Gå til innhold
Arkivverket

[#55604] Gudrun Marie (Johannessen, Nilsen, Engebretsen) f. Bergen 1911, hennes aner.


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Sværholdt

Har ihvertfall lært at man skal høre på muntlige overleveringer. Fikk fortalt at det var slekt i Mundal, men da jeg kom innpå Jondal var jeg overbevist om at de måtte ha husket feil. Så var her forbindelser både til Jondal og Mundal allikevel, via inngifte ihvertfall.Tror du er på helt rett spor Oddvar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Da var du kommet med noen innlegg som eg ikkje leste før mitt forrige innlegg, men som du ser i mitt siste innlegg så er nok mora fra Fitjar. Der ser du i folketelling 1865 at gården kalles Eide.Ser du på konfirmasjon til Anne Marie så står det Bergen Domkirke og den oppgitte dato i konfirmasjon stemmer med Anne Marie dåp, altså finner du henne under Domkirken. Mora har på det tidspunkt budd i Bergen, noe som hennes ekteskap året etterpå også bekrefter.Eg har ikkje funne hverken Johannes eller kona Anna i 1900-tellinga enda, de kan ha flytta til Askøy eller de kan være døde begge to og at Anne Marie da er i teneste på Askøy. Askøy hørte ikkje inn under Bergen.Informasjon i Anna Marie sin konfirmasjon er foreldrene sin sivilstand når dattera vart døpt, altså at begge da var ugifte. Vi veit jo nå at begge foreldre på konfirmasjonstidspunkt var blitt gift på ulike kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg holder en knapp på den kandidaten som Oddvar fant fra Fitjar, hun har rett födselsår og navn: Permanent sidelenke: LenkeDet var Anne Marie Hansdtr som var f. i 1857 dersom du ser etter i lenke to i Oddvars innlegg over.Far hennes var jo fra Bergen og hun kan ha reist dit for å finne seg et arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ekteskapet til dette paret på Stord den 28/5-1851 (n° 17): Permanent sidelenke: LenkeHans Andreas Knutsen var 23 år og faren het Knut Olsen Drange (står det Tysnes etterpå?)Kari Johannesdtr var 30 år og far hennes het Johannes Mattisen Uglenes (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er vel dette en god kandidat til Hans Andreas Knutsen, f. 28/4-1828 og döpt i Domkirken (n° 61): Permanent sidelenke: LenkeFaren er Knut Olsen og mora Anne Marie Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Oppsummering...det ble litt mye Johannes og Anne Marier her.Gudrun Marie Johannessen (senere Nilsen) (uekte født)sine foreldre var Anne Marie Johannessen Jondal fra Bergen og Nils Johannessen Jondal fra Jondal.Anne Marie Jondals fra Bergen (senere gift med Johannes Olsen Mundal)(ekte, eller uekte født?) foreldre var kari Johannessdatter Eide (Uglenæs?) fra Fitjar og Hans Knudsen fra Bergen.Litt forvirret, må skrive ut alt og se på det. Noen som føler for å rette på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen takk Kjellaug og Oddvar. Dere er drevne. Det går jo så fort at en stakkar ikke klarer å følge med i svingene:-)Plutselig var 4-5 ledd på plass.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

No må du helde tunga rett i munnen Siw.Gudrun Marie uekte barn av Knut Martin Blom (han er gift) og pike Anne Marie Johannesdatter.Anne Marie Johannesdatter uekte barn av ungkar Nils Johannesen Jondal og pike Anne Marie Hansdatter Eide.Anne Marie Hansdatter Eide gift i 1888 med Johannes Olsen Øvre Mundal (ekte barn av de eg viste til i link). Hvor det vart av desse to er fremdeles ukjent.Anne Marie Hansdatter Eide datter av Hans Andreas Knudsen Eide f. Bergen g. Kari Johannesdatter Eide Uglenes - Fitjar.Resten har nå Kjellaug lagt ut videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Merkelig nok finner jeg ikke foreldra til Kari Johannesdtr gift (dvs Johannes Mathiesen og Ales Johansdtr)Den Ales Johannesdtr jeg fant i ft 1801, ser ut for å gifte seg i 1828 og da er hun pike: LenkeNå kan jo dette være helt feil person og Ales kan godt være födt litt etter 1801 selv om hun fikk en datter i 1821.Synest det stod ved dåpen til Kari at hun var födt på Tysnes (se innlegg 32 og lenken der), da er det jo og godt mulig at foreldra kan ha gifta seg der.Som Oddvar sier, det gjelder å holde tunga rett i munnen.Personlig setter jeg det alltid opp på papir som jeg har foran meg: probanten er n° 1, i dette tilfelle Gudrun MarieHennes far er 2 og hennes mor er 3Farfar og farmor 4 og 5, osv. ...Da er det så mye greiere å ha oversikt over det hele-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Takk for tips Kjellaug. Når jeg bare får tid til å sette meg ned med penn og papir så kommer nok oversikten. Løper litt til og fra her i dag.Med alle disse uekte fødte barna, så kan man jo undres hvor 'riktig' enkelte slekter er, man har jo ikke akkurat dna-bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Johannes Mathisen Nesbö og Ales Johansdtr Uglenæs ble gift i 1806: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=STORDVI&gardpostnr=1581&merk=1581#ovre>LenkeI 1801 er det en Johannes Olsen (nok en!!!)på Uglenes som kan være far til Ales: LenkeOg da har du foreldra til Johannes Mathiesen her: Mathis mathisen og Britte Hermansdtr Nesböe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ales Johannesdtr Uglenes blir konfirmert i 1793, 17 år gammel: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&filnamn=kf12211768&gardpostnr=1060&personpostnr=1060#nedre>LenkeDa skulle hun være födt ca 1775/76Johannes Mathiesen Nesböe blir konfirmert i 1800, ingen alder oppgidt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Alies Johannesdtr Uglenes f. 1776: Permanent sidelenke: LenkeDet står bare at faren het Johannes Uglenes.Se under Fittie (2.) til venstre.men det er jo bare en Johannes på Uglenes i 1801 og det er han jeg fant over, så da kan vi nok si at foreldra til Alis Johannesdtr Uglenes er Johannes Olsen f ca 1747 og Barbro Hermansdtr f ca 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var fint, Oddvar, så har vi ikke leita forgjeves!Ellers fant jeg skifte etter Johannes Olsen Uglenes: LenkeJohannes Olsen Uglenes Våg 69 A.d.3a 1824-1828Det kan du da få sjekka i Arkivfora, Siw og da skulle du kunne få sjekke om han er far til Alis Johannesdtr Uglenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Tusen hjertelig takk for hjelpen til dere begge to. Skal få sjekket i arkivforumet, og laget meg en oversikt i BK.Det siste må vente til neste uke. Er midt i eksamensforberedelser.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.