Gå til innhold
Arkivverket

[#55596] Funn:Vang;Anders Johan, Kopperstad og Olive Michelsd.Alta Vet noen mer om disse?


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Beklager Asbjørn. Jeg skrev det før jeg gikk runden om dyra og trykket send da jeg kom til bake. I mellomtiden hadde du skrevet ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Jeg ser at Niels Olsen Kaatorp er oppført under festerfolch 23 Trinitatis 1710, og under brudefolch 3 Adventis 1710. Så det passer jo godt med Siri som den førstefødte, ref Thor i (25).Det gjør jo ikke noe om ting sies to ganger når det i tillegg utbroderer, Thor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Det kommer jo flere barn til Ingebret og Gunor, nå i 1759:Mechel, døpt Mariæ Renselsesdag 1759, Stavseie, Haftor Olsen Staff og qv, Anders Olsen ibid, Erich Michelsen Ødegaard, Martha Nilsdatter Snarudseie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Kan noen sjekke Caspar Hertner og Jon Casparsen på Lesja for meg hvis det finnes en bygdebok.Den første Caspar finner jeg Lesja 1725 Døpt Lars Aavangnes barn Sigri. Faddere: Caspar på Hersta(?) Jødda Olsd. Kari Gudbrandsdatter.Så i 1726 finner jeg en Sven Hel? Brandtli som gifter seg med Kari Knutsdatter. Forlovere er Caspar Petersen og Johan Thoresen.1727 Jacob Brandtli barn Randi blir født. Faddere: Caspar på He(ikke sikker på gårdsnavnet), Jon Casparsen og Kirsti Casparsen.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603470054.jpg>LenkeHer gifter Endre Throndsen seg med Berit Johansdatter. Forlover er Caspar Petersen og Endre Anderson.Dåp i Ringebu: Caspar Petersen og Magnild Eilertsen. Barn Peder. Fadder Irgens. Johannes Jonsen Strande kom til Alta som tjenestegutt hos nettopp Irgens, og broren Peder Strande ble ansatt som lensmann i Alta.LenkeRingebu:Mormor til Johannes Jonsen Strande het Maren Endresdatter og var gift med Peder Ellingsen.LenkeDåpen til Johannes Jonsen Strandes mor:LenkeI 1736 får Jon Casparsen sønnen Anders. Og denne er riktig. Dette er Anders Johansen Kopperstad.Bredal kommer også til Alta fra Hedemark rundt 1770. Marit Engum kommer fra Lesja til Alta på slutten av 1700.Jeg finner Christian Hertner, født på Bredal i Danmark gift med Mrs. Christian Hertner, født på Engum i Danmark. Giftemål 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Fant Hertner på Lesja på surename. navigator.Kasper Kaspersen Hertner Født 1705 Far Kaspar Pettersen Hertner og Mrs. Kaspar Pettersen HertnerVerksfolk, Lesja, Oppland, NorwayDe hadde også sønnene Anders og Petter oppført her.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Denne Maren Endresdatter. Hvem var hun? Datter av Endre Klones? Og i såfall hvilket ekteskap? Selv har jeg en registrering på Peder Ellingsen for mange år siden og jeg har skrevet Maren Olsd med ? bak, men det var vel vanskelig å tyde kirkeboka vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Thor,Jeg legger igjen link til Tor Onshus slektside. Han har vært til stor hjelp i prosessen med Strande - Qvamme, og har lagt inn på sin side det jeg etterhvert har funnet om slekta fra Ringebu.Her vil du se at Maren Endresdatter er datter til Endre Olsen Sandnes og Anna Iversdatter. Maren - Mari er født i ca. 1685 på Aarneslien.http://onshus.no/html/wc36/wc36_274.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg må innrømme at i dagslys begynte jeg å tvile på opp Caspar Hertel er riktig opphav til min Anders Johansen Kobberstad.Derfor har jeg atter en gang gått igjennom Toten fram til 1762, og det finnes 2 Anders som blir født i riktig tidsrom, 1736-1737. Men jeg greier ikke å få knyttet disse opp mot Kobberstadgården.I 1762 er Jonassen Kobberstad nevnt endel ganger i Toten kirkebok, men det fører ikke noen steder.Nå begynner jeg å gå tom for ideer.Finnes det komfirmasjonslister derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Anders Johansen Kopperstad har sansynligvis tilknytning til Kobberstad på Toten.Jeg finner Lucie Bernhoft og Ingrid Kobberstad som faddere på Jonas Hansen Müeum?? barn Maria i 1710 på Toten.Ole Qvamme døper sønnen Andreas Bernhof i 1792.[url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=112440>Lenke Lenke Neste generasjon døper Ane Maria Elisabeth Qvamme, Molde, sin førstefødte:Født 30 mars 1819 Oluf BerhoftFaren er Tollbetjent Johan Jeremiassen Berg, Molde.Link til debatt. Molde:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg har lest Totenslekter på nett, og det viser seg at Barbro o. 1686-1717, fikk i 1707 en sønn Jonas med Anders Guldbrandeen, Skjefstad. Hun giftet seg i 1713 med Anders Torkelsen fra Alm.[url="http://www.vshl.no/totenslekter.htm>http://www.vshl.no/totenslekter.htmElling Andersen Jerstad døde i desember 1728, 81 år gammel og var følgelig født l647.Vi kjenner følgende barn:Anders, kom til Kobberstad g. 1700 m. Ingri Sørensdtr. KobberstadOle, 1677-1732. Husmann på Fre-Rudstad g.1710 m. Mette Olsdtr. Hallingstad Knud, se senereMagnhild, o. 1675-1763 g. 1703 m. Erik Knudsen Jørnset- Bakke o. 1673-1758Berte g. 1706 m. Hans Larsen, tamburBarbro o. 1686-1717, fikk i 1707 en sønn Jonas med Anders Guldbrandeen, Skjefstad. Hun giftet seg i 1713 med Anders Torkelsen fra Alm.Faren må ut fra faren Anders Gudbrandsen hete Jonas Andersen.Det blir født et barn i 1737 av Jonas Sætrum, men navnet på barnet er ikke skrevet. Nederst side 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gry Axelsen

Jeg finner at Anders Kobberstad får en sønn i Johannes Andersen i 29 Sep 1718 på Østre Toten. Har noen en ide hvordan jeg finner fram til denne mannen.Hvis han er far til Anders Johansen Kobberstad er han sannsynligvis uekte født da Johannes ikke vil være mer enn 19 år når han blir far.Det vil si at Anders sannsynligvis ikke vokser opp på Kobberstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.