Gå til innhold
Arkivverket

[#55604] Gudrun Marie (Johannessen, Nilsen, Engebretsen) f. Bergen 1911, hennes aner.


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Sværholdt

Gudrun Marie ble født 27.04.1911 og døpt 3. mai samme år i Fødselsstiftelsen Bergen. Hennes far er oppgitt til å være gift fisker Knut Martin Blom fra Fjeld.dåpen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5238&idx_id=5238&uid=ny&idx_side=-58>LenkeHennes mor ble senere gift med Sverre Ferdinand Nilsen. (enkemann med en sønn,Haakon Kristoffer Nilsen, på samme alder som Gudrun. De ble konfirmert samme dag i Sandvikskirken 1925)Konfirmasjonen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Eg finn IKKJE mor i FT på Balestrand (Mundal).Har du vore innom Ministerialboka på Fødselsstiftelsen side 38 og sett kva som står skreve datert 11.11.1916, vel 5 år etter fødselen ? Er det dei 2 som giftar seg (innlegg nr 1) som adopterar Gudrun Marie ? Sjølv med 150 % har eg ikkje heilt kontrollen, pga lita skrift !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Jon: Flott at du har sjekket i Mundal for meg. Har ikke sett hva som står på side 38, men skal gjøre det nå.Ved konfirmasjonen hennes står foreldrene oppført som pleieforeldre, men det er da vitterlig samme mor som ved fødselen. Tipper at morens mann adopterte henne da de giftet seg.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Står noe om Domkirkeklokker Danielsen? Antar at de blir gift 11.11.1916, og klarer å tyde at det står ---arb.(løsarbeider?) Sverre ferdinand Nilsen og Hustr. Anne Marie Nilsen. Resten er for utydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Har ikke kommet videre her. Er det noen som har opplysninger om han som står oppført som far til Anna Marie? Nils Johannes(s)en Jondal?Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg undrast på om dette er ein link: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f01227&gardpostnr=195&personpostnr=1165&merk=1165#ovre>Lenke eg har prøvt og prøvt å finna dåpen/konfirmasjonen til denne Anna, men det har eg ikkje klart, kanskje nokon andre/du sjølv finn den?Viss de ser her på dåpen(nr.19) til veslebroren, er det ikkje heilt usannsynleg at det kan vera rett Anna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ne, det var kanskje feil, har funne to dødsfall av yngre systre til Anna(i døde frå Jondal her på dig.ark), der faren vert kalla Johannes begge gongane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen takk Mariann:-)Jeg har lett og lett også, men finner ingen som passer helt verken i Bergen eller i Jondal. Det står jo i FT at hun er født i Bergen og ved vielsen står far oppført som Nils Johannessen Jondal. Det er litt merkelig at hun da står som Johannessen i FT. Nei, denne var litt vrien....Den første lenken du fant passet godt siden han var matros, men det var vel kanskje flere. Skal lete videre etter litt søvn...kom nettopp fra jobb. Blir glad for all hjelp jeg kan få.Vennlig hilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

I det første innlegget vises konfirmasjonen til Haakon Kristoffer Nilsen.Her er Gudruns på samme dag, nr. 14:Lenke Her står det at mor er født Johannessen. Er det ikke da mest sannsynlig at far heter Johannes, og det er feilinnføringer i kirkebøkene senere i.o.m. at hun blir gift Nilsen? jmfr. opplysninger om Nils Johannes Jondal. Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

På den tiden så kan ho godt ha etternavnet til faren, altså Johannesen. Rundt 1900 var det vanlig i Bergen å gjøre dette. Som det står i giftermål så er ho født i Bergen, om ho ikkje var døpt like etterpå så finner vi jo henne ikkje døpt. Ho står derimot oppført som konfirmert og kan da ha blitt døpt samtidig.Videre så er denne kandidaten ein mulig far til henne, i så fall var ho uektebarn, noe som er godt mulig. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01227&gardpostnr=209&personpostnr=1257&merk=1257#ovre>Lenke Her får vi vite at han heter Nils Johannesen og han er identisk med den Nils som Mariann viser til. Sjå nr.4 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her har me damen konfirmert på Askøy og da bekreftes at ho er uekte barn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=kf12471890&gardpostnr=995&personpostnr=2983&merk=2983#ovre>LenkeHer er damen døpt i 1887, sjå nr. 115. Alder til faren er den samme som han som gifter seg i innlegget over og som er sjømann fra Jondal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen takk Oddvar.Det var den kandidaten i innlegg 17 jeg også holdt som mest sannsynlig. Sønn til Endre i Jondal.Ang. innlegg 18. Hvor fant du dåpen? var den også på Askøy?Lurer på hva de bedrev på Askøy. Moren fra Fitjar, og Anna (e) Marie med far fra Jondal.Hørte Askøy inn under Bergen på den tiden? Litt rart at det står at hun er født i Bergen.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er nok samme dama som gifter seg året etter at dattera Anna Marie er født, som du ser har mannen hennes navnet Mundal [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=KF12221882&gardpostnr=2644&personpostnr=7884&merk=7884#ovre>LenkeHer er Johannes døpt på Øvre Mundal. Mundal ligger i Lindås kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.