Gå til innhold
Arkivverket

[#55582] Christian Anton Thorsen f.1850 (Krosby, Trømborg-Eidsberg)


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

CAT var født 22.02.1850 og døpt 03.03.1850.Foreldre : Thor Andersen Krosby og Inger Maria Christiansdatter.De siste opplysningene jeg har om han er han er gårdbruker på Krosby N. i FT 1900.Spørsmåler er da: Vet noen når han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Egil Glørud

Hei!Tror ikke han utvandret. Finner ham i hvert fall ikke i de emigrantlistene hvor jeg har funnet slektninger i Trømborg som utvandret på denne tiden.Han er borte fra (død/solgt ?) Krosby en gang før 1929.I 1929 kjøper IVAR TORP (Westerby-/Høie-slekt) Krosby N. av Per Paulsen iflg. Norske Gardsbr.Er alle dødsfall i Trømborg 1900 - 29 sjekket? Mulig å finne skifter og/el. eiendomsoverdrag. i denne perioden?Skal undersøke om en eldre slektning som har vært nabo til og hatt slekt på Krosby kan vite noe.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Jeg har ikke funnet han i KB, men det er jo mulig at jeg har oversett han.Takk for at du prøver å hjelpe, Egil.Christian var bror av min oldefar Lauritz Edvard Thorsen Søpler.DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dag Søpler

Denne karen har jeg lett etter i laang tid nå.Siste gang jeg har funnet han er altså i FT 1900.Et sted bør han jo finnes.Men det ser ikke helt slik ut foreløpig.Dette er jo mest enetale,men kanskje,kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Egil Glørud

Hei igjen Dag!Har du kanskje funnet ut mer om denne mannen ... ?Jeg kom over en innføring i Trømborg KB som minnet meg om denne etterlysningen. Så da undersøkte jeg litt mer og finner bl.a. begravelsen i Trømborg 1915 - død 21.6., begr. 29.6. - nr. 9:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trømborg i Eidsberg, Ministerialbok nr. III 2 (1906-1934), Døde og begravede 1915, side 106. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22807&idx_id=22807&uid=ny&idx_side=-92>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan hadde solgt Krosby i 1906 (tror jeg), men beholdt en del, Krosby Ø., bnr. 5 som arvingene selger først i 1935. Panteboken nr. 53, Rakkestad sorenskr., s. 41:Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: 53, Sted: Rakkestad sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO Merknader: Permanent bildelenke: Lenke Permanent sidelenke: LenkePå neste side i panteboken oversikt over arvinger:Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: 53, Sted: Rakkestad sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO Merknader: Permanent bildelenke: Lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Anton Krosby døde ugift. Men det arvingene hans ikke har med i oppgjøret etter ham, er hans utenomekteskapelige barn. (Gjaldt ikke de castbergske barnelover fra 1912 for 'uekte' barn født før 1912?)Anton hadde 3 (i hvert fall) barn, f. 1869, 1885 og 1888. Det siste barnet var dødfødt. Men de 2 andre vokste opp, og i hvert fall en av dem med etterkommer(e).Des. 1869 blir Karen Helene født som datter av Anton og husm.datter på Krosby, Ragnhild Christiansdtr. Døpt 30.1.1870 i Trømborg - nr. 21:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Eidsberg, Ministerialbok nr. I 11 (1867-1878), Fødte og døpte 1870, side 42. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5754&idx_id=5754&uid=ny&idx_side=-46>Lenke Permanent bildelenke: Lenke11. sept. 1885 får han sønnen Johannes med datter på Bøli Ø., Johanne M. Hansdtr. - dåp nr. 14:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trømborg i Eidsberg, Ministerialbok nr. III 1 (1879-1905), Fødte og døpte 1886, side 18. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Karen Helene Antonsdtr. (tror jeg) i Kristiania, 1900 - pers. nr. 175185:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00301&gardpostnr=6552&personpostnr=175185&merk=175185#ovre>Lenkemed ektemann politikonst. Baugen fra Hobøl og sønn og pleiesønn. Pleiesønnen er nøkkel til identifikasjon. Han må være hennes fetter (morbror-sønn) som var blitt morløs da moren døde i barsel i 1892. Hans far finner vi igjen med ny kone og datteren fra 1892 på Lytomt-plass i FT 1900.Johannes Antonsen, senere m. etternavnet Bøhler, kjøper sammen med moren Bøhler V., 'Toppen-Bøli'. Jeg tror ikke han hadde etterkommere, men husker godt hans enke som en streng dame med litt 'rar' dialekt.Graven på Trømborg k.g.:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Takker for nye opplysninger om denne karen. Fant tilslutt dødsfallet i KB, men resten hadde jeg ikke peiling på.Så takk for opplysningene.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ståle Undbekken

Hei! Jeg finner ei Olaug født 04.07.1905 nr. 469 på rikshospitalet. Foreldre Anthon Krosby og Olivia Ingebretsen. Kan dette være samme far?MVH Ståle Undbekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ståle Undbekken

Olaug er min kones bestefars halvsøster. Olivia er fra Hamborsund, men hadde vært fint å kunne finne ut litt mer om faren til Olaug. MVH Ståle Undbekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.