Gå til innhold
Arkivverket

[#55647] åpning av kirkeboksider


Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

I 2007 kunne jeg lese kirkeboksider for døpte t.o.m. 1929. 1930 var stengt. Nå er vi i 2008. Når vil neste år bli åpnet i kirkebøkene; fast eller vilkårlig dato?vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi har allerede hoppet fram et år, for alle lister, unntatt døpte. 1930-grensen er fast og blir ikke flyttet. Dette skyldes opplysninger om sterk adopsjon som har 100 års sperrefrist. Sterk adopsjon (forbindelsen mellom biologiske foreldre blir brutt) startet i 1935.Det foreligger ingen umiddelbare planer om å åpne opp dåpslister fra 1930, men det har vært diskutert hvordan dette kan gjøres uten at en har kommet fram til en endelig løsning. Så foreløpig må en bare smøre seg med litt tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Vegge

Er 1930-grensa generell for alle kategorier? Jeg forsøkte å åpne 'begravede' i Kvås (Vest-Agder) 1932-1934, men ble 'avvist'. Disse har jo tross alt vært døde og begravede i over 73 år!? mvh Håvard Vegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Her kan dere lese om sperregrensene: Lenke Merk at den er ikke oppdatert og alle lister kan flyttes fram ett år, unntatt for døpte.Jeg går utifra at dødsårsak er med i listene over gravlagte i Kvås for den perioden og da kan ikke listene være åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.