Gå til innhold
Arkivverket

[#55588] Jakobs menighet


Gjest Inger Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Hagen

Jeg leter etter dåpen til noen som i 1875-tellinga for Oslo bor i Osterhougsgt. 29, de tilhører da Jakobs menighet. Den menigheten ble opprettet i 1874, jeg har forstått det som den ble skilt ut fra Oslo domkirke. De som da ble døpt før 1874 skulle vel da være døpt der? Jeg har lett der, men uten resultat. Er dert noen som har noen formening om hvor jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Jacob menighet LenkeJacob menighet ble opprettet iflg. kgl res. 10.07.1874 ved at nordøstre del av --- Vår Frelsers menighet --- ble skilt ut som egen menighet. Grensen skulle følge Møllerveien fra Akerselva, Møllergata, Youngs gate, Storgata, Nygata, Vognmannsgata, Rødfyllgata, Tomtegata og Akerselva. Ved kgl. res. 28.09.1897 ble menigheten utvidet, og grensene skulle etter det følge Møllerveien, Maridalsveien, Fredenborgveien, Rosteds gate, Møllergata, Youngs gate, Storgata, Brugata, Akerselva, Trondheimsveien, Herslebs gate og Nordre gate. Christian Krohgs gate ble ved kgl. res. 18.11.1899 lagt til Vaterland småkirkemenighet. Ved kgl. res. 11.02.1938 ble en del av Matteus menighet som begrenses av Trondheimsveien, Kirkegårdsgata, Rathkes gate og Herslebs gate lagt til Jacobs menighet, og samtidig ble en del av Hauges menighet som begrenses av Akerselva, Sofienberggata, Toftes gate og Nordre gate lagt til Jacobs menighet. Kgl. res. 16.07.1959 nedla småkirkemenigheten i Vaterland fra 01.09.1959 og regulerte - som en følge av nedleggelsen - grensene mellom Domkirkens, Jacobs og Grønlands menigheter.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Ja det stemmer det, Siw, men før 10.07.1874 tilhørte det Vår Frelsers menighet. Det burde vel gå klart fram av innlegg 2 linje nr. 1Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det bor nesten 100 personer på denne adressa i 1875. Hvorfor ikke gi oss et tips om hvem av disse som er 'din', Inger? Forresten er det ikke så langt opp til Gamle Aker heller, når jeg tenker meg om:-DHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Jeg var vel litt surrete i hodet nå, dårlig med kirkebøker på VF! Tok bare og sakset fra arkivverket uten å tenke meg om! Sorry!Det er vel som Torgeir sier mulighet med Trefoldighet / gamle Aker - i og ned at du ikke finner det i Domkirken!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jacob som menighet ble opprettet 1. januar 1875 (iflg. kgl res. 10.07.1874). Osterhausgaten ligger innenfor Jacobs daværende grenser. Finnes ikke dåp før 01.01.1875 i Vor Frelsers Kirke ('Domkirken'), ville Fødselsstiftelsen vært det naturlige første sted å lete (det gjelder også om vedkommende ikke finnes i Jacob i 1875).Jacob benyttet Vor Frelsers Kirke inntil egen kirke stod ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Tusen takk til alle som prøver å hjelpe meg. Dem jeg leter etter er: Christian Emil f. 1868 Oslo, Josef f. 1872 Oslo og Carl f. 1874 Oslo. Alle er barn av Christen Pedersen og Elvina Maria Knudsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

Å, tusen tusen takk, det var deilig å komme litt videre med disse, da kan jeg kanskje finne de andre barnas dåp eller konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.