Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Pernille B. Tuxen

[#55673] Købmand Munkgaard/Mangor i Bergen - 1700-tallet

Recommended Posts

Gjest Pernille B. Tuxen

Godaften!Mon der er nogen i forum, som er bekendt med en købmand Munkgaard/Mangor, som huserede i Bergen i starten af 1700-tallet?Købmanden havde en datter ved navn Birgitte Marie M., f. ca. 1715, d. 07.05 1796 i Frederiksborg amt, Danmark. Hun var gift med krudtmester Friederich Rosen.Jeg har uden held forsøgt at finde Birgitte Marie døbt i de tilgængelige kirkebøger for Bergen. Derfor vil jeg forhøre mig, om der er nogen, som har kendskab til denne købmand Munkgaard/Mangor.På forhånd mange tak.Med venlig hilsenPernille Tuxen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hallo Pernille! Lenke i en database over de som tok borgerskap i Bergen 1600-1751, finner jeg skipper Poul Pedersen Mungaard fra Fredericia. Borgerskap i 1702 i Bergen. Kan det være noe?Vigdis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg finner også denne Poul Mongaard, mesterbager, fra samme database Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Pernille B. Tuxen

Hej Vigdis!Tusind tak skal du have. Det er jo interessant. Specielt linket om Poul Pedersen Mungaard, idet han ankom til Bergen i 1702, og Birgitte Marie blev født omkring 1715. Desværre ved jeg ikke, hvor hun blev født. Familielegenden beretter blot, at hun var datter af 'købmand Munkgaard/Mangor i Bergen', så derfor var det nærliggende at tro, at hun var født i Bergen.Poul Pedersen Mungaard var skipper af profession, måske han blev købmand senere. Måske Poul Mongaard (link nr. 2) var en søn af ovenstående Poul.Det skal nævnes, at jeg har set Birgitte Maries efternavn stavet på flere forskellige måder: Munkgaard, Mangor, Monggaard, Munkegaard. Så der er lidt at vælge imellem :-)Endnu engang mange tak, Vigdis.Jeg er stadig åben for flere ideer.På forhånd tak.Med venlig hilsenPernille

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Siw Sværholdt

Og her er en Poul Mungaard Bynnemann kiøbmand, som død i 1805, og det er ringt for ham. LenkeSiw

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Pernille B. Tuxen

Hej Siw!Tusind tak til dig, Siw.Det er jo helt fantastisk med den hjælp, man får her i dette forum. Mon Sara og Poul (Bynnemann) kunne være børnebørn af Poul M. og oldebørn af Poul Pedersen M.? Det glæder mig meget, at professionen købmand bliver nævnt i forbindelse med navnet Munggaard/Mongaard....Jeg vil straks kaste mig over linkene, måske der er mere at hente. Jeg håber så meget at finde en købmand Mungaard/..... begravet i 1700-tallet og en datter Birgitte Marie født omkring 1715.Flere ideer/bud skal være yderst velkomne.På forhånd tak.Med venlig hilsenPernille

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Pernille B. Tuxen

Hej Siw!Mange tak for de to nye indlæg. Peder Mungaard, som er fadder i 1738, er fadder sammen med en Johan Frøichen. Det morsomme er, at navnet Frøichen senere optræder blandt Birgitte Maries børnebørn i Danmark. Er det mon blot et tilfælde eller hur? Interessant.Jeg har dog et spørgsmål: Jeg kan se, at Domkirkens kirkebøger først begynder i 1719. Har Domkirken hørt under en anden kirke før 1719?Med venlig hilsenPernille

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Siw Sværholdt

Domkirken brant i 1702 og ble ikke tatt i bruk igjen før i 1743.Du kan lese mer om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Bergen_domkirkeJeg har lett etter Birthe/Birgithe/Birgitte/Bergitte/ i ulike varianter uten resultat, men håper det er flere som kaster seg på og hjelper deg:-)Vennlig hilsen Siw

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Siw Sværholdt

Jeg vet altså ikke hvilken kirke man brukte som erstatning...men kanskje noen andre vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Siw Sværholdt

Pernille: Hvis du åpner databaseveljar, og skriver Bergen som søkeord så får du opp ganske mange alternativer.Døpte i Bergen 1668-1815 er en av dem, og består av kirkebøker fra følgende kirker og årstall: LenkeSiw

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei igjen, Pernille!Her har du vel en interessant kandidat til din Birgitte: Berithe Marie døpt aug 1714 Nykirken av foreldre Poul Pedersen og Sara Bødicken [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=2026&personpostnr=16169&merk=16169#ovre>Lenke i databasen, og skanna kirkebokside

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det samme paret fikk sønnen Peder i 1709 Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Resten av barna jeg har funnet, i 2 tilfelle bruker Poul Pedersen Mungaard-navnet:1704 Elert [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=631&personpostnr=5031&merk=5031#ovre>Lenke1705 Peder Lenke1708 Michel Lenke1711 Jan Lenke1712 Peder Lenke1715 Povel Lenke1717 Mette Lenke1718 Paulus Lenke1719 Povel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard
Lenke Paul Mungaards død 1763 Nykirken. Uvisst å vite om det er far eller sønn. Det gis ikke flere opplysninger i kirkeboka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Mellom 1710 og 1718 blir 3, kanskje 6 av Poul Pedersen skippers barn begravet i Nykirken. De står uten fornavn. Jeg søker i feltet 'Merknad': skriver først barn, innsnevrer i samme felt med p*l (alle varianter av Poul), i feltet 'Prestegeld' velger jeg NK.Det framgår av dåp at han må ha mistet de to første Peder og og Poul. Men det gir ikke noe svar på hvem personen i (17) er.Kanskje litt frustrerende at det står 'skipper'. Din kjøpmann kan nok ha vært skipper en tid, før han slo seg på handel. Håper du får en oppklaring i det!Vigdis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard
http://www.vigerust.net/by/bergenindex.html Fra Bergen bys befolkning 1700-1730, er noe interessant. Skipper først, krambod = mindre butikk siden.'Poul (Povel) Pedersen, skipper 1720-21, † før 1727, hans enke 1727-30, krambod 1727, i 8. rode 1720-1727, i 11. rode 1730.Lignet 1720 til rd 25-0, 1721 18-4-8, 1727 2-0, 1730 til rd 1-0.'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Pernille B. Tuxen

Hej Vigdis!TUSIND tak!!!!!!Nu skal du høre: Jeg skulle lige til at informere i dette forum, at jeg med meget stor sandsynlighed havde fundet Birgitte Marie OG nogle af hendes aner, da jeg ser til min store glæde, at du også har fundet hende frem til! WOW!Kandidaten, som vi begge fandt, er Berithe Marie, f. 1714, og hun er en særdeles god kandidat!Moderen Sara Bødichen/Bødicher.....fandt jeg døbt d. 8/11 1685 som datter af Eylert B. og hustru Mette Frøyden. Eylert og Mette dør begge i 1696. Eylert, som ved begravelsen hed Ellert, var 'fød under førsten av Lynborg', og hustruen Mette, her stavet Frøken, var 'fød i Bergen'. De blev begge begravet med alle klokkers ringen. (jeg har forgæves forsøgt at finde Mette døbt i Bergen, men kirkebøgerne starter først i 1668 - desværre)Eylert og Mette havde udover Sara også Reynart og Rebecka. Og Reynart bliver brugt som fadder til nogle af Sara og Pouls børn.At Mette hed Frøyden/Frøken/Freuchen (navnet ses også ved flere faddere til Sara børns dåbe) forklarer, hvorfor flere af datterdatteren Birgitte Maries børn og børnebørn i Danmark hed det til mellemnavn.To af Birgitte Maries børn kom til at hedde henholdsvis Paul og Sara - uden tvivl opkaldt efter morforældrene.Jeg har desuden fundet Sara død i 1733 fra Domkirken, og du, Vigdis, har fundet Paul død samt flere af hans børn - Mange tak!Du har ret i, at det er frustrerende, at Poul står som skipper og ikke kjøpmann. Men tror, at du har ret i din teori. Og tænk, den første Mungaard (Poul), som du gav mig i dit første indlæg, var faderen!Mange tak til dig, Vigdis!Jeg vil også benytte lejligheden til at sige mange tak til Siw for forsøgene med Birgitte Marie med forskellige stavemåder, vejledning i at søge samt de fine links, som jeg læste med stor interesse.Der er ingen tvivl om, at jeres store hjælp har hjulpet mig utroligt! (skulle I have brug for hjælp til at finde eventuelle danske aner, vil jeg gerne hjælpe)Siden kirkebøgerne for døbte i Bergen kun går til 1668, og Mette Frøichen/...., er født før det tidspunkt, har nogen så en ide til, hvor man så kan søge hendes fødsel?Mange taksomme hilsnerPernille

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Pernille B. Tuxen

Hej Vigdis!Jamen, det er jo fantastisk! Din teori var rigtig. Hvor er det dejligt! Så Poul havde en krambod = Kjøpmann. Mange tak - brikkerne i puslespillet falder på plads.Tillæg til mit forrige indlæg: Poul M. død 1763 må da være sønnen.Mange glade hilsnerPernille

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, herlig var det, Pernille! Og en glede å være til nytte. Bergen har mange søkbare kilder her på Digitalarkivet - DA. I tillegg har vi Tore Vigerusts publiserte kilder som er basert på skattelistene fra kjøpstedene. Svært bra. I den lenken dit som jeg la inn, har han også sortert på yrkesgrupper. Jeg har tittet på 'kjøpmenn' uten å finne noen Mungaard el. lign. Det kan du jo sjekke selv. Så jeg tror at det meste er sjekket ut nå og virker ok! Selv om jeg ikke har noe oppdrag akkurat nå, takker jeg for tilbudet om hjelp i Danmark. Og da kan du sende meg en e-post til vignyg snabel a gmail dot comLenke kan være din Saras begravelse.Vigdis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Så har du opplysninger om offentlig skifte etter Poul Mungaard i 1722 her i en avskrift [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=bedo1668&gardpostnr=474&merk=474#ovre>Lenke men ooops her i skiftebrevet Lenke (hvis ikke lenken funker, klikk på 'side' i lenken foran) var det faretruende opplysninger som jeg håper du har opplysninger om. Slik at du får ryddet opp. Ellers må du hoppe langt tilbake. Det antydes her at Berithe Marie er død. Men legg merke til at Mette Marie er nevnt som gift med FREDRIK RAVN og der er signert først i 1741! Jeg håper at de to pikene bare er forbyttet i skiftet! Sollied stusser ved dette og sier at Birte Marie er ført som arving, ikke Mette.Vi har en Mette døpt 1717,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

første lenke ble feil, prøver igjen LenkeJa, nå er jeg spent på hva du tror!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Pernille B. Tuxen

Hej Vigdis!Endnu engang tak for din uvurderlige hjælp!Jeg gik noget nær i chok over dit link til Poul P. Munchgaards skifte. Jamen, Birgitte Marie kan da ikke være død - puha..... Jeg har derfor forsøgt at finde hende død, men jeg kan ikke finde hende. Den eneste er en Birgita Michelsdatter Munggaard, som døde i 1722 (begravet Nykirke) - altså samme år som Poul.Jeg fandt desuden denne Birgita Michelsdatter i et skifte for hendes far skipper Michel Pedersen Munggaard (måske en bror til Poul). Han døde 1704.Der må være en fejl i skiftet, for ved du hvad, Vigdis? Takket være dine fund har jeg nu fundet vielsen mellem Friedrich Rose og Birgitte Marie M. - YES!!Vi har ikke anet, hvor parret blev gift. Kun havde vi en dato. Takket været dit nye fund, som satte mig i panik :-), forsøgte jeg at søge efter ALT og prøv at se her:Friderich Rose og Birte Marie Munggaard ungk. krudmester p.onsdag Nov 18 1733Desværre er der ingen forlovere nævnt i scanningen, men tror du ikke, at Birthe Marie Munggaard er den samme, som er nævnt som død ved en fejl i skiftet?Nå er jeg spent på hva du tror! (mit første forsøg på norsk!)Mange hilsnerPernillePs. din mail adresse er taget ad notom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×