Gå til innhold
Arkivverket

[#55673] Købmand Munkgaard/Mangor i Bergen - 1700-tallet


Gjest Pernille B. Tuxen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei igjen og til lykke med norsken! Jeg tror det må være en feilskriving i skiftet. Hun står jo tydelig som arving i listen. Flere av barna var jo døde og de er ikke listet opp. Alt annet stemmer, gjør det ikke?Går det an for meg å se vielsen?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernille B. Tuxen

Hei Vigdis!Tak for svaret. Det beroligede mig. Jo, alt andet stemmer.Naturligvis går det an for deg å se vielsen. Den findes under Domkirken: 1725-1826 mini, under 1733, p. 18-19.Poul Pedersen er nævnt som formynder og farbror til Michel Pedersen M.'s børn (skiftet).Endnu engang tak, Vigdis.Kjæmpe hei fraPernilleps. Jeg skylder måske lige at nævne, at Birgitte Marie og Friederich Rosen er mine 6 x tipoldeforældre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernille B. Tuxen

Hei Vigdis!Jeg skulle lige til at informere om, at jeg just havde fundet deres datter døbt i Bergen her i forum, og så er du igen kommet mig i forkøbet :-) Mange tak! Ved du, hvad? Fadderne til Johanna Christiana (som forresten er opkaldt efter Friederichs mor, Johanna Christiana Sickens) passer perfekt ind i billedet: Bødichen og Frøchen!Er du enig i, at det kan være en mulighed, at der i skiftet er taget fejl mellem min Birgitte Marie og kusinen Birgita Michelsdatter Monggaard, som netop døde i 1722. Sidstnævnte Birgita var jo datter af Pouls broder, skipper Michel Pedersen Monggaard, som døde i Bergen i 1704. Formynder for Michels 4 børn, deriblandt Birgita/Birte, blev netop farbroderen Poul Pedersen Monggard. så....man kan have forvekslet de to piger i skiftet?Glade hilsnerPernille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Digitalarkivet! Da har jeg tatt sjansen på å logge meg inn med en ny e-post, min gmail-adresse. Gi beskjed hvis dette er ugreit.Hallo Pernille! Jeg har pleid å bruke en annen e-post her, men nå svikter den så da bruker jeg gmailen. Det tok meg litt tid før jeg forsto hvor fantastisk det er at du fant Birgitte og Fredriks vielse i Domkirken! En ny overbevisende link mellom Bergen og din kjente familie. Jeg hadde også støtt på begravelsen til Birgitte Michelsdatter M. Det kan godt være den er forklaringen på de urovekkende opplysninger i skiftet. Ikke bare du, men jeg også fikk sjokk over det jeg leste! Veldig hyggelig også at du fant Pouls bror Michel i Bergen. Ja, dette har vært hyggelig og spennende, du. Så håper jeg å høre fra deg snart på gmail.Vennlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pernille B. Tuxen

Hei Vigdis!Mit chok har heldigvis vendt sig til glæde over ovennævnte fund, og jeg er nu overbevist om, at det er det rigtige spor :-)Også jeg har fundet denne tråd hyggelig og spændende, og jeg takker mange gange for den store hjælp, som jeg har fået.Du hører fra mig på din mail ;-)Mange hilsnerPernille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.