Gå til innhold
Arkivverket

[#55586] Kaperkaptein Paul (Poul?) Andreas Kaald f.ca 1784,


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

PAK satt i engelsk fengsel under Napoleonskrigen, men ble satt fri før krigsslutt.Han giftet seg med Villadine Stub i 1812.Kaald hadde handelsborgerskap fra Trondheim, som han overførte til Hitra i 1835.Han var trolig født i Trondheim,men jeg har ikke klart å finne han. Han er heller ikke å finne i FT 1801.Vet noe hvem foreldrene var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Den første kona til Albert H. Kaald var iflg. skifte etter Fredrik Arntsen Dybli og kona Kiersten Andersdt. i 1785,Meldal, Kirsten Andersdatters søster. Hennes navn er imidlertid ikke oppført i skiftet.Paul Andreas Kaalds mor, Jonetta Kroppe, var Alberts andre kone.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Om den ikke allerede er kjent, så kan kanskje denne artikkelen være interessant: 'På kapertokt og i prison 1808-1810, av Kaptein Paul Andreas Kaalds etterlatte papirer', utgitt ved Joh. N. Tønnessen, Trondhjems Sjøfartsmuseum 1950.På side 11 begynner et lite avsnitt 'P. A. Kaald og hans slekt', som sier litt om hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

(7). Interessant med skiftet av 1785, Inger. Albert Kaalds første kone het Anna Andersdatter ser jeg av kirkeboka for Vår Frue.Albert Kaalds levetid: ca 1732-89, iflg alder ved begravelse.Anna Andersdatters levetid: ca 1720-82, også etter alder ved begravelse. Hun var altså endel eldre enn mannen, og samtidig en god del yngre enn søsteren Kirsten, som kanskje var født ca 1705 eller noe senere. Alderen til denne ved begravelsen på Svorkmo må være altfor høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg for min del har ikke noe videre bakover på Albert Hansen Kaald og Jonetta Paulsdater Kroppe.Imidlertid har jeg funnet enda en kone til Albert Kaald. Hun ble begravet i juni 1769 fra Vår Frue og het Anna Kirstina Hansdt/Nielsdt Qvist (står forskjellig farsnavn i mini og klok). Hun var født ca 1722 etter alder ved begravelse. Sannsynligvis var det denne konen som var mor til Albert Kaalds første barnekull.Allerede i september 1769 blir Albert Kaald viet i huset til Anna Andersdatter Gru-- (kan tenke meg at det skal være Grutseter el lign). Det går frem at begge hadde vært gift og hadde barn fra før. Forloverne var Reinholt Stork og Amun Hyll. I dette ekteskapet var det nok ingen barn.Begravelse nr 39 1769 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-304>LenkeVielse nr 18 1769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg har ihvertfall sett navneformen Cold. 2 eksempler:Strinda/Bakke 3/5 1770 døpt Simon Christian. Foreldre Albrickt Andreas Cold og Ane Elisabeth.Vår Frue 24/4 1798 døpt Simon Cold. Foreldre Simon Christian Albertsen Cold og Marit Olsdt Myhre. (Hun het Martha Bjørgen da de ble gift). Uansett, dette må vel være etterkommere av politibetjenten fra hans første kjente ekteskap? Simon Christian var gullsmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Det kan se ut som om det er etterkommerne etter Albert (far til Paul Andreas) som begynte å skrive navnet med K og 2 a-er (altså Kaald). Albert skal vistnok ha skrevet navnet Cold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Kaptein Kaalds vei ligger på Ladehammeren i Trondheim (7041). Oppkalt 1955 etter kaptein Paul Andreas Kaald. Kaald gikk til sjøs 1798, og ble styrmann 1803, Han tok borgerskap som skipper i Bergen 1808, 1817 til Trondheim, og ble handelsborger samme sted 1835.(Kilde: Trondheim byleksikon, s.282)Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg fant dette på nettet da jeg lette etter opplysninger om familien første gang:Barna til Albert Hansen Kold var de første som tok i bruk versjonen Kaald, nærmere bestemt Niels Tævis Kaald som ble født i 1761. Før da var versjonene Kold og Koll i bruk. Det ryktes at familien Kaald har relasjoner til den skotske klanen MacColl, men dette er ikke bevist. (Wikipedia)Jeg har imidlertid funnet ut at jeg har gitt feil informasjon i innlegg nr. 7.A.h. Kaalds kone var ikke søster av Kirsten Andersdt. Dybli. Det var Fridrik og kirstens sønn, Andreas Fredriksen Dybli som var gift med Anne Andersdt. Grutsæter.I skiftet i 1785 etter Fredrik og kona, står dette Proklama underskrevet av A.H. Kaald:'Da det erfares at Verkets arbeider Friderich Arensen Dyblie er ved døden afgaaed hvis søn Andreas Friderichsen Dyblie var gift med min afdøde hustrues søster Ane Andersdatter Grutsætter.'Det står videre at både Andreas Fredriksen og kona Ane Andersdt. er døde og etterlater seg 2 umyndige gutter 'her i byen' i 'yderste fattigdom'.I skiftet står det at disse heter Simon, 19 år, og Lars, 17 år. Deres formynder var deres 'mosters mand' Alberd Kold.Fant dem døpt i Vår Frue kirke: Simon, døpt 11.8.1764, og Lars , døpt 13.12.1767.Synes nesten det står at enken Anna Andersd. Grutsæter som ble gift 29.9.1769, ble gift med en Albrigt Kaald. Tyder jeg feil ? Er dette evt. en feilskriving for Albert eller er det en annen ? Randi, du oppgir denne dåpen i innlegg 14. Kan Ane Elisabet være Anne Andersdt. Grutsæter ?: Strinda/Bakke 3/5 1770 døpt Simon Christian. Foreldre Albrickt Andreas Cold og Ane Elisabeth. Fant dette i en artikkel på internett (det er vel samme kilde som Berit nevner i innlegg 4. Her står det bl.a. at Albert var gift 2 ganger, med 3 barn i hvert ekteskap:Kaald ble født i Trondhjem og vokste opp i en ganske uvanlig familie. Faren, politibetjent Albert Hansen Kaald (opprinnelig fra Stavanger), var gift to ganger og hadde tre barn i hvert ekteskap. Moren, Jonetha Kroppe, var kone nummer to. Faren døde da Paul Andreas var fem år, og moren giftet seg så med overtollbetjent Peder Olaus Høysager. Her kom fem barn. Hel- og halvsøskenflokken på 11 hadde en aldersforskjell på nesten femti år!Kona til Albert Hansen Kaald skulle altså være søster til Ane Andersdt. Grutsæter. Kan det ha vært hennes halvsøster ? Kunne det i tilfelle være Anna Kirstina Hansdt/Nielsdt Qvist ? I tilfelle hadde da Anna Kirstina vært gift tidligere ?Må vel prøve å finne Albert Hansens første giftermål og evt. Anne Andersdt. Grutsæters foreldre og søsken.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Inger (18). Nå ble jeg lettere forvirra. Jeg hadde i utgangspunktet ikke noe greie på Kaald, bortsett fra at jeg hadde lest om kaperkapteinen.Ja, det er enkemann politibetjent Albert Hansen Kaald som blir gift med enken Anna Andersdatter Gru[tset?] i 1769.Og i 1782 begraves politibetjent Albert Hansen Kaalds kone Anna Andersdatter 62,5 år, dvs f ca 1720.Jeg har registrert at Andreas Fredriksen Dyblie (f 1731) bodde i Trondheim. Hans kone het Anna Andersdatter da de døpte 4 barn i VF. Fredrik 1759, Anders 1763, Simon 1764 og Lars 1767. Faren kalles Dyblie bare ved dåpen i 1767.I 1785 begraves Anna Andersdatter. Hun kalles da arbeidsmanns enke Andr Fredriksen Dyblies kone og ble 55 år (f ca 1730). Andreas' begravelse har jeg ikke funnet.Begravelse nr 37 1782 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16858&idx_id=16858&uid=ny&idx_side=-14>LenkeBegravelse nr 27 1785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Under slekten Kaald på norsk Wikipedia har jeg nylig tilføyd noen spørsmål og kommentarer, spesielt om våpenskjoldet og slektslinjen til middelalderen. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Inger (18). Albert og Albrigt brukes litt om hverandre har jeg sett, så jeg tror ikke det så mye å legge vekt på.Var også inne på tanken om at foreldrene ved dåpen i Bakke kirke 1770 var Albert Hansen Kaald og Anna Andersdatter, men da måtte hun være født senere enn 1720.Denne Albrickt Andreas Cold kan nok heller ikke være sønn av politibetjenten hvis denne er født så sent som 1732.Brodahl (gullsmeder III) skriver dessuten at Ane Elisabeth het Bierch til etternavn. Dåpsbarnet i 1770, Simon Christian, hadde iflg Brodahl barna Simon, Niels, Anna Elisabeth, Albert Caspar og Aage Bierch.Det var andre som skrev seg Cold i Trondheim. I 1782 begraves sagfogd Simon Colds kone Idde Schultz 88 år.Her er Høysager og Jonetta i 1801: LenkeDet var en Peder Jacobsen gift med Ane/Anna Andersdatter i VF sogn. De døper Jacob Andreas 3/5 1754 og antagelig Anders 28/6 1760 (da har faren etternavnet Normand). Om denne konen er den som senere ble gift med politibetjenten aner jeg ikke, men når Andreas Fredriksen døper Fredrik i 1759 er det ihvertfall en Peder Jacobsen som er fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Far til Paul Andreas var visstnok fra Stavanger f.ca 1732.Nå finnes det ingen KB for Stavanger for akkurat det året.En slutter i 1727, og en begynner i 1733. (gjelder Stavanger domkirke/Randaberg.Er det andre steder han kunne være? Han bør vel hete Hans Cold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

jeg forstår nå at du mener kaperkapteinen var pirat, men det er ikke noe synonym, da kaperkapteiner opptrer i krigstid målrettet mot fienden mens pirater opptrer i fredstid nærmest rettet mot alle og enhver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.