Gå til innhold
Arkivverket

[#55580] Otter Oleson Furuhovde, f. i Folldal, til Tingvoll


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Otter Oleson Furuhovde f. 25.3. 1793 dro med familien fra Folldal til Koksvik i Tingvoll og ble strandsitter under garden Bersaas. Han var oppe til litt debatt først på sommeren 2007 i temaet jeg har lagt ved lenke til. Alt av etterkommere etter Otter utenom det som står i Folldal Bygdebok er ukjent land, og det hadde vært interessant og funnet ut litt mer, så jeg lurte på om noen har tilgang til bygdebøker etc. som forteller litt om disse etterkommerne. Jeg legger ved opplysningene fra Folldal Bygdebok. På forhånd takk, vennlig hilsen ReidarLenke

bilete4056.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Så flott av deg Anne, du er flinkere til å lete enn meg, og hjertelig takk. Det var litt uoverenstemmelser mellom konene ja, så det spørs nok om du har rett i at han var gift for 2. gang. Jeg ser ellers at det er en del opplysninger i innlegg 10 i debatt 50005 som er ved-lenket som jeg ikke husket da jeg la inn dette temaet. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant en eneste som passer i 1865,men siden det ikke ser ut som hun ble gift er det vanskelig å få det bekreftet:Lenke Så i folketellinga 1875 at sønnen Ole Martin,var gjeter i Bardu,så jeg tipper hun var død da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen Anne, og jeg setter stor pris på hjelpen din! Det er vel stor sannsynlighet for at det er den rette Marit. Så var hun kanskje kommet til Tranøy da? Ser at faren til Ole Martin antagelig da heter Johannes? Og Marit er vel da sannsynligvis død og begravet i Tranøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det måtte da være en ganske stor gard etter datiden som Marit var tjenestepike på i Tranøy, det tyder vel også på at gårdeieren Ole Olsen er av dem som utvandret nordover fra Østerdalen, kanskje han kunne være fra Folldal han også? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg finner ikke noe om familien under Koksvika, ei heller finner jeg noen Ødegård under Gyl.Bersås-gardene ligger i Nesset. Kanskje du finner mer om familien fra Folldalen i en av Nesset-bøkene,Reidar? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hastverk og lastverk osv. Fikk først nå sett på den tråden du hadde lenke til. Der er jo mange av svarene allerede.Hos Hyldbakk kalles for øvrig Ragnhild 'Ottesdotter Bersås.' (HH/Tingvoll/II). De hadde fem barn: 1. Jonetta f.1857 gift med Anders Nilsson Knivskjenes; 2.Ragnhild f.1860 itv. til Amerika, gift to ganger, med Olsen og Knutsen (!); 3.Ane f.1862 gift med Mikal Edvardson Hegerberg; 4.Johanna f.1867 utv. til Amerika, gift med Lund; 5.Maria f.1871, gift med Lars Sivertson Settemsdal.Ane Nilsd. finner du her:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=f01560&gardpostnr=330&personpostnr=2419&merk=2419#ovre>Lenke Maria og Lars Settemsdal bodde på Øygarden noen år, og de hadde sønnen Nils f.1899:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk igjen til Anne og Torgeir! Dere er superflinke til å spore opp etterkommere etter denne Otter. Nå skal det sies at slektskapet er noe perifert men denne Furuhovde-slekta er stor og alt henger i hop så da blir det av egen slekt der ute et sted likevel. Som du påpeker Torgeir så var en del kommet med i den andre debatten som er vedlenket og dette hadde jeg glemt da jeg laget dette nye temaet i går. Jeg tenkte det var greit med et nytt tema på denne Otter da den andre debatten egentlig handler om en annen person. Men vi får kikke litt i hverandres kort likevel. Så til dere to i innlegg 11 og 12, det er veldig fint å få det servert og jeg hadde nok ikke Ole d.y i folketellingen Anne. Hvis dere finner mer mottas det med takk, og f. eks disse tvillingene til Ole d.y er vel vanskelig å finne igjen? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Sæterbø

Tvillingene til Ole har jeg funnet på FS.Men jeg kommer meg ikke inn på kirkebøkene i kveld,så jeg får ikke kontrollert.De het Oline og Karen,ble døpt 16.8.1857 og moren het Berit Knutsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Sæterbø

Nå har jeg fått sjekket dåpen.Olina og Karen var født 8.6.1857 og foreldrene var pige Brit Knutsdatter Eidsøren og ungkarl Ole Ottersen Bersaas.I FT 1865 bodde Oline sammen med faren og Karen bodde sammen med sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Astrid og tusen takk! Så gikk det an å finne ut av det også, nok et eksempel på forumets fortreffelighet ved at en treffer på personer med lokalkunnskap, for disse hadde vel ikke vært god å finne uten det, og da brukte de Bersaas som familienavn tydeligvis. De levde kanskje opp og stiftet familie igjen videre også disse tvillingene? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Sæterbø

Tvillingene Karen og Oline.Oline flyttet til Kristiansund i 1879,attest 30.3.1880,kanskje hun skulle gifte seg?Karen ble gift 1876 med Jørrus Olsen Bragstad.Jeg har funnet tre barn:Ingeborg f.1877,Anton f.1879,Berit f.1883.I FT 1900 bodde de på Bragstad(Bakken)sammen med Karens mor.Ingeborg var tjener på gården Tingvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen! Ja vel, du finner ut litt av hvert Astrid og det er interessant. Det er en del etterkommere etter disse to også da skjønner jeg, og det noteres. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

I Tingvollboka bid 1 side 42 finn vi Karen Olsdatter Bersås. Ho er gift med Jørus Olson Kvendset frå Meisalstranda i NessetDei er oppført med 5 barn men dei to yngste døydde tidleg. Anton som budde først i Kristiansund kom tilbake til Raudsand gruver og busette seg på Vollen i Jordalsgrenda. Hans Hyldbakk skriv at då ein av sønenetok over hus i Bakken bygde Jørus og Karen seg ei lita stue ein trehundre meter lengre ute ved fjorden Jørus døydde i denne stua og Karen flytta da til VIstdalen i Nesset og budde sine siste levbeår der hos dottra som var gift med Aslak Nerland.Slik esier Hans Hyldbakk. Husa i Brakstadbakken står den dag i dag, deier halden bra i stand og ligg likke ovafor vegen ca 5km frå Angvik mot Raudsand Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Gunnar og takk for fine opplysninger! Det blir en del etterslekt ser jeg selv om noen er falt fra, det blir fjerne slektninger både her og der skjønner jeg, og det blir egentlig såpass fjernt at det er vanskelig å forholde seg til det, men de nedstammer uansett fra hovedbølet i Furuhovde i Folldal. Takk, takk. Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jørus Olsen Bragstad i 19 og Jørus Olsen Kvendset i 22 er vel samme mann antar jeg? Raudsand Gruver ja, det var kanskje noe utveksling med Folldal når det gjaldt gruvearbeidere også? Og sjakta i Raudsand-gruva hvor dyp var den tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Sæterbø

Ramlet over en sønn til av Otter og Ragnhild.Han ble født 12.8.1844 i Tingvoll og i FT i 1865 bodde han hos sin bror i Trondhjem og var musketeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.