Gå til innhold
Arkivverket

[#55683] Hjelp til tyding av ministerialbok nr 7 (1831-1854) Sannidal Telemark


Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Noen som kan hjelpe med å tyde stedet disse folkene kom fra?LenkeLøpenr: 10Navn: Ole Thomassen og Helge Johnsdatter med barn.Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg tror mannen heter Ole Thormodsen. Jeg er ikke kar om å tyde stedsnavnet, men det ser ut til å være det samme som på nr. 1 i 1842 lenger ned på sida. Det ser også ut som han har attest fra presten Nilsen. De som kommer fra Drangedal på denne tida har også attest fra hr. Nilsen. Er det muligens en merkelig måte å skrive Tørdal på?Her er trolig presteattestene oppbevart, så det går an å se på hva hr. Nilsen har skrevet.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I kolonnen for navn står det Ole Thormodsen (ikke Thomassen) Moen fra Thorrisdal.I kolonnen for stedet hvor de kom fra, står det Torrisdal. Dette er vel det som i dag heter Tørdal i Drangedal, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg spiste vel opp sukkertøyet ditt, Ole-Bjørn, men var bare nødt til å sjekke om min antakelse var riktig.Dåpen til eldste sønnen John i 1827, nr. 28 på venstre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Om du har Drangedals slektsregister så finner du familien på nr. 2557 i bok nr.2Hvis du ikke har det kan jeg opplyse flg. (1667)Ole Thormodson Rønningen u/ Tråe,døpt 24.03.1793 g. 13.10.1822 m. (1902)Helge Johnsdtr.Solli døpt 06.05.1798Barn: Ingeborg Maria f.17.02.1823 døpt.09.03.1823 i Tørdal.Kari f.10.10.1824, døpt 24.10.1824 i Tørdal.John f.14.09.1827, døpt 07.10.1827 i Tørdal gm. Maren Helene Eliasdtr. Risøya Født på Langøy.Aaste Helene f.30.05.1830, døpt 31.05.1830i TørdalMaria f.29.11.1835, døpt 06.12.1835 i Tørdal g.i S.kirke 1857 m. Christian Sørensen Skilnestangen.Mine kommentarer:Risøya ligger ved Langøy. Skilnestangen tror jeg kanskje skal være Stilnestangen i Kragerø. S.kirke er nok Sannidal kirke tenker jeg. Tallene i parantes foran Ole og Helge er foreldrenes registernr. Det står ikke noe i boka om at de flytter eller hvor barna bosetter seg.Jeg anbefaler deg å lese Drangedals slektsregister der finner du flere av forferdrene og deres familier.Hilsen Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Kerstin,Takk for hjelpa. Men basert på den informasjonen Leif B. Kristensen og Aud Sandbu kom med, så viste det seg at dette var feil familie. Jeg er på utkikk etter Ole Thomassen fra Tåtøy som i 1828 fikk, med Anne Halvorsdatter fra Ramsaas under Moe, Halvor Olsen. Dette var utenfor ekteskap og jeg prøver å finne ut hvor Ole Thomassen ble av etter fødselen av sønnen. For å se om jeg kan finne ut av hans opphav.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei Ole-Bjørn.Jeg lurte på om det var den samme personen som i etterlysning 51002, men siden det var et annet navn tenkte jeg at det kanskje var en annen.Jeg har dessverre ikke funnet din Ole Thomassen ennå. Han dukker nok opp en dag.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.