Gå til innhold
Arkivverket

[#55675] Marelius Hartmann Olsen Wangsmo,født 10.12.1876 i Grytting Vesterålen


Gjest Arnfinn Wangsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Wangsmo

Marelius var født:10.12.1876 i Grytting,Vesterålen.Han ble gift med Severine Oline Petersdatter Holen født den: 8.4.1884 Ytterholen,Borgund,de giftet seg den:17.8.1902 i Borgund.De Emigrerte til USA den:3.9.1903 til Dakota.Severine kom tilbake som 'fraskilt' og døde i Bergen den:12.10.1926 Er det muligt å finne ut mere om Marelius,hvor ble han av?Kom han tilbake til Norge?Som meg bekjent fikk de to barn.Han er bror til min farfar.Vennlig hilsen Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da hun døde var hun 'Fiskers enke' og syerske, men hun oppgav i folketellingen at hun var forlovet med Andreas Vangsmo. Hun kom til Bergen fra Ålesund 5. november 1917, og hadde ved sin død fire barn: Bjarne Vangsmo, Borgund ved Ålesund, Palmar Vangsmo, født 12. august 1904 i Amerika, Breivik per Ålesund, og etter at hun var kommet hjem Aslaug Vangsmo, født 1918, og Otto Vangsmo, født 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk for svaret Yngve dette er noe som jeg vet om,men er det noe mulighet for å finne ut om Marelius kom tilbake fra USA?Ved Bryllupet til sin sønn Palmar i 1924 sto han oppført som Farmer i Dakota,og som du skriver at Severine var 'Fiskers enke'da tenker jeg at han hadde kommet tilbake og tatt opp sitt fiskeryrke,kanskje i Norge? Det skal ikke være så lett!Vennlig hilsen Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Marelius omtales ikke i de bergenske kildene. Hun kom til Bergen fra Ålesund. Hun gjorde et poeng i 1920 av at hun var forsørget av Andreas Wangsmo - var han fisker?Jeg ville i utgangspunktet ha trodd at Marelius ble igjen i USA ved skilsmissen, og at han burde kunne etterspores i Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Wangsmo

Takk Yngve.Andreas Bertinus Olsen Wangsmo f:17.6.1871 i Vinje,Bø,Vesterålen var fisker og Handelsreisende med utgangspunkt i Bergen,han har vi oversikt over,Marelius var hans bror.Jeg har kontakt i USA,men de finner ikke noe på Marelius der.Så er det vel dette med oppfattelsen av navnet av de som skriver i USA det har jeg sett på andre i slekten der borte,men Wangsmo skriver de stort sett riktig. Så det er litt merkelig at det ikke er noe tilslag.Vennlig hilsen Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.