Gå til innhold
Arkivverket

[#55585] Oppslag bygdebøker/lokale kilder Tolga, Os i Østerdalen, evt Røros, beg. 1700


Gjest Inger Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lyngstad

Jon Knudsen Tolgen som var bergmann i Kongsberg døde 1746 ca 31 år gml. Ifølge kirkeboken for Kongsberg kom han fra Tolgen, Røraas.Jeg viser til tema 55541; LenkeKan det finnes noe om han/ opphavet i bygdebøker/ evt lokale kilder fra ovennevnte kommuner?Aktueller kirkebøker fra den tid er ikke tilgjengelig eller jeg har ikke funnet noe der.På forhånd takk for oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei! Finner dessverre ikke noe som kan hjelpe deg. Kirkebøkene for Tolgen (inkl. Os) starter i 1733. Ettersom Jon Knudsen kan være født rundt 1715 sjekket jeg (de mangelfulle) listene over konfirmanter i Tolgen fra 1733 og utover, men uten resultat. I min database har jeg heller ingen passende Jon Knudsen.Teksten 'Jon Knudsen Tolgen gift mand fra Røraas' kan vel tolkes slik at han var fra Røros, men bosatt på Tolga før han reiste til Kongsberg; - eller kanskje omvendt? (Rørosverket hadde smeltehytte på Tolga).Kirkebøker for Røros, både søkbare og skanna, er tilgjengelige på nettet, likeså mantall 1701 for Røros, men det vet du formodentlig..Mvh Marie T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Hei og takk for oppslag. Spesielt takk for oppslag i din database. Kilder på nettet har jeg sett endel på selv, mest for Tolga. Blant begravede på Røros fant jeg denne Knud Joensen Aalen, 66 i 1750. Kan jo være en farskandidat, men meget usikkert. Jeg finner ikke Aalen som gardsnavn på Røros, finner det bare i Førde, SF. LenkeJeg finner ingen passende Knud eller Joen i manntallet 1701 for Røros.Inneholder de lokale bygdebøker noe fra denne tidsperioden? (Røros, Os, Tolga) Håper på et tips om dette, før jeg evt bestiller bygdebøkene på biblioteket.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marie Tollan

Hei!Har ikke noe nytt å bidra med. Ville bare si at Ålen er ei bygd 3-4 mil nord for Røros i Holtålen kommune, og det finnes minst ei bygdebok for området.Bygdebøkene du nevner inneholder en del fra denne tida, men er neppe 'komplett'. Osbøkene (3 bind) er relativt nye, utgitt i perioden 1999-2001. Rørosbøkene og Tolgaboka er adskillig eldre, og ikke spesielt enkle å lete i, spør du meg.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Jeg har vel heller ikke noe nytt å komme med, men jeg har en forfar Lars Jonsen Aalen, Knud Jonsens bror, som bodde i hus nr.259(ålbygg-gården) på Røros. Har kopi av denne siden av Rørosboka, men vet ikke hvilket bind. Der står det at Knud hadde en stue i Stabburshagen, med kirkegårdsmuren på søndre og bebyggelsen(ålbygg-gården) på nordre side. Min kopi er fra side 304.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Takk for innlegg i tråden. Mine lokalkunnskaper er ikke store, men jeg så etterhvert selv også at Ålen er ei bygd.Jeg vil oppsummere det jeg har funnet.I Røros boka bind 4 s 304 nevnes Knud Joensen Aalen, han omtales også her LenkeFra et innlegg i tråden: Knud Joensen Aalen gift 1733 med Marte Margrethe Koch. En datter Anne født 1734. Familien er lite beskrevet i Rørosboka.På Tolga som beskrevet i Tolgaboka (Eggen) bind 1 s 367 er i 1723 Knud Jonsen bruker av Johnsgård (senere Jørnolsagard) som er en del av Tolgensgård. Knud Jonsen er sønn av Jon Haldorsen, som er smelter ved Tolgen hytte i 1687. Knud Jonsen forsvinner fra kildene fra Tolga står det i boka. I 1735 nevnes en annen bruker på denne gården. Hans datter (eneste barn som er nevnt) Ingrid Knutsdatter Johnsgård gifter seg i 1736 med Paul Sivertsen som bruker nabogården Paulsgård. I kirkeboken (beskrevet i Tolgaboka s. 370) nevnes barna Knut f. 1738, Sivert f. 1743, Jon f. 1748, Paul f. 1757, Ingeborg f. 1737 og Marit f. 1740 og Elen.Om ”min” Jon Knudsen Tolgen d. 1746 er sønn til Knud Jonsen Johnsgård vil vel kanskje forbli en uløst gåte vil jeg tro.Det nevnes få andre med samme navn i disse bøkene, i Tolgaboka nevnes Knud Jonsen Døl, vil tro dette er samme person som er nevnt på Johnsgård. Etter folkeminne var han eller faren fra Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Knud (Jonsen) Aalen hadde en sønn Jochum døpt som nr 52 1736:LenkeEn av fadderne er en Ole Knudsen Aalen. Kanskje en sønn av første ekteskap? Knud Jonsen Aalen var en mann på nærmere 50 år da han giftet seg i 1733, og det er fullt mulig at han hadde vært gift før.Knud Jonsen Aalen døde i 1750, og det er skifte etter ham ved Røros Bergrett. Jeg vil derfor anbefale at du retter spørsmål angående skiftet til Statsarkivet i Trondheim.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Takk skal du ha, jeg skriver dit idag. Fant en e-postadresse på nettet.Det var utrolig vakre kirkeboksider i den lenken du la ved, så lette å lese. Kirkebøkene fra Tolga, 1733 og framover er særlig vanskelig å lese. Jeg har ikke funnet noen om familien til Ingrid Knutsdatter der, prøvde meg nettopp for å lete etter faddere.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Lyngstad

Jeg har fått svar fra Statsarkivet i Trondheim. Nedenfor klipper jeg inn opplysningene jeg fikk fra dem. Knud Johnsen Aalen hadde neppe flere barn.'Ifølge Røros bergretts skifteprotokoll 3A05, 1742-56 side 982, ble det holdt skifte den 11.mai 1753 etter berggesell Knud Jonsen Aalen på Røros plass. Hans arvinger var enken Martha Jochumsdatter Kock og deres to felles barn, sønnen Jochum Knudsen Aalen 17 år gammel og datteren Anne Knudsdatter 19 år gammel. Tilstede ved skiftet var også enkens bror Johannes Jochumsen Kock og svoger Peder Johannisen Nypladtz. Boets gjeld ser ut til å ha oversteget formuen.Statsarkivet tar ikke kopier av 1700-talls skifteprotokoller for å unngå å utsette dem for slitasje. Dersom De vil se hele skiftet, finnes imidlertid protokollen på mikrofilm nr. HF1846 og HF1847. Nærmeste folkebibliotek vil trolig kunne skaffe mikrofilmen som innlån.Med vennlig hilsen ... Statsarkivet i Trondheim'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.