Gå til innhold
Arkivverket

[#55594] Riktig Ragna Davidsen, f. 1876


Gjest Atle Thorkildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Thorkildsen

Hei Leter etter rette Ragna Davidsen, f. 1876. Hun fødte en datter, Lucy, i Oslo i nov. 1902. Det er sannsynligvis kun 2 å velge mellom; Ragna Marie fra Dverberg(Andøya), og Ragna Emilie fra Oslo. Ragna Davidsen var i London ca. 1901. Jeg vet at hun bodde i Oslo på 50-tallet. Kjenner noen til henne? Datteren Lucy har far E. Lucas,Culford Gardens, London. Hvordan kan jeg komme videre med han? Mvh Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Du har sikkert undersøkt dette, men jeg legger inn lenkene i tilknytning til Oslo-kandidaten.Her er Ragna Emilie Davidsen i Oslo desember 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=51&filnamn=f00301&gardpostnr=1016&personpostnr=19621&merk=19621#ovre>Lenke boende i Observatoriegata 25.Og her er den samme familien i 1875 Lenke , året før denne 'kandidaten' blir født.Og Ragna Emilies dåp i 1876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ragna Marie Davidsen fra Dverberg (Andøy) flytta til Bergen like før 1900. Ved FT1900 bor hun i Bergen og er ekspeditrise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmm, det var merkeleg, den var der tidlegare idag.Men då vert det slik: Ragna E. Christiansen f:0606 1876 d:0102 1954 gravl:2105 1954 225 00 117 Vestre gravlund Oslo FagerborgDette er altså funne inne på nettsida til Dis-Norge, som linken i (6) viser til.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Der ligger hun sammen med Christian Christiansen f. 09.08.1876, d. 20.01.1951 og Arne T. Andresen, f. 15.02.1902, d. 05.09.1955 og Ella K. Andresen, f. 17.06.1906, d. 09.11.1963 og Thorleif Helland, f. 14.09.1891, d. 18.06.1980 og til sist Sophie Helland, f. 22.09.1895, d. 21.04.1988Jeg fant familien til Ragna Emilie også i FT1865, men da under navnet Gustavsen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f60301&gardpostnr=1128&personpostnr=29902&merk=29902#ovre>Lenke . Ved å sammenligne barnerekken ved de tre tellingene, kom jeg til at broren Harald Hjalmar hadde flyttet hjemmefra i 1900 Lenke . Hans barn er født i Skien: Fin Harald, som senere skiftet navn til Helland etter moren her Lenke og Ella her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Når det gjelder E. Lucas er det mulig å søke i folketelling i England fra 1901 her: www.ancestry.co.uk men dette er en betalingstjeneste. Ved å kjøpe et slags verdikort, kan man gjøre et visst anntall søk og bestille bilder av siden i folketellingene. Å søke etter E. Lucas uten å betale viste seg å være ganske nyttesløst, for man får bare beskjed om at det er for mange treff til at det går an å vise dem.Ellers ligger det mye nyttig informasjon på www.genuki.org.uk om kirkesogn og gravplasser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Thorkildsen

Mange takk for all informasjon. Forsøker nå å strukturere litt og koble sammen med muntlige overbringelser fra slekta. Antydninger om kirkelige forbindelser leder meg til Andøya - der far står oppført som kirkesanger. Finner ikke Ragna Marie begravd noen steder. Alle er vel ikke registrert hos DIS-Norge vil jeg tro(?) Men det var besynderlig mye som 'stemte' i Oslo også! Får jobbe videre.Igjen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det stemmer at Tobias Davidsen var lærer og kirkesanger. Han døde i 1889, og etter 1890 flytta enka, Marie Sesilia Johansen, og de seks barna fra Andøy. Marie dro visstnok til Bodø, ungene blei spredt fra Alta til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Thorkildsen

Takk for det, Borgos. Hyggelig å høre fra deg.Det eksisterer muligens slektsbøker knyttet til Andøya som kan fortelle om en av disse seks barna dro til England?Lite å finne om Ragna Marie. Tror muligens at hun dro tilbake til London etter å ha adoptert bort sin datter i 1904. Hennes kirkelig tilknyttede opphav akseperte vel ikke et 'uægte' barn.Det fortelles at Ragna noen få år senere 'på veg hjem', tilfeldig traff adoptivforeldrene ombord på samme båt.Stadig sterkere indisier som taler for Dverberg-løsningen. Kan lokale slektsbøker gi noe nærmere svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Davidsen-familien var innflyttere til Andøy, og det finnes ingen slektsbøker lokalt som kan hjelpe. Begge ektefellene kom imidlertid fra Steigen, og kanskje det finnes noe der. For Andøy har vi bygdebøkene, som jeg har skrevet, men i dem finner du ikke mer enn det jeg har fortalt.Eee ... er du fra Sømna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Thorkildsen

Ja, vokste opp der - en generasjon siden jeg flyttet derfra. Nå leter jeg etter aner 3 og 4 generasjoner enda lenger bak i tid. Trolig vanskelig å finne mer om Ragna Marie. Finner ingen opplysninger om gravsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg vet ikke om dette er til noen hjelp: Hvis Lucy ble formelt adoptert bort, kan det ikke da finnes eksakte data om moren i papirene? Jeg kan ikke i farten si hvilket arkiv de vil finnes i.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.