Gå til innhold
Arkivverket

[#55611] Kommer jeg videre?


Gjest Torleiv Imingen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleiv Imingen

Godt nyttår alle sammen. Jeg har funnet en vielse i 1737, hvor det det bare står navnene på brudefolket. Er det mulig å komme videre, når verken alder eller fedre er oppført? Det gjelder Sæmund og Groe 19/7-37. Lenke M.v.h. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Fedrene er jo oppgitt som Vedbiørn Iuve(?) og Knud. Hvis du er heldig kan det foreligge et skifte for Vedbiørn som vil fortelle deg om hans arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Juvet er en plass under Sønstegaard i Nore (Numedal), men det er vel ikke sikkert at Vedbiøn bruker etternavnet Juve(t), siden det var vanlig med -sen som etternavn. Dessuten ser jeg i bygdebøkene at de flyttet ganske ofte på seg i den tiden. Men takk for tipset om skifte. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei Gisle. Der fikk jeg mulig fødselsår, i din første lenke, men den andre stemmer ikke, for Kollandsrud er en gård i Uvdal, så jeg må nok holde meg i Nore. Takk for hjelpen iallefall. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

To hakk lenger opp ser jeg tipp-tippene til noen av mine barnebarn, Knud Olsøn af Fledsberg og Giøran Hellicksdatter Rostad. Knud fra Svene i Flesberg og Giøran fra Rostad i Rollag. Juvet/Juveli ligger midt i mellom (men i Flesberg). Det var sendt et naturprogram derfra på NRK for noen få uker siden. Det kan vel være defra Vedbiørn kommer. Jeg kjører forøvrig forbi disse gårdene på vei opp fra Numedalen til hytta mi lenger oppe - på Blefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei Arnstein. Først kan jeg fortelle at noen av mine aner kommer fra Laurvig, en som var birkedommer der i 1629. Jeg tror fremdeles det er snakk om plassen Juvet i Juvsgrend, Nore, og ikke Juveli i Rollag. Mine aner pendlet rundt i Nore, og det er ikke noe som tyder på at de flyttet nedover dalen. M.v.h. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.