Gå til innhold
Arkivverket

[#55677] Hjelp til å tyde klokkerbok for Samnanger 1869


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest ann- mary engum

Hei! Her har du ham som konfirmant.Nr 5,1885. Navnet på foreldrene står på høyre side,helt nederst.Mvh Ann-Mary Engum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den eneste som jeg kan tenke meg som mulig far er Ivar Ivarsson Steinsland f. 1798 og g. 1820 med Malene Hansdtr Rudne. Det står ingenting mer om disse verken under Rudne eller Steinsland (har sjekket Samnanger I og II). Kan det tenke seg at Malene döde og at han gifta seg opp igjen?Iver Iversson var sönn til Ivar Nilsson Steinsland som kom fra Gjöen i Hålandsdalen og var f. der i 1756, han var gift med Brita Torbjörnsdtr Lauskard i 1787. Hun var f. 1764 datter til Torbjörn Erentzon Lauskard og Eli Gunnarsdtr Svensdal.Iver Nilssons foreldre var Nils Oddson og Sigrid Ivarsdtr som först var paktarfolk påGjöen, men siden flytta til Brualeitet under Haukanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

S. 406 S I står det om Ivar Ivarsson Röen/Steinsland at han var gift med Malene Hansdtr Rudne, de fikk en sönn Ivar i 1821 g 1846 med enka Brita Knudsdtr Reistad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står mer om dette paret i bygdeboka s. 347, de fikk en datter malene f. 1858 som gifta seg i 1880 med Jon Klausson Holdhus, er det rette folk? I så tilfelle kan jeg finne mer om dem siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg nok rette Malene Iversdtr f. i 1845, n° 168: Permanent sidelenke: Lenke Foreldre Iver Nilsen og Anna Olsdtr Stensland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anna (f. 1808) og Herborg (f. 1811) var söstre. De var dötrene til Olav Pedersson Totland f. 1775 og Gunhilda Johannesdtr Totland f. 1772Olav var sönn til Peder Johannesson og Anna Knutsdtr Eikedal og Gunhilda var datter til Johannes Olavsson Totland f. 1746 i hans andre ekteskap med Herborg hansdtr Lid f. ca 1733. Dette finner du i bygdeboka s. 710.Du Heidi har vel kanskje bygdeboka, hvis ikke kan jeg hjelpe deg med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Åh, tusen takk for alt dere har funnet!Jeg må nesten fortelle historien bak denne forespørselen, for den er et bevis på at verden virkelig er liten!Min mor er født i Holland, emigrerte til Canada som femåring og vokste opp på prærien. Min far er fra Sund, i havgapet utenfor Bergen. Min manns mor er amerikaner, hans far er fra Hallingdal, med mor fra Vaksdal. At vi noensinne skulle finne 'felles' slekt er jo bortimot usannsynlig.Inntil jeg igår får en mail fra Canada, med forespørsel om denne Ole Johan, som de håpet jeg kunne hjelpe med. Min manns oldemor het Vaksdal, hennes mor viser seg, med deres hjelp å være halvsøster til Ole Johan, datter av Malena Ivarsdtr. Steinsland.Men, det stopper jo ikke der, for henvendelsen kom altså fra en dame på prærien som het Clausen. Clausen, tenkte jeg, artig. Var ikke min mors kusine er gift Clausen på prærien, mente jeg å huske; kanskje de kjenner til hverandre? Og joda, denne damen viste seg å være min mors kusines svigerinne!Så, for å gjøre historien kort. Min manns firmenning er svigerinnen til min mors kusine! Ikke så uvanlig om du er oppvokst et lite sted med mye inngifte etter gammalt - men det er jo slett ikke vi, heller motsatt, såpass internasjonal som vår familie faktisk er...Tror rett og slett dette er bortimot det pussigste sammentreffet jeg har kommet borti i min tid som slektspusler!Hører forøvrig gjerne mer om familien over, Malena Ivarsdatter Steinsland, far til hennes første barn; Johannes Johannes. Aadland fra Fusa, og mer om hva hun bedrev fra hun fikk barn i 1869 til hun som gravid giftet seg med Johannes Johannes. Kvittingen f. 1856 (foreldre fra Bjørnåsen/Svensdal i Samnanger), i 1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var et pussig sammentreff! Som du sier er verden liten av og til. Ole Johan er forresten 5-menning til min morfar.Da har du vel alt bakover på morssiden hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da er visst du og mannen min også i slekt, Kjellaug :)Har ikke allverden på Malena, nei. Jeg stopper foreløpig på Anna Olsdtr./Olavsdtr. Totland, og på Guro Kvernes. Mens på Nils Ivers. Aldal har du allerede gitt meg en del. Men det er også alt jeg har.Jeg tar gjerne mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sender deg det jeg har om Mallene Iversdtr Steinsland og Johannes Johannesson Kvitingen, noe har du nok fra för da.Håper det er den samme adressa som för.Joda, jeg er nok da i slekt med din mann - selv om det nok blir 7-8 menninger. Min erfaring er at alle som har slekt i Samnanger er i slekt-:) Både min mormor (Höysæter/Tveiterås) og min morfar (Tysse/Skard) kom derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner ikke noen Guro Andersdtr Öv. Kvernnes i kirkboka, men på FS fant jeg en födt 19/10- 1777 med de foreldra som er oppgidt i bygdeboka for Samnanger, s. 454, kanhende det er hun som er her på Steintveit i ft 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=f11243&gardpostnr=82&personpostnr=1361#nedre>LenkeHennes foreldre står som Anders Monsson Öv. Kvernnes og Malena Monsdtr Kleppe. Side 295 i bygdeboka er det en malena Monsdtr Kleppe, f. 1757 av foreldreMons Sjurdsson Kleppe og hans andre kone Guro Andersdtr Bördal. Selv om det ikke står her at Malena gifta seg med Anders Monsson, vil jeg tro at det er henne. Det er mulig at hun har fått datteren utenfor ekteskap. I 1804 ble hun gift med enkemannen Torgils Johannesson Haukanes (Brualeitet):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.