Gå til innhold
Arkivverket

[#55579] Berit Johannesdatter, f ca 1814 i Balsfjord


Gjest Mona Grorud Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Grorud Hansen

Jeg er på leting etter anene til Berit Johannesdatter, født ca 1814 i Balsfjord. Hun var gift med Lars Andersen (Anderson?), født 1795 i Sverige. I 1865-tellinga finner vi henne sammen med mannen og to døtre i Maalselvens prestegjeld på gården Nedrem Mo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Balsfjord ble egen kommune i midten av 1850-tallet. I folketellinga 1801 og årene utover finner vi Balsfjord under Lyngen prestegjeld. Jeg har ikke funnet noen Berit Johannesdt. født i årene 1812-1816, men den 14. des. 1813 ble født ei Berreth Michelsdtr. Foreldre: Michel Aslachs. og Elen Erichsd. Berith Michelsdtr. ble konfirmert 7. nov. 1830:LenkeI kolonnen for foreldrenes navn (farens navn) finner vi Johannes Knudsen. Han er trolig pleiefar. Kan Berit ha brukt pleiefarens fornavn som patronym i voksen alder?I 1801-tellinga finner vi Johannes Knudsen, 7 år gammel under garden Kogfiorddal. Foreldrene er Knud Matiss. og Elen Aslachsdtr. Michel og Elen er kanskje søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Berith Mikkelsdtr. ble gift 20 år gammel i 1834 med en Mathias Sørensen. Dermed kan vi se bort fra den mulighet at Berit kan ha brukt pleiefarens fornavn som patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Grorud Hansen

Joda, det er selvfølgelig en mulighet for at det du kommer med her stemmer... tusen takk for det du har funnet her forresten :) Dette er absolutt noe å forske videre på.Hvis jeg finner vielsen mellom Berit og Lars vil det vel stå foreldres navn der også vil jeg tro. Tipper de er viet i Balsfjord eller Målselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Grorud Hansen

Og her svarte jeg før jeg hadde sett det forrige innlegget ditt Ottar.. Hm.. tror jeg må konsentrere meg om å forsøke å finne vielsen til Berit og Lars jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Grorud Hansen

Døtrene til Lars og Berit er født hhv i 1850 og 1851 og da er det vel sannsynlig å tro at disse to ble gift ikke så mye tidligere enn 1845 ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Bortsett fra gården Kilen som ble overført fra Lyngen til Balsfjord ved kgl. res. 07.10.1874, så hørte Balsfjord fram til 1856 hjemme i Tromsø prestegjeld, så jeg tror det er mer aktuellt å finne noe i kirkebøkene under Tromsø.Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Ved datteren, Bereth Maries dåp i 1852 heter moren Bereth Gjertrud Johansdatter.29 nov 1840 - gift i Tromsø:Bereth Gjertru Johannesdtr Nordbyvandet og Lars Andreasen LenvigHennes far: Johannes Nilsen:(41): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Andreassen

Når datteren Andrine Larine blir døpt i Lenvik i 1843, er faren Lars Andersen og moren Berit Nilsdatter. Sannsynligvis en skrivefeil. /Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Grorud Hansen

Stemmer at det er Lars Andersen, men hvor kommer Berit Nilsdatter inn i bildet? Det må da være ei han var gift med først det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Lars Andersen holdt til på Storjorda. Det er området på eidet mellom Aursfjordbotn i Malangen og Målselva. I eldre tider kan det virke som om Storjorda betydde et større og mer diffust avgrenset område. Måselva må man før det ble eget Prestegjeld, søke under Lenvik. Men nå ser man at folk fra 'Storjordet' dels søkte til Lenvik Kirke og dels til Tromsø Kirke. Ungkarl Lars A. giftet seg i 1819 med pige Elen Pedersdatter, begge fra Storjord. Enkemand Lars A. giftet seg i 1830 med pige Kirsten Nielsdatter fra 'Høglie'. Begge ekteskap i Lenvik, og i begge ekteskap var det barn. Så gifter enkemand Lars Andersen 40 år gammel fra Lenvik seg i Tromsø i 1840 med pige Bereth Giertrud Johannesdatter 30 år gammel. I lysningen (nr. 24 i 1840) står det at Lars var født på Storjord og bodde der. Hans far var Anders Nilsen. Vi vet at Lars også hadde en bror som het Nils Andersen. Når det gjelder Bereth Giertrud er det ved lysningen opplyst at hennes føde(???) og oppholdsted var Nordbyvannet i Malangen. Hun var 30 år. Som nevnt ovenfor av Per Inge var Bereth født i 1808. Og det er ingen andre Bereth Giertrud som er aktuell. Hennes foreldre Johannes Nilsen og Elen Olsdatter oppholdt seg i flere år etter 1800 i Sørkjosen i Balsfjord, og de fikk flere barn. Men noe før 1815 blir familien borte, og man vet vel ikke noe mer om Johannes og Elen. Bereth har vel kommet inn til Malangen i tjeneste, men det kan også være at hun ble oppfostret der. Disse barna av Lars og Bereth er kjent: Elen Kristine 1841, Lars 1849, død før Kirkedåp, Elen Katrine 1850 og Bereth Marie 1852, moren kalles da Bereth Giertrud. Elen ble gift 1846 med Nils Olai Pedersen, bosatt Fiskeløsevann. Bereth gift 1881 med enkemann Ole Olsen, bosatt Vassvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Grorud Hansen

Tar av meg hatten...hva dere vet!!! Eller finner ut av. Helt imponerende.Tusen takk for hjelpa så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det skulle være klart hvem Bereth Giertrud Johannesdtr. var. Det kan nevnes at hun ble konf. i 1826 fra Middagsnes i Balsfjord. Hennes husbonde var da Thomas Johnsen, men hun var ikke oppfostret hos ham. Thomas var selv bare 20 år gammel i 1815 og dreng og fostergutt på Middagsnes. Fra Middagsnes og over til Nordby i Malangen var veien kort. Det er atskillig verre å få klarhet i hvem Lars Andersen var. Storjorda var et område hvor samer, eller fin'er som man da sa, slo seg ned. Mange av disse var delvis fortsatt nomadiserende og derfor vanskelig å følge. I 1815 er i Siele-registeret for Lenvik fire familier oppført som boende på Storjord, men det er tilføyd 'paa Storjord under Tromsøe Sogn'. Det høres litt rart ut, men det er kanskje derfor at så mange ungdommer fra Storjord er konf. i Tromsø i perioden 1815-20. Og da finner vi Lars Andersen, Storjord konf. i 1816 30 år gammel, og i 1818 Lars Andersen, Storjord konf. 1818 34 år gammel. En og samme person? I 1865 er Lars selveier på bruket Nedre Mo (Moen, i dag Nermoen) på Storjorda. Og der døde hans andre kone Kirsten Nilsdatter i 1839, så vi har med en og samme person å gjøre. Lars var forresten 44 år gammel da han giftet seg med henne i 1830. Og da han giftet seg i 1840 var han 40 år gammel. Det er store alderssprang, som man vel ikke skal feste for stor lit til. Jeg har ikke funnet hans første kone Elen Pedersdatter innført død i Kirkeboka. Som tidligere nevnt, var Lars sin far Anders Nilsen. I 1815 finner vi på Storjorda: Fin Anders Nilssen 60 år, kone Ane Larsdtr. 50 år og deres bærn: Lars 11 år, Peder 8 år, Nils 6 år og Elen 4 år. Men dette kan neppe være vår Anders og Lars, om da ikke alderen på barna er helt ruskende gal. Jeg har ikke funnet barna døpt. I lysningen i 1840 sies det at Lars var født på Storjorda. Men det er vel tvilsomt at det er rett, og i 1865 sies at han var født i Sverige. Når døde Lars, står det da noe om fødestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Lurer på om det er slik at alderen på barna til Anders Nilsen og Anne Larsdatter, som Alvin refererer til fra 1815, faktisk er riv ruskende gal. Ser ut for meg som det er samme familie som finnes på Fagerfjeldsiden ved FT-1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f11931&gardpostnr=87&personpostnr=1271&merk=1271#ovre>LenkeHer er Lars 5 år og Peder er 2 år. Finner ikke dåpen til Lars i Lenvik, så er kanskje født i Sverige. Peder derimot er døpt i Lenvik: LenkeDet samme er søsteren Elen: LenkeDette er muligens broren Nils (med feil etternavn på moren):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Odd Villy. Da det for et par år siden ble arbeidet med disse slektene var man inne på dette med Fagerfjeldsiden, og at familiene der hadde nær forbindelse med Storjorda. Vi ser jo også at familiene levde av sin 'Rehnsjord'. Det er meget sannsynlig samme familie. Vi får jo også kjenskap til Anders Nilsens mor Marith Nilsdatter. Johannes Nilsen og Elen Olsdatter var nok også samisk. Det er mulig at Elen var fra Sørkjosen i Balsfjord. Familien bodde i Sørkjosen ennå i 1816, og hadde da barna: Ole 10, Mathis 6, Elen 11, Bereth 8 og Giertrud 1. Familien flyttet så til Malangseidet hvor Johannes døde i 1820. Omk. 1825 flyttet så enka Elen til sin sønn Peder ved Nordbyvannet, hvor hun døde i 1852. Så her får vi forklaringen på Bereth Giertruds tilknytning til Nordbyvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.