Gå til innhold
Arkivverket

[#55680] Rainier.Portland,Oregon


Gjest ann- mary engum
 Del

Recommended Posts

Gjest ann- mary engum

Eksperter på Portland,Oregon,kan dere hjelpe?Min bestefar,Rikard Kornelius Olsen Engum, dro til Oregon første gang i 1910.Kom hjem igjen til jul i 1919.Dro andre gang over dit i 1922. Kom hjem igjen i 1926. Vet at han fikk en sønn,Calmar,født 1917,med Tina Fredricksen i Rainier.Tina hadde en også sønn som het Trygve.Vet ikke om hun var enke da hun traff min bestefar. Kan noen hjelpe meg å finne ut om bestefar og Tina var gift?Sitter med noen papirer som kan peke i den retning.Sønnen Calmar døde på slutten av 1932.Har funnet ut hvor Tina,Calmar,Trygve og Trygves kone,Phyllig ligger begravet.Vet at Rikard var halve året i Alaska på arbeid,og resten av året i Portlandsområdet.Nebraska og Wisconsin har også vært nevnt.Har noen arbeidspapirer ,de står det Libby,Mc Neill and Libby på.Det jeg er ute etter er følgende: 1)Dokumentasjon på at Rikard og Tina var gift. 2)Dokumentasjon på hvor han arbeidet i Amerika. 3)Alt som kan være registrert vedrørende periodene han bodde i Oregon og Alaska. Emigrasjon,1910: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=EMITROND&gardpostnr=144044&merk=144044#ovre>Lenke Emigrasjon 1922:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Er ikke akkuarat noen ekspert, men i tellingen 1920 står hun som fraskilt og begge guttene har hennes etternavn:Name: Tina Frederickson Home in 1920: Rainier, Columbia, Oregon Age: 43 years Estimated Birth Year: abt 1877 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Divorced Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1909 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 178 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Tina Frederickson 43 Tuygue Frederickson 10 2/12 Calmer Frederickson 2 5/12I 1930 er hun oppført som enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei! Takk for at dere hjelper til,flott å få disse opplysningene.Tina og Calmar ligger begravet her: NB!Denne kirkegården fant jeg ikke på de vanlige kirkegårdslistene.GRAVSTED: Ligger begravet på Green Mountain Cemetery i Rainier,Oregon,USA (historisk kirkegård) Columbia County Oregon History and GenealogyColumbia County Cemetery Records Rainier Area: AP Apiary Cemetery GI Girgenson Family Cemetery GM Green Mountain Cemetery x: (DENNE KIRKEGÅRDEN!) HD Hudson Cemetery JO Jone's Family Cemetery KO Kobel Cemetery KP Knights of of the Pythias Cemetery NC Neer City Cemetery WB Woodbine Cemetery WC Welter Family Cemetery --- Fredericksen, Tina / / 1875 / / 1968 93 GM (GREEN MOUNTAIN)GRAVSTED: Ligger begravet på Green Mountain Cemetery i Rainier,Oregon,USA (historisk kirkegård)Rainier Area: AP Apiary Cemetery GI Girgenson Family Cemetery GM Green Mountain Cemetery x: (DENNE KIRKEGÅRDEN!) HD Hudson Cemetery JO Jone's Family Cemetery KO Kobel Cemetery KP Knights of of the Pythias Cemetery NC Neer City Cemetery WB Woodbine Cemetery WC Welter Family Cemetery --- Olson, Calmar / / 1917 / / 1932 15 GMTror nesten sikkert at de hadde vært gift,har en kopi av en 'SUMMONS' funnet i Rikard's papirer , der Tina krever underhold for Calmar.Men den er ikke datert,så derfor er det vanskelig på finne ut når dette skjedde.Men hvor kan de ha giftet seg der borte? Sikkert er det at Tina og Rikard har brukt samme adresse når han var over der for andre gang,i 1922,det har jeg funnet på kvitteringer angående pengeoverføringer til Privatbanken i Trondhjem.Det som er litt rart er at sønnen Calmar har hennes etternavn på tellingen.Når han begraves brukes faren Rikard's etternavn.Har en mistanke om at Tina var enke når hun traff Rikard,men vet ikke hva hennes første ektemann het.Kan opplysninger om det finnes i immigrasjonspapirene når hun kom til Amerika?Kan noen finne ut når Rikard og Tina giftet seg,og hvor dette skjedde?Ønsker alle opplysninger som er å få tak i,har holdt på siden 1999 med å lete etter spor,men har ikke erfaring god nok til å vite hvor jeg skal finne opplysningene som kan dokumentere Rikard's 2 perioder i Amerika.Håper alle som med tilgang til baser i Amerika kommer på banen! Mvh Ann-Mary Engum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Tillegsopplysning:'Non-residant's fisherman's fishermans licence'(fra Alaska) datert 11 august 1922 .Dette viser at Rikard Kornelius Olsen på det tidspunktet var i Alaska.Ann-Mary Engum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det er litt ergerligt du er litt for sent ute, kanskje han her kunne gitt dig svarene:Name: Trygve FredricksenSSN: 532-07-9454Last Residence: 97056 Scappoose, Columbia, Oregon, United States of AmericaBorn: 23 Oct 1909Died: 8 Jul 1999State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951 )NB! Han oppholdte sig i Washington da han fikk sitt Social Security Number.Tina bodde så samme sted som sønnen da hun døde:Name: Tina FredricksenSSN: 544-09-4105Last Residence: 97056 Scappoose, Columbia, Oregon, United States of AmericaBorn: 21 Jun 1875Died: May 1968State (Year) SSN issued: Oregon (Before 1951 )Da din bestefar dro i 1922 skulle han til en venn Mathias Systad? i Portland Oregon iflg. Skibsmanifestet, hvor det også opplyses at han hadde vært i USA 1910-1920.Manifestet kan du finne her ved søk på Rikard Olsen:[url="http://www.ellisisland.org/search/passSearch.asp>http://www.ellisisland.org/search/passSearch.aspHer er Mathias i Oregon i 1920 (finner ingen andre med det spes. navnet der):Name: Matt SystaedHome in 1920: Astoria Ward 1, Clatsop, OregonAge: 29 yearsEstimated Birth Year: abt 1891Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's Name: BrightfieldFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: WhiteSex: MaleHome owned: RentYear of Immigration: 1909Able to read: YesAble to Write: YesImage: 632Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeMatt Systaed 29Brightfield Systaed 26Gudawn Systaed 3/12(Hans hustru er tydet feil det skal være Borghild iflg. skjemaet).Han døde:Name: Systad, Mathias OCounty: ClatsopDeath Date: 25 D 1957Certificate: 14229Spouse: BorghilHar funnet hans Registreringskort til militæret WWW1 1917-1918:Name: Matt SystadCity: Not StatedCounty: ColumbiaState: OregonBirthplace: NorwayBirth Date: 1 Feb 1890Race: Caucasian (White)Roll: 1852053På original skjemaet står at han var f. 1.jan. 1890 i Bergen. Jeg kan ikke tyde det hele.Men hans arbeidsgiver er stemplet på og det er:ALASKA FISHERMENS PACKING CO.han var Single (ugift) på det tidspunkt.Så han var jo nok en arb. kollega.Prøver å sette en lenke men vet ikke om det går:LenkeKonen døde åpenbart i Wahington:Name: Borghild SystadSSN: 543-09-8845Last Residence: 98604 Battle Ground, Clark, Washington,United States of AmericaBorn: 18 May 1893Died: Dec 1970State (Year) SSN issued: Oregon (Before 1951)Fannt så også din bestefars i samme Registrering til WWWI 1917-1918:Name: Richard OlsenCity: Not StatedCounty: ColumbiaState: OregonBirthplace: NorwayBirth Date: 30 Aug 1889Race: Caucasian (White)Roll: 1852053På original skjemaet står det hans Adresse var:Box 475 Ranier Oregon Alder: 28 år.Født i Trondhjem 30.aug. 1889.Yrke: Fisherman.Arb.giver: ALASKA FISHERMENS PACKING CO.Arb.sted: Nurhagak, AlaskaSå kommer det ett spørsmål om han forsørger noen og der opplyser han:Wife + 2 Children.Samtidig opplyser han tydeligt at hans ekteskapelig status er:SINGLE.Det er jo litt rart. Hvordan skal man tolke det ???.På et spørsmål om han klager på registreringen og av hvilken grunn svarer han:Support family.Han underskriver med:Richard Olsen.Her er lenke til orig.skemaet hvis det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

ÆV - det gikk så ikke med Lenken til orig.skjemaet.Hvis du vil ha kopi må du opplyse om din e-mail adresse.MvhBente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Bente! Nå ble det fart i heimen,gleden sto i taket! Utrolig hvor effektiv du har vært! Nå har du på kort tid gitt svar på det jeg har lett etter siden 1999.Da døde Kåre,min onkel og Rikard's eldste sønn ,som var ugift og barnløs.Han hadde bodd på hjemgården Grytesmo i Skogn,Levanger, all sin dag,og på loftet sto den store AMERIKAKOFFERTEN som jeg fant masse papirer,bibler etc. i. i.Har Matt Syrstad's 'Fisherman's Licence' blant papirene.Har visst om arbeisdstedet Nushagak,navnene på Trygve og kona Phyllis.(pikenavnet mangler jeg).Trygve og Phyllis hadde en datter(navn ukjent)som døde omkr. 1935.Stusser over dette at Tina og Rikard ikke har vært gift ,for på et dokument jeg har,'SUMMONS',står Tina skrevet som Tina Olsen.På denne stevningen krever hun underhold for gutten Calmar.Dette er en kopi og er ikke datert,men underskrevet av en øvrighetsperson i Oregon.Rikard Kornelius Olsen Engum var født i Fevåg i Sør Trøndelag.Matt Syrstad kommer nok inn i bildet ved at Rikard's mor,Karen Andreasdatter,var født i Børsa.Tror ganske sikkert at Syrstad var derfra.Rikard reiste fra Fevåg første gang han dro til Amerika.Når han kom hjem til jul i 1919,kjøpte han gården i Skogn,giftet seg med Olise Isaksdatter Dyrendal fra Dyrendal i Rissa,rakk å se sønnen Kåre bli født 8 jan 1922,før han i mars 1922 igjen satte kursen til Oregon.Tina og sønnen Calmar i Amerika ble vi klar over i 1999,dog har det gjennom tiden vært spekulert på om Rikard hadde barn i Oregon. Jeg bøyer meg i ren takknemlighet over hjelpen du har gitt.Tusen takk.Send gjern en e-mail med papirene,da får jeg dem i litt bedre format. Takknemlig hilsen fra Ann-Mary Engume-postadresse: mar-engu@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Glemte å si at den postboxadressen du fant på Rikard er den samme som Tina også brukte. (Box 475 Ranier Oregon ) Adressen har hun brukt da hun har skrevet brev til Rikard etter at han kom hjem i 1926.Året brevet er sendt er ukjent,men hun forteller at Calmar er ferdig med skolen ,så dette kan ikke ha vært så lenge før sønnen Calmar døde på slutten av 1932.Angående sønnen Calmar:Calmar døde visstnok i forbindelse med en operasjon som gikk galt. Har noen flere opplysninger om eventuelt ekteskap mellomnm Rikard Olsen og Tina Fredricksen?Noe sier meg bestemt at de har vært gift!Det er denne 'SUMMONS' jeg da sikter til,hvor hun krever underhold for Calmar og har brukt Rikard's etternavn,Olsen.Mvh Ann-Mary Engum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Trøste meg som du kan lete,jeg gir meg ende over!Dette var det jeg hadde håpet på,å få enn bekreftelse på ekteskap. Veldig godt jobba,Bente!Tusen takk for hjelpen!Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Glemte å si at Johan,som du nevner,er Johan Selnes som han vokste opp med i Fevåg i Stjørna.Karen Fevaag,er Karen Oline Andresdatter Fevaag,hans mor, som ble enke ,og ble sittende igjen med 3 barn,i 1886,da mannen Johan Arnt Hansen Petersen Fevaag døde på Haltenhavet den 6 juni 1885.(han var ikke Rikards far!)Etterpå fikk hun barnet Rikard med Ole Matiasen Fevaag,født 1868 i Fevåg,død 26 aug 1896 .Karen og Ole var ikke gift.Ole ble gift med Anne Sofie Kristine Anddreasdatter omkr 1895.De var iallfall gift da sønnen Magnus Schønning ble født 19 feb 1896.Ole levde bare 6 mnd etter sønnen's fødsel.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Hei Bente! Kan du sende meg lenker på basene du var inne i?Kom meg inn på Ellis Island-basen,men skulle gjerne vært inne i de andre du brukte også.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Løfter denne opp i håp at Bente Aaris ser den Vil du sende de lenkene du brukte ved søkene i Oregon? Har problem nå når jeg skal inn i dem,da jeg ikke vet hvilke du brukte.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det kan jeg ikke som du så virker det ikke, det var jo derfor jeg måtte laste det ned på min PC og så legge/sende det ut derfra, du må selv ha abonnement hos ancestry.com for å komme inn i deres databaser - og det koster, men de har for tiden et 14 dagers gratis prøveperiode (husk evt. å kansellere før perioden er ute ellers løper abonnementet og du blir trukket):http://www.ancestry.com/Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Det var den basen jeg var borti i dag,det ,får se om jeg finner ut av det .Takk likevel,er veldig fornøyd med det du har funnet. Mvh Ann-mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.