Gå til innhold
Arkivverket

[#55641] Ole Eriksen Bjerke? fra Hoff i Hedemark


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg søker opplysninger om Ole Eriksen, trolig fra Bjerke i Hoff i Hedemark. Han er trolig født rundt 1710. Når han forlover seg i Grue i 1731 med Anne Olsdatter Sorknes, benevnes han som Ole Eriksen Bierche fra Hoff. Når han senere gifter seg i Hoff i 1731, benevnes han som Ole Eriksen Kiølen. Han bosetter på Kjølen i Åsnes sammen med Anne Olsdatter og blir bruker av gården Kjølen. Jeg ønsker opplysninger om Ole Eriksen sitt opphav dersom noen har kjennskap til det. Jeg tar gjerne i mot opplysninger om Anne Olsdatter Sorknes også, dersom noen har opplysninger om henne.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Etter Hof bygdebok bind III ble Ole født 1705 på Søndre Børke. Foreldre Erik Olsen død 1708 eller 1709,ble ca 1701 gm enka Karen Olsdatter som døde i 1729. Karen ble ca 1686 gm Gunder Olsen f ca 1660 på Søndre Børke, død ca 1700. Ole hadde ei søster, Maren f 1702 g 1721 m Iver Halvorsen Nystua søndre Kveset. Det er det jeg finner i Hof bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha Sverre! Er det kanskje noen som vet hvor Søndre Bjerke ligger geografisk? Jeg er ikke kjent i området, så det er årsaken til at jeg spør om det.Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Bjerke (Børke) ligger lengst nord i Hof, på østsiden av Glomma. ca 1 km rett øst for Flisa Jernbanestasjon med den nederste delen av Flisa-elva i mellom. Iflg. bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk igjen for nye opplysninger. Jeg har funnet Nordre Børke og jeg regner med at Søndre Børke må ligge like i nrheten. For meg ser det ut som om Børke, ikke ligger så langt fra Kjølen, selv om de ligger i to forskjellige sogn (Hof/Åsnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Hof og Åsnes var to kommuner inntil den store kommunesammenslåingens tid. Så for en som er barnefødt i Hof føles det helt galt å kalle kommunen for Åsnes. Men slik er det nå. Du har rett i at Kjølen ikke ligger så langt unna. Hof, Åsnes og Våler var ett kirkesogn fram til 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

På den tida dine personer levde, var Hof, Åsnes og Våler en kommune og et kirkesogn med Åsnes og Våler som anneks til Hof. De ble delt i 3 kommuner for så å slå sammen Hof og Åsnes igjen til Åsnes. Antagelig fori vi har Hof flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Kan bare opplyse om at jeg fant opplysningene om min ane Iver Olsen Kjølen i Åsnes bygdebok. Hans foreldres ekteskap finnes i Hof Kirkebok. Deres folovelse i Grue kirkebok, trolig ligger Sorknes i Grue? Bjørke lå vel i Hof og Kjølen en tid i Åsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.