Gå til innhold
Arkivverket

[#55653] Trenger hjelp til utvandring til Amerika fra Eidsvoll 1869-1875


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg forsøker å hjelpe om utvandringsspørsmål ifra USA Ifølge Folketellingen på Eidsvold iu 1865 så bodde møller Olof Wennerstrøm med sin familie på Eidsvoll Væerk. En sønn Johannes,født 14.12.1845 i Gunnarskog i Vermland, som flyttet med til Eidsvold ifra Grue i Solør i oktober 1863 var ikke med i F.t. Han kan ha flyttet før F.t. til USA? Siste spor jeg har etter familien var da sønnen Niels O. født 28.9.1853 i Brunskog i Vermland ble konfirmert på Eidsvold den 18.10.1868. Jeg greier ikke å tyde bostedet ved konfirmasjonen. Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det kan nok stemme med Sverige Værket for i F.t. i 1865 var han møller på gard Eidsvold Værk og han var svensk. De flyttet i oktober i 1858 fra Karlstad i Sverige til Tjura i Grue og fra Grue i oktober 1863 til Eidsvoll. I utflyttingen ifra Grue fremkommer fødselsdato på hele familien som flyttet. To barn var igjen i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Vi finner familien igjen i Minnesota i 1875:Minnesota Territorial and State Censuses, 1875, Otter Tail county, Buse township:

bilete4065.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg takker for hjelpen!Et er rette personer som er funnet En sønn Johannes(John i Amerika)født i 1845 utvandret i 1868 eller 1869 fra Eidsvold. Han flyttet med til Eidsvold ifra Grue i 1863 Finnes det ikke tilgjengelige kilder for emigrerte før 1867/1869 i Kristiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Utflyttere nr. 53-59 fra Grue 1863: LenkeTydeligvis at utvandrerbasen ikke er komplett. Jeg fant dem iChristiania politikammer: Emigrantprotokoll 3, 1869-74Kontaktnr.254,Dato: 20.04.1870 Dampskip: Josefine Avreise 22.04.1870,Reisemål: QuebecOle Nilss. Wennerstrøm, g. 56 Møller.Anne Johnsd., g. 48. Ernst 13. Amalie 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og takk til Trond Lunde!Jeg har sendt infoen videre til etterkommere i Amerika. De holder på å omskrive mye avslektshistorien sin ifra Sverige og Norge etter alt det nye som kommer over. De skal ha et slektstreff i Minnesota i juli iår.Som det fremgikk flyttet også to sønner, Johannes, født 14.12.1845 og Niels O. født 28.9.1853 med ifra Grue til Eidsvold i 1863 og de har jeg ikke greid å finne som emigrert. Johannes brukte navnet John Lewis i Amerika. Niels ble konfirmert på Eidsvold den 18.10.1868 så han må ha reist like etter konfirmasjonen.Søsteren Emma har jeg funnet som emigrert den 16. april 1869 under navnet Wernstrøm, 20 år ifra Eidsvold med Red Wing som reisemål. og line Oder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.