Gå til innhold
Arkivverket

[#55662] Fra Haugesund til Illinois, USA


Gjest Ruth Bendiksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Bendiksen

Saretsa Louise Tjerandsen, f. 14. juli 1877 i Haugesund reiser i 1906 til Illinois I USA. Blir gift med Carl Hansen. Finner de i folketellinga 1920 i Wall city, Ford County, Illinois. Da har de barna. Luella, f. ca. 1914, Hazle, f. ca. 1915, Sagne Hansen, f. ca. 1916 og Carl Hansen jr., f. ca. 1919.Er der noen som kan hjelpe meg å finne ut mer om denne familien. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

1930 United States Federal Census, Illinois, Ford county, Wall township, District 25.De er i leid husvære - har ikke radio.Carl Hanson 49 - Norway (31 år ved første vielse) Innvandret 1906 - farmer. Ikke naturalisert.Louisa 44 - Norway (26 år ved første vielse) Innvandret 1906. Ikke naturalisert.Luella 16 - Illinois (datter)Hazel 15 - Illinois (datter)Signa 13 - Illinois (datter)Carl O 11 - Illinois (sønn)Chester 9 - Illinois (sønn)Opal 4 - Illinois (datter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Kjempeflott! Tusen takk. Lurer på hvorfor jeg ikke fant de i 1930 telligen? Noen som kjenner til hvem denne Carl Hansen er og hvor i Norge han kommer fra? Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Du har sikkert fått den hjelpen du trenger, men jeg har lagt saken frem for en norskamerikansk slektsforsker som jeg har kontakt med, og han skriver følgende;1910 (12.mai 1910) Patton township, Ford county, ILL., Carl Hanson, 29, ugift, fra Norge, hired man for Gunnar Isby, gårdmann.1920 (7.jan 1920). Datoen på folketellingen er 6.jan 1920, altså ifølge det kan man gjette på at datter Sagne ble født ca juni 1916 og Carl Jr. ca feb 1919. Carl er gårdmann. I følge folketellingen innvandret Carl til U.S i 1904 og Louise i 19071930 (14.apr1930) - De er ennå i Wall township, Ford County, ILL. Carl Hanson, 49, gårdmann; kona = Louisa, 44, de ble gift da han var 31 og hun 26 (altså ca. 1912), de sa at de innvandret til US i 1906; Luella 16, Hazel 15, Signa 13, Carl O. 11, Chester 9, og Opal (datter) 4+9/12.Hvis sønnen het Carl O. og han er 'junior', så er også hans far, Carl O. Men i 1930 skrev de ikke Carl 'junior', men bare Carl O. heller.Kanskje er det følgende deres sønn:1942 (11.mai1942) - WW II enlistment record U.S. Army, Carl O. Hanson, født i Ford County, ILL i 1919, ugift, geograf.1990 - Carl Hanson, døde 10.aug1990 Paxton, Ford county, ILL, født 8.feb1919.I dødslista for ILL, er det følgende en mulighet,Hanson, Caro O., døde 1938-11-12 Winnebago County, ILL. Alder ukjent. Winnebago county ligger norvest for Cook County (Chicago) og Ford county ligger sør for Cook county (Chicago). Som jeg sa, er det mulig, men det er noen spørsmål, f. eks. hvis det er han, så hva gjør han der ?Det følgende er en mulighet:Chester E. Hansen født 28.mai 1920, døde 17.jun 2005 Lombard, Du Page county, IllinoisFinner ikke noe om Louise Tjerandsen. Hvis Carl faktisk døde i 1938, er det mulig at hun giftet seg igjen. Er Tjerandsen hennes patronymic? Er det mulig at hun kanskje brukt et andre etternavn da hun innvandret til U.S ?Men datteren som het Signa Hansen/Hanson . . .I Ancestry.com er det et kort stamtre . . . .Willard See Treach, født 26.jan1916 i Eddyville, Pope county, ILL, døde i Paxton, Ford County, ILL 26.okt1972 Han ble gift med Signa Andrea Hanson (ingen opplysninger om henne). De vet kanskje ikke noe om henne og hennes familie. Signa er et uvanlig navn her i U.S., kanskje er det den Signa som er datteren til Carl og Louise. Paxton ligger like ved siden av og sør for Wall township. Jeg prøvde å få tak i en email adresse eller telefonnmmer for denne Treach, uten suksess.Du kan evn. kontakte meg på e-post: austevollslekt@gmail.com så er det mulig at du kan få flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Dette var jo kjempeflott. Tjerandsen er navnet. Men hun brukte bare Louisa ser det ut til. Siste adresse jeg har på henne er: W. Franklin St., Paxton, Illinois. Min emailadresse: rbendiksen@start.noMvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Et sammenfall: Carl O Hanson i telefonkatalogen bor i 1728 State Route 9, Paxton. (Kanskje han er ikke død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Et sammenfall: Carl O Hanson i telefonkatalogen bor i 1728 State Route 9, Paxton. (Kanskje han er ikke død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.