Gå til innhold
Arkivverket

[#55616] Sperling-slekta, Rakkestad (1600-t)


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Hans Joachim Didrik Sperling, f.ca 1695. Gift med Marthe Dorothea Jensdatter Leegaard ( ca 1694-1763).Hvor kommer Hans J.D. Sperling fra, og når døde han? Hvem var hans foreldre?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Hans J.D. Sperling kom sannsynligvis fra Danmark.Han var i allefall korporal, og seinere premiærløytnant i den dansk-norske hær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Dag!Jeg fikk i sin tid noen kopier om Sperling-familien fra en annen, nå forlengst avdød, slektsforsker fordi min tipptipptipptippoldemor, Elen (Eli) Nielsdatter (ca. 1721-1784) i sitt andre ekteskap var gift med den langt yngre Peter Wilhelm Sperling (1750-1821).Jeg kan ikke garantere for kildehenvisninger eller innhold i det nedenstående, men jeg tror nok Hans Joachim Diderik uansett må ha vært en del eldre enn hva du antyder innledningsvis?Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie, Biografi og Litterærhistorie ved S. H. Finne-Grønn og C. M. Munthe. Bind 3, side 228f: ”33. Lidt om slegten Leegaard. (…) 1. Marthe Dorothea Leeagaard, død før 1764, var tre gange gift: første med en kornet Sperling, derpaa 3/1 1727 i Rakkestad med løitnant Johan Fredrik Gram, som blev begr. Der 3/5 1728, 54 aar gl., og endelig 9/9 1734 i Skjeberg med gaardbruger Lars Larsen Olseng.Hun havde kun et efterlevende barn: Otto Nicolai Sperling, vom blev konfirmeret 18 aar gl. I Rakkestad 1737 (…).”Norsk Tidsskrift for Genealogi, Personalhistorie, Biogtafi og Litterærhistorie ved S. H. Finne-Grønn og C. M. Munthe. Bind 3, side 259 [tillegg til foregående numre]: ”Til Nr. 33, Bind 3 s. 228: Marthe Dorothea Leegaards 1ste ægtegælle var Hans Joachim Diderik Sperling, som i 1698 var korporal i Hausmanns regimente, lev sec.løitn. 1702, fik 15/8 1705 orlov paa 3 maaneder ”til sit hjem” for at hæve en arv paa 400 á 500 rdl.; blev pr.løitn. 1708 og uttraadte av tjenesten forinden 1714. Sønnen Otto blev gift med Else Marie Lund (ikke Lind).”I tillegg til disse tidsskriftskopiene, har jeg også kopi av et dokument dater Christiania 25. mai 1705 hvor en Felber, hvis fornavn jeg ikke klarer lese av signaturen, i et brev til herr geheimeråd og visestattholder forklarer at det er stiftet et kjærlig ekteskapsforbund mellom konglige majestets bokholder og ”Lieutenant under Granadier Compagniet Edle Hans Jokim Diderick von Sperling og min kiere Datter Catharine Felber”, og ber om bevilling til at disse derfor skal få gifte seg hjemme og uten forutgående trolovelse eller lysning.Jeg har dessverre ingen anelse om hvor originalen til dette dokumentet kan befinne seg, men det er senere påført slektsnavnene Sperling og Felber, så jeg vil gjette på et eller annet arkivs samling med løse dokumenter ordnet etter familienavn.Jeg ser at det er nevnt noen Sperling også i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift:Felber Maria Catharina, g.m. Sperling 23: 262 Sperling Davida Maria von 24: 263 Sperling Hans Jochum von, sek.løytn. 24: 262 Sperling Nicoline Martha Nobel von 5: 218Her tror jeg bestemt den første henvisningen er gal. Jeg finner absolutt ingen Felber eller Sperling på side 262 i binde 23. Bind 24 har jeg ikke, men det kunne jo være rimelig at disse personene er nevnt på samme sted...Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Mange takk for opplysningene.Her varf det mye av interesse.Etterslekta har jeg brukbar oversikt over (den er stor). Etterkommere bl.a i Eidsberg.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg har hadde rett ovenfor angående feilhenvisningen og hva det skulle ha vært. Men om man leser der, så døde mannen allerede i 1711 og konen ble siden gift på nytt med en annen. Vi snakker vel da kansje om to ulike von Sperling-er med samme navn, eller er det kanskje ikke kildebelagt i noen originalkilde (ikke ovennevnte tidsskrift) hva kornetten het?Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Ikke godt å si.Kan ikke se at noen av etterkommerne er oppkalt etter Hans Joachim Didrik,uten at det behøver å bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.