Gå til innhold
Arkivverket

[#55622] Enebakk, slutten av 1700,Kvernstuen, Børter


Gjest Torill Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Solvang

Jeg har en Ole Johnsen f 12-8-1786.Han giftet seg 13-6-1807 i Enebakk med Ragnhild Svendsdatter f ca 1786. Hans foreldre skal være Jon Kjellgård f 9 jan 1752 i Enebakk og Marthe Hansdatter.Er det noen som kjenner til disse? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvor står det at Ole var fra Kvernstua under Børter? Jeg ville heller tro at han var Kvernstua under Vik, men har ikke undersøkt noe om det enda.Foreldrene var ikke gift da Ole ble døpt 12. august 1786 (ikke født da, fødselsdatoen er ikke oppgitt):Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 2 (1755-1806), Fødte og døpte 1786, side 159-160.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7560&idx_id=7560&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg vet ikke om de ble gift senere, eller om Marthe giftet seg med en annen. I 1801 står det at hun hun var i sitt andre ekteskap. Da var hun gift med Hans Olsen, husmann under Vik, og hans stesønn Ole Jonsen bodde sammen med dem:LenkeSoldat Hans Olsen og Enken Marthe Hansdatter Wiig ble trolovet 22. oktober og viet 5. november 1791:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 3 (1756-1806), Trolovede 1791, uten sidenr.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeNå fant jeg Ole og Ragnhilds giftermål, og der står det at Ole Johnsen Qvernstuen under Wiig og Ragnhild Suendsdatter Børter ble lyst for den 10. mai og viet 13. juni 1807 (nr. 14 på høyre side:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 4 (1806-1814), Lysninger 1806-1807, side 262-263. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jon Kjellgårds dåp (den tredje siste på venstre side:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 1 (1719-1754), Fødte og døpte 1752, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=502&idx_id=502&uid=ny&idx_side=-198>Lenke Permanent bildelenke: LenkeColbjørn Wilhelmsen og Sire Syversdatters trolovelse og vielse:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 1 (1719-1754), Ekteviede 1750, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDåpen til Jons søster Elisabeth (sjette innføring på venstre side):Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 1 (1719-1754), Fødte og døpte 1754, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeColbjørn Wilhelmsen f. Kjellgårds begravelse (litt nedenfor midten på høyre side):Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 2 (1755-1806), Døde og begravede 1800, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Siri Syversdatter Kjellgårds begravelse (litt nedenfor midten på høyre side):Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 2 (1755-1806), Døde og begravede 1787, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Du verden! Tusen takk!Dette var flott. Jeg har sett i bygdeboka under Børter etter Ragnhild Svendsdatter, hun skulle etter sigende være derfra.Men jeg har ikke funnet henne. Er det noen som kjenner til henne? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torill Solvang

Jeg henter frem igjen denne, da jeg fremdeles ikke har klart å finne Ragnhild Svendsdatter. Er det noen som er kjent i området? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS ser jeg at hun står som Ragnhild Randi Sveinsdtr. Nedre Prinsdal, Oslo.Men jeg finner verken en ragnhild/ragnil.. eller Svein på Prinsdahl i Asker i 1801, heller ingen med Svein/Sven .. til farsnavn.Det er en Ragnhild Svendsdtr 12 år her på Krogstad, foreldre Sven Syversen og Maria Hansdtr: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f10212&gardpostnr=26&personpostnr=312&merk=312#ovre>LenkePå Börter er det en Hans Syversen, en mulig onkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har laget endal navneregistre med lenker til de to eldste skannede kirkebøkene fra Enebakk 1719-1754 (hele boken ) og 1755-1806 (konfirmanter) Du finner dem her: http://nr-norge.blogspot.com/ Klikk på Enebakk under Akershus.En Ole Johnsen ble konfirmert i 1800 og en Ragnild Svendsdatter i 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Hei Laila! Jeg vet ikke når hun er født, 1786 er ren gjetning. Jeg tittet litt på navneregistrene til Kari, og det ser sannsynlig ut.Jeg skal dykke litt mer i kirkebøkene. Takk så langt, begge to. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ragnild Svendsdatter er ikke så vanlig navn (ikke spesielt uvanlig heller). Du finner vel dåpen til denne konfirmanten. Er hun døpt i Enebakk, så finner du vel noen slektninger blandt fadderne til hennes barn. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til Svend n° 165: Permanent sidelenke: LenkeHer står mora som Randi Svendsdtr.Faddere: Maren Amundsdtr, Maren Pettersdtr, Berthe Larsdtr, Christen Villumsen og Nils Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er dåpen til Hans i Enebakk 22/11-1807: Nederst til venstre: Permanent sidelenke: LenkeFaddere: Hans og Mari Wiig, Ole og Kersti Bjerneland, Ane Duerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå spörs det om dette er det samme paret for her står det Randi Svendsdtr igjen for mora. Maren f. 8/1-1817 (n° 30 til högre) Permanent sidelenke: LenkeFaddere: Erik Wilhelmsen, Hans Eriksen, Ingeborg Svendsdtr, Berthe Hansdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Solvang

Jeg lurer på om ikke Ragnhild og Randi blir brukt om hverandre, det har jeg sett før andre steder. Det store spørsmålet er om det finnes en gård eller plass i Enebakk som heter Prinsdal? Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med den Ragnhild 12 år jeg fant på Krogstad/Akershus? Jeg syntest at det var interessant at hennes far het Sven Syversen og at vi fant en Hans Syversen på Börter i 1801. Det kan jo være et pussig sammentreff.Jeg fant ihvertfall dåpen til den Sven Syversen 28/7-1754 med foreldre Syver Rolfsen og Ragnhild Svendsen: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7555&idx_id=7555&uid=ny&idx_side=-24>LenkeDet var vel på FS at du og såg at födselen hennes var satt til ca 1786.Hvor mange barn har du funnet for ekteparet og hva heter de? Dersom det var den Ragnhild Svendsdtr som Kari fant konfirmert i 1795, så må hun være födt för 1780 og blir vel da litt gammel til å få barn i 1821. N° 20: Permanent sidelenke: Lenke Jeg synest det står Furnebraaten, men finner ingen gård med et slikt navn i Enebakk.Da må det vel være hun som er på Rakstad som tjenestepike i 1801 (21 år gammel)som er konfirmert i 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har nå sjekka kirkeboka for Enebakk 1777-1792 og der er en god del med Ragnhild og noen Rangdi, men ingen Svensdtr.Hun som ble kofirmert i 1795 må da komme fra et annet sted.På FS fant jeg en i Löken/Höland, Akershus som kan passe med den alderen: d. 1778: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29576588&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHer fra kirkeboka, n° 2 överst: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Når du sier det Laila, så ser jeg det tydlig og.Da skulle en tro at det var rett person, men som sagt fant jeg henne ikke blant födde i Enebakk. Det er jo mulig at jeg har oversett henne, men nå var jo disse kirkebökene ganske lettleste og tydelige. Dersom hun ikke da er födt för 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.