Gå til innhold
Arkivverket

[#55596] Funn:Vang;Anders Johan, Kopperstad og Olive Michelsd.Alta Vet noen mer om disse?


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Omsider har jeg funnet Koppersmed Anders Johansen Kopperstad og Olive Michelsdatter som er registrert i Alta i 1801-tellingen. De gifter seg på Vang i Hedemark i 1760.Forlovere er Thore Hoel og Peder Lille Hu???.Mitt spørsmål er om det er noen eksperter på Vang, som vet mer om disse to?Lenke, tredje sist på første side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Datter Anne Andersdatter Kopperstad gift med Ole Halvorsen Qvamme blir født på Vang i Hedemark.Moren Olive står fadder ved en barnedåp, og er da nevnt som Olive Michelsdatter Lerhuus, sammen med Magnild Michelsdatter Lerhuus. Jeg er derfor rimelig sikker på at dette er Anne som blir døpt:Vang 1761 Far Anders Johansen Lerhuus Barn Anne. Faddere: Engebregt Nielsen Lerhuus, qv: Erich Michelsen Ødegaard, qv: Magnild Michelsdatter Lerhuus.2. side nr. 2:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512890338.jpg>LenkeVang 1762 Johan. Foreldre Anders Johansen og Olive Michelsdatter. Faddere: Thore Sciongsrud, Ole Stangeødegaard og Lars ChristophersenNr. 1 første side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg har funnet en familie, der Olive kan være et av barna. Uheldigvis er Olive født i en periode der overgangen mellom kirkebøker ikke henger sammen. Dåp for midten av 1733 mangler. Dermed kan jeg ikke bekrefte fødselen til Olive.Den aktuelle familien er: Michel Erichsen Svencherud og Anne Nielsdatter, gift 11.4.1720 Michel Erichsen, gravlagt 22.3.1759, 59 år gammel Anne Nielsdatter, gravlagt 5.12.1751, 56 år gammel Erich, døpt 28.9.1721, gravlagt 17.2.1724, 3 år gammel Siri, døpt 1.8.1723 Magnild, døpt 13.3.1726 Erich, døpt 26.9.1728 Gonor, døpt 14.3.1731 Niels, døpt Dom 3p Epiph 1737, gravlagt 10.2.1737, 14 dagerSom du ser er det et gap mellom Gonor og Niels, samtidig som at Erich og Magnild er blant søsknene. Engebregt Nielsen er gift med Gunnor Michelsdatter, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-331>Lenke, trolovet nr 4 28 sept , Erich Michelsen er gift med Berte Gunmundsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Takk for innspillet. Jeg trur du har rett, hvis en ser på hvem Olive står fadder for.Men så var det Ander Johansen da. Thron Hoel står forlover for han, så muligens er det en slektning. I følge tellingen for 1801 og alder ved begravelse skal Anders være født i ca.1737. Den eneste Anders jeg finner på Vang er født i 1739 av Joen Larsen Lille Alvestad og Kiersti Olsdatter. Faddere: Peder Kielsen Unfal, Christen Jensen, Henrik Ful??? , Karj Olsdattet, ????, Marte Kielsdatter, Else Olsdatter, ?????Neders på side 1Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg ser at her er enda en kandidat til Ander Johansen, som kan hende passer bedre, fordi Berg er inne som faddere.1739 Vang Johannes Knutsen Gujuas og Ane (Greier ikke tyde ettern) barn Anders. Faddere: Peder Persen Berg, Jens Jensen Gluenaud??, Michel Kristophers?, Marit Berg, Ane Jensdatter Gevenoud?, Karen Knutsdatter Fot?Nr.4 første sideLenkeDenne tror jeg er riktig, men er det noen som greier å tyde navnene riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Det som står under dåpen til Anders er nok noe slikt: Johannes Knudsen Gusuas og Ane Persd S. Anders. Peder Perssen Berg, Jens Jenssen Gevenord, Michel Perssen Hofde, Marit Per Bergs, Ane Jens Gevenords, Karj Knudsdtr Hofde.Gudsaas er gården det henvises til, Jevanord (Gevenord), Berg og Hofde er gårder i nærheten av Gudsaas. Blandingen av Peder og Per kan nok forvirre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Angående dåpen i (4): Alvestad er Aasvestad. Fadderne: Peder Kielsen Upsal, Christen Persen Hegvinupsal, Kiel Persen Ibid, Kari Olsdatter Hegvinupsal, Marte Kielsdatter (her er jeg usikker), Else Olsdatter Rabstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Tusen takk for hjelpen. Nå har jeg lest kirkebøkene nøye, men finner ikke mer etter 1762. Finnes det bygdebok for Vang?Jeg lurer også på disse Hoel.Er det en gård på Vang?Jeg har en fornemmelse av at skolemesteren Ingebrigt Nilsen, gift med Gunhild Michelsdatter, i Alta er født på Vang.Lenker fra dåp i Alta. Det er mange, så jeg har tatt med noen. Ander Kobbersmed døper det ene barnet.[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=111917>LenkeLenkeHvis dette er deres sønn, må de ha hatt han med seg nordover. De får ikke flere barn i Alta. Et av barnebarna til klokkeren blir kalt Olive. Og på Vang er det en Olive Ingebrigtsdatter som får barn som kalles Ingebrigt.LenkeLenkeLenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Hoel fins i flere varianter. Vestre og Østre Hoel er beskrevet i Vang bygdebok g.nr. 178-194, den første av de utgitte bindene. I tillegg fins Nordre Hoel som fins i et område der det ennå ikke er utgitt noe bind. Ellers er jo Hol også en gård i Furnes.Angående Anders født i 1739, så ser begge to til å være en blindvei. Anders Johannessen på Gudsaas dør 2 år gammel, men Anders Jonsen fra Lille Aasvestad gifter seg i 1759 med Marte Pedersdatter Vestgård i Løten.Her er tre barn til Ingebrigt og Gunnor: Ingebrigt Nielsen og Gunnor Michelsdatter, gift 21.10.1754 Ole, døpt Dom 1 Adv 1754, Kaatorpseie Nils, døpt Dom 1 Adv 1754, Kaatorpseie Ole, døpt Dom Sexages(?) 1761, Stavsberg, faddere: Erich Michelsen Svencherud og qv, Anders Johansen Gutteberg, Erich Andersen Snarudeie og qvDu skriver Gunhild, finner du det navnet i Alta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Asbjørn,Jeg ser at jeg glemte å legge inn første lenke:LenkeHer står det: Barn Søren. Far Ingebrigt Nielsen. Helt nederst står det: 'Introdusert Samme mands kone Gu??Michelsdatter. Hun heter Gunhild Michelsdatter.Jeg har for så vidt ikke lett etter skolemesteren, men jeg vet at mange andre prøver å finne han :)I dåpen til Anne står en Engebregt Nielsen Lerhuus fadder.Er det gårder med navnet Kobberstad i nærheten av Vang? Og ikke minst, er kirkebøkene for området skannet?Anne gifter seg med Ole Halvorsen Qvamme fra Lom. Og deres datterdatter Olive gifter seg med sønnen til Johannes Strande fra Ringebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

I folketellingen for 1801 ser jeg at Niels Engelbregtsen er 47 år. Det stemmer bra med Niels, det andre barnet til Ingebrigt og Gunnor. Under sjeleregister i 1791 bor Ole Engebregtsen gift med Guri Olsdatter, der Ole er 31 år som er forbløffende identisk med Ole, det tredje barnet som jeg nevner i (9). Merkelig at de skal være så identisk i alder. Men problemet er nå Gunnor og Gunnel, er det samme person? Jeg mener at det står noe ala Gunneur i dåpen til Søren i 1771. Legger ved lenken til sjeleregistret i 1791, selv om det er du nok godt kjent med Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg ser at Skoleholder Ingebricht Nielsen er gravlagt 2 mars 1781, 52 år. Med det utgangspunktet finner jeg Niels Olsen Kaatorpeie med barnet Ingebret døpt 16 januar i 1729. Lenke nummer 2 fra toppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Asbjørn,Du har helt rett! Det står Gunnel. I RHD er hun skrevet inn som Gunhild. Det er ikke uvanlig at navnene ble endret litt på ved innskrivingen. Det er jo morro å løse dette mysteriet så tilfeldig.Anders Johansen Gutteberg, er det en mulig kandidat til min Anders? Fins det konfirmasjonsbøker for Vang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg har alltid hatt en følelse av at det måtte være en forbindelse mellom Anders og Olive og Ingebrigtsen. Gunnor - Gunnel - Gunhild må være søster til Olive. Gunnor født 1731 av Michel Erichsen Svencherud og Anne Nielsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Det gikk en del år før konfirmasjoner ble innført i kirkebøker i Vang, men det fins noen sider i kirkebok 4 eller 5 som omhandler skolebarn. Rundt 1785 fins de første konfirmasjonslistene. Kobberstad er ikke noe navn jeg har hørt om i distriktet Vang eller Furnes. Lerhuus og Gutteberg er nabogårder, mens Svenkerud ligger litt unna, riktignok ikke veldig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Personene ovenfor vet jeg lite om. Jeg henger meg opp i navnet Kopperstad. På Toten er det en gård som heter Kobberstad. Der finnes både navnet Søren og Anders. Om det har relevans vet jeg ikke, men jeg har fulgt debatten med interesse. Det var ukjent for meg med utvandring til Finmark på den tida. Mer enn en generasjon senere kom det folk fra Vang til Alta, bl. a Tverrelvdalen. Saga ble grunnlagt av bror til en av mine forfedre.I 1739 kom det en lov som påla alle sogn å ha en lærer. Selv her ble folk ved sin lest og yrket gikk i arv. Første lærer i Vang (og dermed også Furnes) var Kristoffer Monsen fra Rytterhaugen på Kveberg. Hans mor var Ingeborg Engebretsdatter. Opphav ukjent. Kona til brukeren på Kveberg var Anne Engebretsdatter, datter av Engebret Bottolvsen Raffstad (Rapstad). Jeg nevner dette pga navnelikheten. Disse to Engebretsdøtre er mine formødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Kona til Nils Olsen Kåtorp-eie var Mari Engebretsdatter f ca 1687, mens Ingeborg Engebretsdatter var f ca 1674. Anne Engebretsdatter Raffstad eller mere korrekt Prestegården er f ca 1684.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Uten at det overhode behøver å ha betydning, så var jo Prestgarden et sted man kunne lære noe boklig - bl a å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Ellef på Viker eide jord i Segla i Løten, Kveberg og Herset i Vang. Det må vel være hans datter Gønner Ellevsdatter som ble gift med Erik Engebretsen Rapstad. Var dette en slektskrets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Ingebrigt Nielsen og Gunild Michelsdtr. hadde trolig også en datter f. ca. 1757, altså før de kom til Alta/Talvik. Hun døde i 1803, 46 år gml. (16. April)LenkeSkolemester Ingebrigt Nielsen og hans barn er forøvrig omtalt i Tema nr. 29415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Det kan i allefall virke som slekta holder tett sammen langt inn på 1800-tallet, etter å ha etablert seg i Alta / Talvik.Interessant med Bottolvsen. Det kom en gift kar til Talvik fra Hedemark. Han het Johan Halvorsen, fikk et barn med Anne Monsdatter, kalt Barthold, som ble opphavet til Bartholdsenslekta i Alta.[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=116430>LenkeKopperstad på Lesja er av interesse. Anders var kobbersmed, og hans sønn Michel, som blir født i Alta hadde samme yrke. Hvilket yrke sønnen født på Vang, Johan Andersen hadde, vet jeg ikke.Barn av Johan: LenkeLenkeOlive og søsteren Magnild kaller seg Lerhus i 1761. De står faddere på Sven Larsen Dalbys barn Olive.Nr. 4 side 2:LenkeI 1768 dukker ei Oliv Michelsdatter Huxset opp som fadder i en dåp, hvor faren er Erich Michelsen Svercherud. Olive og Anders får barnet Michel Andersen i Alta i 1770, så de kan ha kommet rundt 1769.LenkeDåpen til Erich Michelsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Det stemmer at det fins en datter også. Skrivemåten var litt annerledes.Engebrigt Nilsen og Gunor Mechelsdatters datter Ane, døpt Dom 20p Trinit 1756. Nest nederst på side 112a. Her er også Oliv Mechelsd. Leer(?) fadder. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Marte Nilsdatter Snarudseie er også interessant fadder for Ane. Ikke garantert at hun er søster til Engebrigt, men jeg finner Marthe døpt i 1733, datter til Niels Olsen Kaatorpeie og Mari Ingebretsdatter.Her er barna til Niels og Maren (Mari): Niels Olsøns Kaatorpeie og Maren Embretsdaatters Ole, døpt 5. aug 1714 Christopher, døpt Dom 2ab Epiphan, 16 jan 1718, lever i 1732 Maren, døpt Dom 8a Trinit, 21 juli 1720, Kaatorpeie, lever i 1732 Uekte datter Karen, døpt 14 mars 1723 Niels, døpt 24 febr 1726, lever i 1732 Ingebret, døpt 16 jan 1729 Marthe, døpt 1 feb 1733Høkset ligger i Vang, mulig Thor vet mer om denne plassen/gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Nils Olsen kom muligens til nordre Kåtorp ved ekteskap med enten enka eller datter av forrige leilending. Hun døde vel relativt raskt? Han giftet seg så med Mari Engebretsdatter f ca 1687. Da kirka skulle selge gården ble Nils overbydd og han ble da husmann på nordre Kåtorp. Muligens som et slags føderåd? Nils og Mari hadde barna Siri døpt 21 jan 1711, gravlagt 6 mai s.å. Ole dpt 11 des 1712, bgr 24 apr 1713. Ole dpt 5 aug 1714. Kristoffer dpt 16 jan 1718. Mari dpt 21 jul 1720. Siri dpt 9 mai 1723, bgr 30 okt 1736. Nils dpt 24 feb 1726. Så vår Engebret dpt 16 jan 1729. Han var i skredderlære. Senere gm Gønner Mikkelsdtr. Til slutt Marte dpt 1 fen 1733. Det var vel hun spm da var på Stafsberg? Navnet Siri kan tyde på slektsforbindelse til tidligere slekter på mgarden? Og ble han gm enka så het vel hun muligens Siri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.