Gå til innhold
Arkivverket

[#55625] Karongi, Sverige eller Rwanda


Gjest Johan Midtgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Midtgård

Søker opprinnelsen til Selma Josefine f. Hansen med foreldre. Her i FT 1875 for Hammerfest [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f72001&gardpostnr=196&personpostnr=1785#nedre>Lenke er hun født i Sannes Prgjld i Sverige. Foreldrene er da født i hhv. Gobolombola og Karongi i Sverige. Finner ingen av de siste to stedene. (Karongi er et kjent sted i Rwanda da.) Ved konfirmasjonen Lenke pige nr. 3 er hun angivelig født i Hestaniemi i Finland. Jeg finner imidlertid Hestaniemi her Lenke i Finnmark. Når hun gifter seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Karungi tilhører i dag Torneå: LenkeLomblola/lombolo: Tror det er samisk for stilleflytende vann, jfr: Korpilombolo i svenske Norrbotten (Kan Gobo være en fornorsking av Korpi, i og med at samene ofte uttalte k som g?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Neppe Rwanda, nei! Men kanskje dette er foreldrene til Selma Josefine: Marriage: 14 FEB 1864 Matarengi, Overtornea, Norrbotten, Sweden [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100068606614&lds=1&region=17&regionfriendly=Sweden&frompage=99>LenkeHvis ovennevnte stemte, så skulle det under også stemme! Her er vel faren født 12 DEC 1836 i Korpilombolo iflg FS Lenke Stedsnavnet kan jo ligne på Gorbolombola.Søstera til faren Lenke. Giftermålet til søstera LenkeBroren til faren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Her fikk ikke jeg til fast sidelenke, men dette er hva jeg fant FamilySearch:SELMA JOSEFINA HANSSON - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 01 JAN 1865 Hietaniemi, Norrbotten, SwedenParents: Father: HANS PETTER LARSSON TIENSUU Mother: BRITA CAJSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Tusen takk for utmerket hjelp. Nå har jeg masse å jobbe videre med. Spennende med Nordkalotten. Må vel bruke noen kroner på 'søta bror' for å komme videre her, men det er det vel verdt. Forøvrig mottakelig for videre tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Johan,Skriv en efterlysning på Svenska Rötters Anbytarforum, med lite tur är det någon med lokal kännedom som kan hjälpa dig. Kan ju vara värt ett försök.Tyvärr har jag ingen möjlighet att hjälpa dig eftersom de abonnemang som jag har inte täcker upp de norra delarna av Sverige. Jag trivs bäst i Bohuslän...... HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lombola eller egentlig LUOBBAL er en utvidet og stilleflytende del av ei elv, slik Per Inge antyder. Dette husker jeg fra mine 'vistelser' i den vakre Stabbursdalen i Finnmark tidlig på 1970-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tiensuu er vel etternavnet... Navn som begynner med 'tie' synes på finsk å ha noe med veg å gjøre - tie=veg, tienhaara=vegskille osv (finsk/svensk ordbok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Men så er også Tiensuu et sted i Finland, i øst, ved grensa mot Russland. Klikk på det grønne flagget Lenke. Ordet suu betyr munn eller munning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Der var jeg litt for kjapp med å legge innlegget på plass. Det er også et sted i Øvertornio, nord for Kittilä. Søk, og se begge reiserutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.