Gå til innhold
Arkivverket

[#55604] Gudrun Marie (Johannessen, Nilsen, Engebretsen) f. Bergen 1911, hennes aner.


Gjest Siw Sværholdt
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Her har du ihvertfall ein forklaring på at Anne Marie Johannesdatter var på Askøy. Ho var fosterdatter til søster til Johannes Olsen Mundal. Årene til søstera Agathe stemmer ikkje heilt, men slik ser det ut til å være.Anna Marie Johannesdatter i 1900-tellinga på Krokaasvaag [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f01247&gardpostnr=600&personpostnr=5380&merk=5380#ovre>LenkeHer gifter søster til Johannes Olsen Mundal seg. LenkeHer blir søster til Johannes Olsen Mundal født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Kjellaug: Har fått sjekket i arkivforumet, og det stemmer at Johannes Olsen Uglenes var far til Alis.Oddvar: Igjen takk. Utrolig hva dere klarer å finne ut av. Alltid kjekt med en forklaring. Jeg tenkte at hun kanskje var i tjeneste der ute, men så har da istedet moren etterlatt henne der en gang (etter dåpen?).Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I kirkebökene finner jeg en Johannes Olsen Rommestveit döpt i 1747: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11671&idx_id=11671&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Finner ikke han gift på Stord.En Johannes Olsen Nord-Huglo döpt i 1749: Permanent sidelenke: Lenke Han gifter seg med Dordi Olsdtr Brandvik.En Johans Olsen Ökland i 1750: Permanent sidelenke: Lenke Finner han ikke gift på Stord.Jeg har gått igjennom kirkebökene fra 1745 til 1750, men finner ingen Barbara/Barbro/Barbru Nilsdtr.De skulle begge være födt ca 1747, men jeg undrer meg på om de virkelig var fra Stord.Den nærmeste er jo han på Rommestveit da.Derimot fant jeg en Ole Knudsen Uglenes gift 19/10-1727 med en Kari Bertelsdtr. Kan de ha fått en sönn 20 år seinere som ikke er kommet med i kirkeboka eller som jeg har oversett?Finner heller ikke Johannes og Barbara gift på Stord.Kan de ha kommet fra Kvinnherad, f. ex.?Der var en Johans Olsen f. i 1748:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en kandidat til Britte Hermandsdtr f. i 1736: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=dp12211725&gardpostnr=617&personpostnr=1242#nedre>LenkeFaren må være den Herman Jonsen som ble gift med Ingeborg Jacobsdtr Drivenæs i 1734: LenkeMathias Mathiassen Nesbö ble födt i 1730: LenkePå Nesbö finner jeg en Mathias Ericsen 6 år i 1701:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da Niels Johannesen Jondalsöra gifta seg, såg vi at faren het Johannes Endresen, da må dette være Nils med familie i 1865: LenkeHer ser vi at mor hans het Siri Pedersdtr. Begge foreldra må være födt rundt om 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 33, paret over gift 27/11-1853 i Strandebarm: Permanent sidelenke: LenkeJohannes Endresen Jondalsören og Siri Pedersdtr Handegårdsplads, begge 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

på Handegårdsplads finner vi så en enke, Martha Sjursdtr, i 1865 som har vært gift med en Peder. Trolig mor og sösken til Siri du finner her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er Siris födsel i 1828 n° 33: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11682&idx_id=11682&uid=ny&idx_side=-14>LenkeForeldra er Peder Kittelsen (döpt 18 januar 1795) og Martha Sjursdtr (Torpe döpt 18 januar 1801) stedet de bor på er under Handegård.Dette paret fant jeg vigde i Kvam 20/4-1824: N° 6 på högre side: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Johannes Endresen n° 2, f. 14 april 1828: Permanent sidelenke: LenkeForeldre: Endre Johannesen og Cecilia Gundersdtr de bor på en plass under Jondalsören.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Endre og Cecilias giftermål (n° 10)8/6-1823: Permanent sidelenke: LenkeHan er 23 år og hun 20 og fra Wige, kanskje noen greier å tyde resten bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har du Endre Johannesen her i 1801, 1 år gammel: Lenke med foreldre: Johannes Nilsen f. ca 1753 og Henrike Henriksdtr f. ca 1763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leste nok feil alder for Cecilia Gunnersdtr over, det stod bare Wigene og her er hun med foreldre i 1801, hun er da 8 år: LenkeForeldra: Gunnar Tollevsen Wigene f. ca 1747 og Gyri Nilsdtr f. ca 1752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Kjellaug: Tusen hjertelig takk for tiden du har brukt og alt du har funnet!Hadde nok ikke kommet så langt uten din hjelp. Skal som sagt få lagt alt inn i databasen og få litt system, men først eksamen på tirsdag.Tusen takk:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bare hyggelig Siw, jeg koser meg og slapper av fra retting når jeg leiter her. Men det er alltid kjekt med tilbakemelding da-:)Lykke til med eksamen, håper det går strålendes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det vel de som blir gifte her i Kvam 16/10-1748: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30889340&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeNils Eileusen og Sissille/Cecelia LarsdtrI kirkeboka nederst på högre side, han fra Selsvig og hun fra Oxnes (det er vel Aksnes ?) Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mulig hun/Sisselle/Cecelia kommer fra Aksnes nedre for der finner vi navnet Lars: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=264&filnamn=f11238&gardpostnr=4&merk=4#ovre>LenkeDet er og en annen Cecelia Larsdtr der, en kusine eller en niese? Denne Cecelia var f. 28/2- 1728 far Lars Axnaes: LenkeMulig far i 1701: Lars Torstensen Axnes, 6 år: LenkeEllev kan være Efvind her i ft 1701: LenkeNils Ellevsen f. 27/6-1717 i Strandebarm, far Ellev Selsvig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Siw Sværholdt

Nå har jeg endelig fått ført inn alle disse, strålende hjelp:-)I innl. 39 skriver Oddvar bl.a følgende: Anne Marie Hansdatter Eide gift i 1888 med Johannes Olsen Øvre Mundal (ekte barn av de eg viste til i link). Hvor det vart av desse to er fremdeles ukjent.Undres på om de kan ha reist til Stavanger? har hørt snakk om slekt i Stavanger på den siden, og så også i vielsen deres at Anne Marie sist var gått til alters i Stavanger. Får vel lete litt etter hvor det ble av disse to. Ellers så har jeg vel materiale nok for en stund. Håper å kunne glede noen i slekten med alle opplysningene snart.Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

En annen teori: Kan de ha reist til USA? har også hørt rykter om at en viss Walter Mondale visstnok skulle stamme fra denne Mundal-slekten, men det var kan hende bare en overdrivelse :-)?Finner ihvertfall ikke paret i 1900, så hvis noen med USA-kontakter kunne tatt en titt på ankomne i amerikanske havner hadde det vært flott!Mvh Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.