika Bergithe Halvorsdtr. Jeg er vant til å bruke IGI istendenfor VRI men nå jeg skal gjøre det! Et spørsmål til--er Budvigen hvor Karen Andersdtr ble født i Borsa/Byneset? Skriften over dåpen kunne jeg ikke lese uten hjelpen fra deg. Takk mye. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, du finner Buvika under Byneset - på samme måte som Børsa.Innlegg 6: Det står vel forresten 'Anders' og ikke 'Andreas'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.