Gå til innhold
Arkivverket

[#55671] Forklaring på ord og utrykk i kirkebøker og andre skrifter.


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

I de skanna kirkebøkene er det en rekke gjerninger beskrevet som en stakkers lekmann ikke forstår så mye av. Det kan være ord for diverse kirkelige handlinger, det kan være vanlig brukte betegnelser som ofte går igjen som presten brukte for å beskrive forskjellige ting. Gjelder også tidsrekning.Så det jeg lurer på om det finnes noe litteratur eller nettsted med forklaringer på kirkebokoppføringer. Og hadde det så vært bilder med forklaringer av ofte brukte 'vanskelige' handskrevne ord hadde det jo vært ypperlig. Da ville jo forståelsen av gammel skrift også komme litt etter litt. Litt burde en vel også kunne betale om det fantes noen gode forklaringskilder. Så kunne en også spart de mer 'profesjonelle' med å måtte spørre hver gang det dukket opp noe en var usikker på. Kanskje sitter mange og svarer på samme spørsmål gang etter gang når en kunne ha brukt tida til noe mer nyttig.Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Eg sette inn ei pil i førre innlegget, og da ramla alt framafor ut:Du finn i alle fall ein del hjelp, m.a. lenke til eit godt nettbasert kurs i gamal (gotisk) handskrift med skriftprøver m.m. under 'Nyttige lenker' og 'Litteratur og anna' i den blå linja nedst på sida her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Takk for gode råd fra begge.Spesielt første linken til Harald såg bra ut.Ellers ser jeg at det på brukerforumet tema 55584 er en tråd som omhandler forkortelser i kirkebøker 1700-tallet. Der kan en vel også plukke opp gode tips.Vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.