Gå til innhold
Arkivverket

[#55648] Dåp i Christiania i 1785, hvor skal jeg lete?


Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Jeg trenger sårt til assistanse med å finne dåpen til Anne (Ané) Jonsdatter Gislesen i Christiania, Konfirmert på Bragernes 19. oktober 1800 (15 år). Vet heller ikke hvilken av byens kirker som sorterer under Christiania dette året.Jeg har etterlysning liggende på DIS-Drammen som gir alle kjente opplysninger. "]Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anne, uægteb. af Karen Andersdr. besv. paa Grønl. hos Jesper Christens. Fisker af Sold. Ole Christens. ved Trottes Comp. og der giort Barsel. Fad. Pauline Holgersdr., Dorthe Ingebr:dr., Lars Ols., Jørn Anders.NB. Efter seenere Efterretning skal Moderen heede Maren Jørgensdr., og være besvangret paa Bragenes af Doct. Medicinæ John Gislesen ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Conradine Dunker omtaler doktor Jon Gislesen i sine erindringer 'Gamle Dage'. Hun forteller noen nokså dramatiske historier om ham:'Men først maae jeg dog melde om de to Jom fruer Moss, Majorinde v. Koss's Døttre af første Ægteskab. Foræl drene boede i Drammen. Da den ældste Datter var femten Aar, giv tede Moderen hende med Doktor Gislesen, en Islænder, der var praktiserende Læge i Drammen. Gislesen havde en Pige i sit Huus, der var hans Maitresse; da denne fik vide, at det var hans Alvor at givte sig, besluttede hun at dræbe ham. Hun fik fat paa en ladt Pistol og gik dermed ind til ham en Morgen tidlig for at skyde ham, medens han sov. Gislesen havde givet Agt paa hende, tog Pistolen fra hende og truede med at dræbe hende, hvis hun endnu engang gjorde et saadant Forsøg; imidlertid beholdt han hende. Hun forskaffede sig nu Arsenik og krydrede dermed en Kop Caffe, som hun bragte ham om Morgenen; ogsaa dette var Gislesen kommet under Veir med; han tvang hende med den ladte Pistol for Brystet til at drikke Caffeen ud. Siden gav han hende Modgivt og beholdt hende fremdeles. Da Brylluppet var holdt, og Jomfru Moss blev førtSIDE: 79ind i Brudekammeret, saae hun, at der var uldne Lagener paa Sen gen; hun forlangte andre Lagener, men Gislesen svoer en drøi Eed, at der i hans Huus aldrig skulde benyttes andre. Hun sagde siden, at hun havde tilbragt Natten siddende paa en Stol. Om Formiddagen kom Visiter. Den unge Brud var iført en nydelig, stadselig Morgen- dragt med mange Kniplinger og Atlassløifer; Gislesen gik i en fidtet Slobrok og gamle Tøfler. Da hun bebreidede ham hans Malpropreté, bemægtigede han og Pigen sig hendes Silkekjoler og Pyntesager og kastede det altsammen paa Ilden, og hun maatte see derpaa. Hun flygtede hjem til Forældrene, og der blev søgt om Skilsmisse. -'Du kan finne Conradine Dunkers tekst her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hallo og tusen hjertelig takk til Sissel, Ketil og Anne og Berit.Det var en lykke at jeg la ut søket mitt på denne plassen. Dette var jo befriende, om enn forvirrende. Kan man si at jeg står overfor et luksusproblem, hvem skal jeg velge som aner. Forstår jeg det rett; har jeg disse å velge mellom:Alternativ 1: Mor; Karen Andersdr. bosted(?) Grønland (bor hos Jesper Christens?) Far; Ole Christens, Fisker af Sold(at?)Alternativ 2: Mor; Maren Jørgensdr. Bragernes Far; John GislesenSpørsmål; hvordan forstår jeg dette: ………hos Jesper Christens. Fisker af Sold. Ole Christens. ved Trottes Comp. og der giort BarselLitt usikker på hvordan jeg skal tolke dette med Anne. John ble jo hjulpet fram til skolegang og studier og hvor han etter endt studier underviser ca ett år på Borchs Kollegium. Dette er, etter hva jeg forstår, gratistjeneste til skolen som takk for den hjelp han hadde fått. Sett mot denne bakgrunnen tenkte jeg muligheten av at han tok til seg Anne som fosterbarn, født utenfor ekteskap og sikkert ubemidlede foreldre, siden han selv kanskje følte en plikt til gjenytelse?Tar i mot forslag og vurderinger med takk.Anne, dette var jo en fornøyelig historie om ham. Litt pussig det med ”Maitresse”. Hadde jo regnet med, når jeg la ut etterlysningen på DIS-Drammen, at det måtte finnes noe om han, som Lege og Land Fysikus burde det jo være noe om ham. Men det var til dette forum jeg måtte henvende meg. Kanskje det dukker opp mer om denne Islendingen.Berit, jeg må se om det er mulig å identifisere noen av de nevnte personer, da må jeg lete både på Vestfold og Oslo. Grønland i Drammen sorterte vel under Skoger den gangen. Heller vel mest til Grønland i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei Knut! Det var bare morsomt å hjelpe. du lurte på hvor du skulle lete etter Annes dåp. Jeg starta på Aker 1786-1809 fordi den sto først av de digitaliserte kirkebøkene for Oslo. Etter å ha bladd tre-fire ganger, dukka Anne plutselig opp! Det er jo nesten mer flaks enn å vinne i lotto. Jeg tenkte bare Grønland i Oslo da jeg så dette. Det skulle forøvrig vært artig å ha bivånet denne herr Gislesens liv,- det virket som om overraskelsene kunne bli mange. Lykke til videre i forskningen!Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Knut, jeg mener dåpsinnføringen fra kirkeboka i Aker må tolkes slik: Først står det at Karen Andersdatter har blitt besvangret i huset til Jens Christensen Fisker. Der har hun også født barnet. Barnefaren er oppgitt som Soldat Ole Christensen ved Trottes Kompani. Så har presten fått nye opplysninger: Kvinnen heter Maren Jørgensdatter. Hun har blitt besvangret på Bragernes, og barnefaren er Jon Gislesen.Jeg tror vi kan være ganske sikre på at barnet er født på Grønland i daværende Aker. I 1786 ble dåp som regel foretatt bare et par dager etter en fødsel. Hun har neppe reist fra Bragernes til Aker for å døpe et nyfødt barn.Jeg er også temmelig sikker på at det er prestens siste innføring som er den riktige med hensyn til barnets foreldre. Det var ikke uvanlig at ugifte mødre reiste til Christiania for å føde i den hensikt å skjule skandalen, særlig hvis en av eller begge foreldrene tilhørte de øvre samfunnslag. I slike tilfeller var det heller ikke så uvanlig å oppgi falsk far. I dette tilfelle har trolig også moren først oppgitt falsk navn. At det virkelig er Jon Gislesen som er faren, blir jo sterkt sannsynliggjort ved at vi ser at han i ettertid har anerkjent henne som sin datter.Hvor sannferdig er så Conradine Dunkers fortelling? Det er jo en skikkelig sladrehistorie. En fjær kan ha blitt til fem høns. Hos Dunker får en nærmest inntrykk av at bruden forlot ull-laknene og den lite propre ektemannen allerede dagen etter bryllupet. Men vi ser jo av Folketellinga fra 1801 at de fortsatt var gift og bodde sammen fem år etter.Fortellingen sier kanskje mest om hvordan Jon Gislesen ble oppfattet i ”de bedre” kretser. Hans enkle bakgrunn ble nok ikke glemt. Men trolig har han vel også holdt fast ved enkle, landlige vaner som ull-lakener og ikke lagt seg etter en borgerlig stil.Historien om ”maitressen” med ladd pistol og kaffekopp med arsenikk? Tja, den er vel nesten for dramatisk? Også her kan en fjær ha blitt til fem høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hallo Sissel, ja, veldig glad jeg også over alle dere hjelpsomme der ute i cyberspace. Kanskje det er din tur i Lotto neste gang.Hallo Anne, jeg takker deg for utfyllende svar begrunnelse og vurdering.Det var godt du visste om fortelling til Conradine Dunker, det gir personene mer liv enn bare fødselsdatoer og tilsvarende. Enig med deg; ei skikkelig sladrehistorie, men veldig artig. Pistol og arsenikk er vel bare tøv, dette er vel slikt som historier blir krydret med, etter hvert som den vandrer.I kirkeboken ved konfirmasjon har presten unnlatt å føre farens navn, samtidig som navnet og fødested er understreket. Tilsvarende ved dåp hvor presten har gjort en ”NB” markering i margen sammen med bokstavene, m. gl. f: (som jeg ikke forstår), og en ”NB” markering samt understreking, ved tilføyelsen. Det er ikke trangt om plassen ved tilføyelsen, så den påfølgende skrift har ikke blitt skrevet før det foranstående. Datoforskjellende er bare fra18 til 20, så de nye foreldreopplysningene må har kommet på plass ganske kvikt. Hvis ikke dette er avskrift fra en kladd. Jeg vet at det kom pålegg om dobbeltføring, men husker ikke fra når.Ett spørsmål blir; hvor lenge etter dåpen ble tilføyelsen gjort? Bruker presten understreking ved konfirmasjonen for å fortelle at man skal konferere med dåpen? Må vel være det han mener. Har presten (omgivelsene) hatt en mistanke om ”ugler i mosen” og utsatt barnemoren for press?Bragernes sorterte under Aggerhus så miljøet var ikke større enn at ”dignitærene” var godt kjent både i Oslo og Drammen, og derved vil være kjent med at John (skal begynne å skrive Jon) hadde en kjæreste ”Maitresse”. En mann på 35 år var ikke annerledes da enn nå, og at Conradine Dunker forveksler mor og datter i sin forståelse av hvem som er hvem ved sin benevnelse ”Maitresse”. Vil tro det er sannsynelig at Jon hadde kontakt med Annes mor over lengre tid enn et kort besøk i et portrom. Kanskje han følte presset fra omgivelsene og ikke kunne (våget) å gifte seg med Maren Jørgensdatter, men måtte velge noe mer ”standsmessig”.Ekteskapet til Jon (gift 23.12. 1795, hun er 17 år) var kan hende turbulent, men denne handlingen sier vel også noe om forholdet:Den 15. aug 1797 blev der ifølge G.'s Ansøgning nedsat en Commission, der skulde undersøge, hvorvidt der var begaaet Misligheder ved Samfrændeskiftet efter afgangne Kjøbmend H. Moss til Præjudice for Fru Gisleson og hendes Sødskende. Han skal også hatt noen annonser/avertissement i datidens Intelligentsedler, som jeg ikke har fått kontrollert.Problemet mitt nå blir hvordan jeg skal kunne finne fram på Island. Uten kunnskap om islandsk må jeg prøve å alliere men med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.