Gå til innhold
Arkivverket

[#55591] Simon Wilhelm Johansen Kystad (Kysdal) og Maren Anne Pedersdatter


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Er det noen som vet mer om Anne Guline Simonsens familie, enn jeg gjør. Jeg trenger ikke opplysninger om Wrightfamilien, bare Anne Gulines mor og far side.Simon Wilhelm Johansen Kystad (Trondheim f. omkring 1813) og Maren Anne Pedersdatter (Porsgrunn, Gjerpen f. 23/9-1815), er far og mor til Anne Guline Simonsen.Anne Guline Simonsen (Porsgrunn f. 6/8-1842, d. 18/7-1923 i Racine, Wisconsin, USA) giftet seg med Edvard Vilhelm Wright (Porsgrunn f. 12/11-1833, d. 14/5-1919 i Racine, Wisconsin,USA).Edvard Vilhelm var sønn av Peter Christian Eijlertsøn Wright (Porsgrunn f. 9/11-1803, d. 2/8-1870 og Agnete Kristine Willumsen (Porsgrunn f. 14/3-1810, d. 20/12-1875).Dette vet jeg også: Vielser i Gjerpen 1840 - 1845, 11/11-1841 Simon Wilhelm Johansen Kysdal, f. Trondhjem, oph. Oseb., uk., 28. Far: Matros Johan Wilhelm Kysdal (Kystad), og mor pige Berith Jensd. Aas. Gift med: Maren Anne Petersd., Oseb., p., 25. F: Peter Wilhelmsen Oseb.f. omkring 1780, og mor Berte Marie Aslesdatter, f. 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det var da helt utrolig - som jeg har letet. Går det å finne mer om den her familien? Når Peter Christian Eijlertsøn Wrights eldste sønn, Edvard Vilhelm, gifter seg inn i den her familien, må det ha vært av stor kjærlighet. Jeg ser at mange i hans slekt, gifter seg med personer med samme 'status', men det her er mer intressant. Edvard Vilhelm og Anne Guline fikk mange barn og 'levde lykkelig i alle sine dager'. Ved sin død bodde de begge hos sin yngste sønn i Racine, Wisconsin. Jeg håper virkelig at du finner mer. Takk så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til orientering er Kystad gårdsnavn i Strinda (idag Byåsen Tronheim). Det må være opprinnelsen til etternavnet.Blant fadderne er Jonas Kystad og Ane Magr: Kystad. Kanskje foreldrene ble gift senere?Men å finne noen av dem i 1801 blir vanskelig uten et farsnavn å gå etter, for det finnes bare en med etternavn Kystad i T.heim 1801 (Ane Kystad 18 år). I tillegg til det har vi naturligvis dem som bodde under Kystad i Strinda.Berit Jensdatter (Jonsdatter?) Aas var tydeligvis i tjeneste i Sanden hos Lorentz Skanke (tror det det står under blekkflekken). Dette kunne være lurt å sjekke opp hvem denne mannen var - ikke uvanlig at folk fikk tjenestefolk fra det sted de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Legg merke til nr 82 på samme side i kirkeboka. En fraskilt kone Marie Simonsdatter Kystad har et uekte barn døpt og Ane Margerthe Kystad er fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det var akkurat det jeg gjorde, så jeg har forsøkt å finne Ane, men har ikke lykkes med det. Det virker som om du er en bedre leser, enn meg. Jeg har lagt merke til, at når jeg leter i mine hjemtrakter, så har jeg bedre 'peiling'. Jeg kjenner gårdsnavn, bygder og kommuner (på Hedmarken). Det kanskje er en riktig 'fin' familie, det her. Det som jeg la merke til, var at Simon Wilhelm, giftet seg med Maren Anne Pedersdatter. Bakover i hennes familie finns en strandsidder og en smed. Det er vel ganske bra det med, eller tenkte de ikke så den gangen. Det står også at hun var meget fattig, og hun fikk nok bottennapp i karakter til konfirmasjon. Men datteren Anne Guline klarte seg bra og fikk Temmelig godt i karakter ved sin konfirmasjon. Når jeg leser om hvordan de hadde det den her tiden, så blir jeg full av beundring for de som hadde lite, men trots det, klarte seg bra. Jeg håper å høre fra deg igjen. Det skulle nok bli min reddning i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kom til å tenke på at Marie Simensdatter Kystad kunne ha vært en søster av matrosen Johan Vilhelm Kystad og fant denne familien i 1801: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-96>LenkeDet var ganske merkelig å finne Johan (Vilhelm? innføyet i linjen over, nokså utydelig) døpt 8 mai 1791 i Domkirken med foreldre Simon Nielsen KIØSTAD og Marta Jonsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg beklager at begge lenkene går til kirkeboka! Den første lenken skulle gå til 1801:LenkeDåpen til Johan (Vilhelm?) står aller nederst til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Nå har jeg gått igjennom alt du har funnet, og det ser vel ut til å stemme. Beret Jonasdatter Aas var vel gift to ganger. Det ser ut til at Peter Einersen var den andre, i og med at Simon Wilhelm var født i 1812. Hvilken linje ser du i det her? Jeg må nok skrive ut alle lenker for å få en oversikt. Jeg er veldig glad at jeg får din hjelp. Du har nok holdt på lengre enn meg, så du vet mer om vilke veier du kan gå for å finne personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Nå har jeg funnet linjen. Jeg så det ikke først. Hvem har forsket fram det her? Går det å finne en slik linje for Johan Wilhelm også? Et nytt takk til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nå funnet denne Berit Jonasdatter døpt i Røros, videre er hun der i 1801 sammen med sin mor som er enke. Jeg kan ikke se at hun er konfirmert i Røros.Med jeg tror de som har denne hjemmesiden, må ha skaffet frem feil person. Jeg fant lysningen til ekteskap for ungk. og snedkersvend Peter Einersen 31 år og pigen Berith Johnsdatter Aas, født på Røraas, datter av arbeidsm. John Aas, 38 år og oppholdende seg i Domsognet.LenkeJeg skal forsøke å finne ut hvem hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det hender vel at det blir feil. Synd i så fall, for det så så bra ut. Jeg har forsøkt å finne litt selv også, men jeg må bare tilstå at jeg misslykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har lett gjennom her:http://www.hognes.net/roros/index.htm og Berit Jonasdatter ser ut til å være den eneste mulige. Hun ble døpt 20/9-1789. Foreldre: Jonas Nielsen Nyplass og Ingebor Johannisdatter. Nyplass er her bostedsadresse. Nyplass (idag Orvos) var et lite gruvesamfunn like nord for Bergstaden Røros. Jeg har Rørosbøkene, og lette gjennom det som står om Nyplass, fant Ingeborg Johannesdatter g. med Jonas Nielsen Haugen. Men i første omgang fant jeg ikke noe mer om disse. Det er ikke klart for meg hvorfor hun kalte seg Aas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Er det Hogne Holst som har gjort denne side? Det er veldig positivt at du er så nøye. Det er ikke alle som er det. I begynnelsen, ble det en del feil i mitt slektarkiv pga at jeg tok alt 'for god fisk'. Det ble problemer med å rydde opp, så nå venter jeg alltid til jeg er sikker på at de fakta jeg har fått, stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

100% sikker kan jeg ikke si jeg er, men det er et godt spor.Berit Jonasdatter på Røraas Nyplads i 1801:LenkeEn av fadderne ved Berit dåp i 1789 var Lorents Johannessen Skanke. Han og hans kone Maren Johannesdatter er å finne som nr 1643/44 i leken. Hans kone Maren var søster av Berits mor Ingeborg Johannesdatter.Roger de Robelin: Skankeätten side 135: Lorents Johannessen Skanke var hyttskriver på Løkken Verk i Meldal 1782-1810 (men han var på Røros i 1801!). Her nevnes at Lorents J Skanke døde i 18/7-1833, hans kone samme sted i 21/1-1832, og deres barn ble gift i Trondheim.Jeg regner med at denne Lorents Skanke kunne være ham Berit tjente hos i 1813?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Jeg bor i nærheten av en stor byggeplass, så av og til må jeg ut, når det er som verst.Jeg har studert nærmere den nevnte hjemmesiden og ser at det er angitt kilder (kirkebøker) for svært mye. Berits bror ungkarl og timmermand Niels Jonassen Aas ble viet til Margrethe Nielsdatter i Domkirken 1811. Her står ingenting om opprinnelse: (tredje par til høyre) LenkeDet jeg føler som usikkert: Er det den samme Berit Johnsdatter Aas som får barn med matrosen i 1813 og som senere gifter seg med Peder Einersen? Hun giftet seg åpenbart ikke med matrosen, siden det står Pige ved tillysningen. Hvorfor blir hennes farsnavn angitt som Jonsdatter, når hennes far het Jonas? (Jeg antar slikt kan forekomme) Hvorfra har de etternavnet Aas? Jeg kan ikke se at navnet har noen forankring i slekta på Røros. Men det er vel også et faktum at enkelte som innvandret til byen fra en bygd, velger et etternavn som er umulig å forklare. Var borti et slikt eksempel i et annet tema her.Denne hjemmesiden tilhører Bjørn Aas. Jeg ville hvis jeg var deg skrive en mail til ham. Men det har du kanskje allerede gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg har ikke sendt noe mail til ham. Jeg har vært mer enn fornøyd med det du har gjort, så jeg har ikke tenkt på å sende mail til noen annen, men det er selvfølgelig fornuftig. Vil du vite hva jeg ev. får til svar? Jeg sender et mail nå med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Aas

Svaret var som følger:Når jeg slår opp på Kystad i FTM, finner jeg først og fremst dette:'Kirkebok for Domkirkens sogn, Trondheim, 1770-1819, A07, Døbte 1812 , folio 211, nr 86:, 5 juni døbt uægte Simon Vilhelm Født 2. juni Moder Bereth Jonsdatter Aas 1 L(eiermål) i Sanden hos Lorentz Skanke. Gdmoder Marith Lein. Fader Matros Johan Wilhelm Kystad. Test. Ane Margr. Kystad, Martha Sand, Gurina Bye, Jonas Kystad, John Boyersdal, Peter Gaustad.'Her er det vel to av slektningene til Johan nevnt, så det skulle være mulig å grave videre på dem.En kryssjekk med 1801-tellingen gir ikke andre aktuelle kandidater til mor enn Beret Jonasdatter (Aas):'Kirkebok for Røros 1767-1797, Døpte 1789 nr 51, 'Jonas Nielsen Nyplass og Ingebor Johannesdtr Datter Beritte, som var døpt hjemme af Hans Pederss. Skanke (....) presenteret i kirken den 20 september. .''Ikke minst er det farsnavnet som er uvanlig, og kombinert med patronymikonet er det ikke så mange andre aktuelle personer. Derfra kan du hekte deg på forfedrene bakover, det er kilder tilbake vel hundre år før det.Høres ikke dette rimelig ut? Det er ikke det samme som 'ugjendrivelig bevist med to eller flere førstehånds kilder', men ofte godt nok for oss som driver med slektsgraving fremfor -forskning.----------Det ligger et sprang i slektsrekken på nettet ved Niels Jonassen Aas som gifter seg i Trondheim i 1811. Jeg har ikke funnet utvetydige kilder som bekrefter at han er identisk med Niels Jonassen Hougen på Røros Nyplass i 1801. Men indisiene er såpass sterke at dersom det er snakk om en annen person, finnes vedkommende ikke i den dataregistrerte folketellingen fra 1801.Drømmen er å få tilbragt noen dager på arkivet i Trondheim og lete etter skiftet etter Niels og Margrethe som døde med tre ukers mellomrom i mars-april 1827. Da etterlot de seg fire umyndige barn, og det kan håpes at det obligatoriske offentlige skiftet ble bevart, for der kan det kanskje gies opplysninger om fødested for begge foreldrene.Det har ikke vært mulig å bekrefte familiemyten om at Aas-navnet jeg har arvet stammer fra gruve-familiene på Røros. Min teori er at Niels tok etternavnet Aas som en kortform for Røraas, eller ut fra et ønske om å tilhøre en av de _litt_ finere slektene fra gruvebyen.Det andre ekteskapet til Berit Jonasdatter/Jonsdatter har jeg funnet men ikke fått lagt ut på nettet ennå. Mener også at jeg har funnet konfirmasjonen til Simon Wilhelm, men da må jeg grave litt i mine egne papirer også.Veldig spennende å vende plogen i kildene fremover mot vår egen tid; levende slekt er mer spennende enn de døde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Ett stort takk til både deg og Astrid (dette var vel toppen, Astrid?). Jeg hadde egentlig gitt opp å finne noe om denne familielinjen, men syntes det var synd med tanke på at Wrightfamilien er så vel dokumentert i mitt slekttre. Om det er noe jeg kan forsøke å hjelpe dere med, så si ifra. Jeg håper selvsagt at jeg skal finne mer om Simon Wilhelms familie også. En tur til Trondheim, skulle ha vært helt fantastisk. Med vennlig hilsen Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.