Gå til innhold
Arkivverket

[#55669] Gurene Bertine Andersen f. 1860. Bosted Ny Kronborg v/Bergen. Foreldre ?


Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Søker foreldre til Gurene Bertine Andersen f. 1860. Hun hadde en sønn Lauritz Gjertin Larsen, døpt 15/1-1880 i St. Jørgens Hospital, klokkerbok 1873-1885, døpte 1880 nr.6 LenkeMvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ved å se nøyere på dåpen ser jeg at det fullstendige navnet er: Gjertrud Gurine Berntine AndersenJan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Du har nok funnet rett dame,så at da Lauritz ble døpt sto det 'barnemoderens moder Cornelia Andersen' helt bakerst på linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk Carsten. Med den nvnesammensetningen stemmer det perfekt. Og jeg mener å ha hørt før at hun skal ha bodd på Lille-Damsgård. Da finner vi vel familien 1865 her:LenkeSkulle noen vite noe mer om disse er jeg interessert. Takk til deg og AnneJan Kåre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er giftermålet til foreldrene [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=vigd1816&gardpostnr=6892&merk=6892#ovre>LenkeHer er de i kyrkjeboka, sjå heilt nede. Der opplyses at Gulak er f. 3/2-1828 far Anders Gulaksen Vos Prestegjeld. Cornelia f. 22/5-1833 far Cornelius Larsen LenkeHer er dåpen til Gullik på Evanger, og der er han døpt 3/2-1828 og født 10/1-1828, sjå 45 Lenke Her er da dåpen til Cornelia LenkeHer gifter foreldre til Cornelia seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Svarene fra Oddvar lager noen nye spørsmål: I lenken til dåpen til Gullik på Evanger klarer jeg ikke å tyde slektsnavnet (gårdsnavnet) til faren Anders Gullaksen, og heller ikke patronym og gårdsnavn på mora Gjertrud?I lenken til dåpen til Cornelia er moren nevn som Berthe Oline Olsdtr, mens i den nederste lenken hvor Cornelias foreldre gifter seg er kona skrevet som Berthe Oline Johannesdtr?Jeg vil jo tro at dette er de samme og riktige folkene?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det står Aarhuus og at de er huusfolk. Her er Anders Gulliksen konfirmert. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=Kf12351810&gardpostnr=1&personpostnr=1&merk=1#ovre>LenkeHer er vel samme Anders med foreldre i 1801 LenkeEllers så skal Vossabøkene ligge på nett, mulig det er denne linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Trur at du leser dette innlegg Kjellaug, men eg trur at det skal være Johannesdatter og ikkje Johnsdatter. Det står veldig svært sammentrekt i kyrkjeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det er helt sikkert mulig. Men i alle tilfeller så er det nok riktig person 'John/Johannes/Johans' ble ofte skrevet om samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Trur innlegga våre kolliderte eller så ligger eg på tur for å komme inn. Her er giftermålet til Cornelius og Berte sjå pkt. 47. Faren er Johannes Johannesen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for hjelpa Kjellaug og Oddvar. Nå ser det riktig ut! Skal ta meg en titt i Vossabøkene.Da må vel Olsdtr på mora ved dåpen til Cornelia i lenke (6) være feil?Mvh Jan Kåre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 15. Det står Johannesdatter i original, men det står feil i database. Dette har Kjellaug lagt inn ein retting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I klokkerboka står det Johannesdtr/Johansdt,men merkelig nok står det Olsdtr i ministerialboka: Permanent sidelenke: LenkeDet må da være feilskrevet ettersom hun står som Johannesdtr alle andre steder. Kanhende presten var opptatt av Oline og fortsatte med Ol... selv en prest kan gjöre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en gang gikk innleggene våre om hverandre - jeg foreslo retting pga av klokkerboka, men hva skal man så gå etter? Klokkerbok ell. ministerialbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til innlegg 18. Eg er ikkje i tvil om at det skal stå Johannesdatter, me har funne henne oppført som Johannesdatter ved dåp av de andre barna, samt hennes giftermål,dåp og i siste innlegg sammen med foreldre i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.