Gå til innhold
Arkivverket

[#55661] Erfaring med direkte kontakt opp i mot Volunteers / Frivillige


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Jeg etterspør her kun 'volunteers/frivillige' hvor man direkte kontakter en person / organisasjon / sammenslutning via f.eks. e-mail - IKKE messageboards / dette forumet o.l.!Jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer ved bruk av - the volunteers of Random Acts of Genealogical Kindness (RAOGK) ? http://www.raogk.org/index.htmlKlipper fra WEB'en: 'While the volunteers of Random Acts of Genealogical Kindness (RAOGK) have agreed to donate their time for free, you MUST PAY the volunteer for his/her expenses in fulfilling your request (copies, printing fees, postage, film or video tape, parking fees, etc.).'Blir det ublu utgiftsdekning eller helt OK - basert på hva man får tilbake av info.?Hva med 'volunteers' oppgitt i USA f.eks. under de enkelte counties i delstatene eller annen 'volunteer'- innsats --- Erfaringer?Alle kommentarer vedr. RAOGK evt. andre typer 'volunteers' er velkommen! Du må gjerne også angi hvilken delstat i USA (evt. andre steder) og county du har erfaringer med! Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

De fleste RAOGK-frivillige har definert hva for slags hjelp de vil/kan gi. Det handler gjerne om oppslag i kilder de har lett tilgjengelig. Jeg fikk hjelp til å ta bilder av en gravplass i New York, som var i nærheten av der min hjelper bodde. Og jeg betalte ikke noe for det, selv om hun hadde utgifter til framkalling og porto. Uansett er det jo bare å spørre, dersom det er tvil om han/hun kan få utgifter i forbindelse med å yte hjelpen. Jeg tror egentlig ikke du trenger å gjøre så store forundersøkelser før du gir deg i kast med RAOGK, den raskeste måten å finne ut om du får hjelp der, eller ikke, er nok å sende en henvendelse til den på lista som ser ut til å ha mest å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

For aa underholde meg selv, og for aa faa en fölelse av hva denne organisasjonen gjör og hvordan, har jeg meldt meg som frivillig.Hva jeg har sagt meg villig til aa gjöre er:'Act of Kindness: Public Records lookups and copying Other: A very large amount of information from censuses and parish records, as well as other sources, are available online from Norwegian institutions. While these are available to everyone, they often require knowledge of the Norwegian language, local custims, and the like. I should be happy to look up information for those whose command of the Norwegian language is less than needed for such exercises.'Saa faar vi se om det avstedkommer noe nyttig: jeg kommer tilbake med rapport om erfaringen dersom hvis saafremt noe skjer!MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

HeisannJeg har nå prøvd ut dette 'fenomenet', og den erfaringen har vært udelt positiv! Visste ikke om noe slikt før jeg så det her på siden, men sendte en forespørsel den 9/1, og fikk svar samme dag. I dag fikk jeg det endelig svaret på mitt spørsmål, og selv om det svaret avstedkom nye spørsmål, så må jeg si at jeg er meget fornøyd med tilbudet. Jeg måtte heller ikke betale noe for det, selv om den personen jeg skrev til, nok både måtte kjøre, og kanskje betale for opplysningene.Så derfor synes jeg dette er et utmerket tilbud!!mvh Wenche F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Svenning

Som lovet engang i Januar, her er en liten tilbakemelding om erfaringen som frivillig i RAOGK.Som et resultat av aa bli frivillige har jeg mottatt en fem-seks henvendelser. De fleste er i prinsippet noksaa endefremme saker som krever en titt i digitalrkivet, eller kanksje litt mer.Noen av henvendelsene har inneholdt tilstrekkelig med opplysninger til aa kunne hjelpe, andre er mer anmgelfulle.I et par tilfeller er det blitt stilt tilleggs-spoersmaal - for eksempel om hvor gaardsnavn i Norge kommer fra, navneskikker og regler, og lignende.I de tilfellene jeg har svart paa slike spoersmaal har jeg faat aldeles overveldende positiv tilbakemelding (i motsetning til hva man leser i avisen, er amerikanerne et raust, aapent og vennlig folkeferd).I et par tilfeller har brev-vekslingen stanset av grunner jeg ikke en gang kan gjette - kanskje der reist paa ferie for alt jeg vet.Ordningen er utmerket, og fungerer tydeligvis godt for baade brukere og frivillige. Brukerforumet er antageligvis et bedre system - det sprer spoersmaalene til flere - men RAOGK har den fordelen at kontakten er mer personlig.Anbefales!Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Tusen takk til Geir Woll som la ut denne lenka!Eg har brukt diverse hjelparar ganske mange gongar etterpå, dei som eg har spurt om hjelp har verkeleg vore til hjelp og!Veldig bra at du delte denne med oss!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt RAOGK ved et par anledninger. Det har vært som 'Headstone hunters', og jeg fikk god hjelp og mye mer informasjon enn jeg trodde jeg kunne få. En av dem oppsporet et 'death certificate' og tok kontakt med nålevende etterkommere, slik at jeg har hatt gleden av å bli kjent med en hel gren av tremenninger som jeg opprinnelig ikke visste om. Har nettopp hatt besøk av noen av dem.De to frivillige som hjalp meg, var veldig vennlige og hjelpsomme, og de ville ikke ha betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også selv vært i den situasjon at jeg har opptrådd som frivillig hjelper, uten at jeg har vært registrert som sådan. I og med at jeg i mange år driftet en hjemmeside for en skole (i en tid da ikke ennå 'alt og alle' var på nett) fikk jeg mange henvendelser fra amerikanere som søkte sine røtter fra området der jeg bodde. Som lærer var jeg vel også ganske godt plassert, i og med at jeg kjente mange. Det var moro hver gang jeg kunne koble dem med slektninger i mitt nærområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.