Gå til innhold
Arkivverket

[#55591] Simon Wilhelm Johansen Kystad (Kysdal) og Maren Anne Pedersdatter


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Nå har jeg forsøkt å skrive inn det som du og Bjørn (bare delvis klart), har kommet fram til. Jeg har forsøkt å finne Martha (Marit)Jonsdatter Brækken (Jonasdatter), men ikke lykkes med det.Hun bør vel være født omkring 1750. Om jeg har forstått det rett, så ligger Bækkene i Ørkedal. Det skrives visst litt anderledes på scannede kirkebøker (Orkdal?), men der kunne jeg ikke finne noe.Vi kan vel regne med at det her er rett familie:Digitalarkivet: 1801-telling for 1601 Tronhjem Amt Prestegjeld Sokn Gard 308 Tronhiem 3die Rode Branhaug Lykken Hus/2 Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn2461 Simen Nielsen Huusbonde 56 Givt 2den gang M 2462 Marit Jonasdtr Hans kone 51 Givt 1ste gang K 2463 Jonas Simensen Deres søn 19 Ugivt M 2464 Niels Simensen Deres søn 14 Ugivt M 2465 Johan Simensen Deres søn 10 Ugivt MSimon Nilsen må være født mellan 1737 (ifølge død 1813) och 1745 (i følge 1801-tellingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror også vi er inne i riktig familie og at Simon Nilsen må være født en gang innenfor den periode du antyder.Martha Jonsdatter Brækken (ifølge trolovelseserklæringen av 1781) - jeg synes vi vet for lite til å trekke noen konklusjon hennes opprinnelse. Brekken finnes sikkert som gårds- / grendenavn flere steder (brekke i betydningen 'bakke').Vi vet nå i hvert fall yrket til Simon Kjøstad. Han kan være født i byen, eller han kan være født i Strinda og ha tilknytning til Kystad eller en husmannsplass under gården. Forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det kan kanskje ha blitt noen missforståelser her.Det var jo hans andre giftemål (Simen Nielsen Huusbonde 56 Givt 2den gang),og hennes første giftemål (Marit Jonasdtr Hans kone 51 Givt 1ste gang), i 1801-tellingen.Jeg søkte på gardsnavn Brækken 1801 og fann 336 personer i Ørkedal om det nå sier noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Nå har jeg gått igjennom kirkebøkene (scannede):Alle i Strinda mellom 1736 og 1746.Trondheim/Domkirken samme tid.Jeg så mange Simon, men ingen med far Nils. Så navnet Kiøstad 2 ganger som fadder under 'Lade i Strinda, 1727 - 1780'.Timmermand Simon Nilsen Kiøstad er fortsatt litt av en gåte - hvor kommer han fra egentilig? Det er vel rimelig å tro at han hørte hjemme i bygden rundt gården Kiøstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Ja, det har du rett i, men husk at jeg er ingen bra leser. Jeg kan ha oversett noe - var så nøye som jeg bare kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Det ble inget resultat med Vår frue heller, men der fann jeg bare ekte barn. Det vet jeg jo ikke om han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.