Gå til innhold
Arkivverket

[#55623] Manglende navn i kirkebok


Gjest Jan H.Haakerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan H.Haakerud

Hei.Under linje 78 står det ikke noe navn. Er det noen som vet hvorfor man evt ikke satt navn der ? Finner heller ikke noe dåpsdato for denne personen. Mest sannsynlig er det en som heter Bjørn. Han er min mormors bror og døde i 1928. I gravpapirne står han heller ikke oppført med noen fødselsdato. Er det mulig å finne ut om dette er 'Bjørn' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner ikke noe dåpsdato der. Det er et fødselsregister. Barnet var vel kanskje ikke døpt da fødselen ble registrert. Det står noe ytterst til høyre jeg ikke kan tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

Hei.Vet du om det ble ført egene oversikter over dåper hvis barnet ble døpt et stund etter fødsel ? Syns det er litt rart han ikke ble døpt så lenge de 2 andre barna ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om de ikke var dissentere får du nok bare lete i kirkeboka. Kan de ha flyttet i mellomtiden? Hva med konfirmasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

Litt usikker på hva en dissenter er. Men han døde i 1928 så konfirmert ble han ikke. Han ligger gravlagt på Vestre gravlund i Oslo, så de har jo flyttet fra Rjukan til Oslo mellom 1921 og 1928. Men er jeg er veldig usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Om du ikke finner noen dåp hvor du får bekreftet navn og fødselsdato i én og samme kilde, kunne du jo henvende deg til Oslo byarkiv. I deres kommunale folketellinger fra 1920-tallet vil også personene være oppført med både navn og fødselsdato. Du vil da trenge gateadressen. Denne kan du få fra en adressebok.Det kan vel også tenkes at f.eks. anmeldte dødsfall til skifteretten inneholder en fødselsdato på Bjørn, selv om gravpapirene ikke gjør det. Regner med at du kanskje har dødsdagen, og om ikke i hvert fall datoen for begravelsen. Nevnte protokoller finnes blant annet på mikrokort på Statsarkivet i Oslo.Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

Tusen takk da prøver jeg det. Hans bror er født i 1919 registret i Rjukan men døpt i Johanneskirke. Har søkt igjennom disse også uten å finne noe der. Adressebøker er de også tilgjenlig på Statsarkivet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser at han står oppført med Fagerborg menighet ved begravelsen som var 6/6 1928. Men Fagerborg kirke har ingen bøker med døde, ihvertfall ikke skannet. 1928 er ikke mulig å se enda da det ikke har gått lang nok tid heller. Prøver med lenke til Dis gravminner, men jeg tror ikke det går http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=fy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

Ok. Men da går det kanskje å sende en forespørsel om fagerborg meinghet kan gi noe informasjon ang hans fødselsdato. Verken Bjørn eller hans far Sigurd som er begravet samme dato står oppført med fødselsdato. Vet når Sigurd er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.