Gå til innhold
Arkivverket

[#55687] Alv Thorsen og Kirsten Nielsdatter Hougeto/Ribe/Oddernes.


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg sliter litt med foreldrene til Alv Thorsen og hans kone Kirsten Nielsen i Gjerstad Aust-Agder og håper derfor på litt bistand. Trenger opplysninger før han kom til Oddernes.Alv Thorsen fikk 3 barn i Gjerstad med Kirsten Nielsdatter, deriblandt Ole født i 1758 Permanent sidelenke: Lenke, til høyre nesten nederst. Jeg har ikke klart å finne noen vielse til Alv og Kirsten i Gjerstad.Alv Thorsen skal være født ca 1729 og hans foreldre er Thor Alvsen og Karen Larsdatter. Dette paret fikk flere barn i Gjerstad i perioden 1731-1750 iflg. IGI. Anne i 1731 Lenke. Gunnild i 1733 Lenke. Lars i 1740 Lenke. Lars i 1744 Lenke. Christen i 1749 Lenke. Karen i 1750 Lenke.Jeg finner ingen døpt i Gjerstad jeg!!!Finnes det noen med bygdebok for dette distriktet, som kan sjekke denne familien for meg?På forhånd mange takk.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er i hvert fall dåpen til Alv Thor(e)sen 19. juni 1729, på venstre side, sjette dåp:Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1729, side 38. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Vielsen til Tore Alfsen og Karen Larsdatter 26. september 1728 i Søndeled (høyre side under Ægteviede):Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1728, side 33. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk Laila. Den hadde ikke jeg klart og med den skriften. Hvis det er noen som kan ta seg tid til å tyde navn på fadderne til Alv Thorsen og samtidig se hva som står etter Thor Alvsen ved vielsen.Trenger også tips om hvilke bygdebøker som gjelder for dette distriktet?Igjen mange takk Laila.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Cathrin, skriften er ikke så enkel, men jeg tror jeg har fått med det meste:1729. 19 Jun. Tore Alfs. Homme (strek over m betyr dobbel m) og Karen Larsd B. Alv. Fad. Knud Søndeløv, Samuel Lille Søndeløv, Tarald Søndeløv, Maren Søndeløv, Karen Seaavaag/Siaavaag?, Anne Søndeløv.1728. Septembr. Tore Alfs. Homme og Karen Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Alv var døpt i Søndeled sogn, og hans søster Anne ble døpt i Gjerstad sogn(helt nederst på venstre side):Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1731, side 45. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Åh, kjæra nån!! Dette begynner å bli komplisert, men tusen takk Laila for din hjelp.Nå har jeg Søndeled bygdebok 3 og under Homme, så er sønn til Alf Olsen Homme og Gunnild Torsdatter Vefall, Ole Alfsen nevnt, men jeg finner ikke Thor. Ja, her blir det rot for jeg kommer jo inn på samme slekten via Gunnhild Christensdatter Have, som ble gift med Ole Alvsen f.i 1758. Nå ja, det er jo ikke noe nytt når det gjelder slektene på Agder. Hvis det finnes noen som sitter på flere opplysninger eller kan korrigere meg, så setter jeg stor pris på det.Igjen mange takk til deg Laila og så flink du er til å tyde.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kerstin Thorsen

Hei Cathrin.I Drangedalsregistret finner jeg på nr.405 flg. Alf Olson Homme f.1658, trolovet og siden g.06-06-1697 i Drangedal m: (358) Gunhild Torsdtr. Vefall.Gunhild g2m: Tengel Olsen Sletås.Alf og Gunhilds barn.Tor - Kari - Johanne.Dessverre er inge datoer ført på barna.Du får flere opplysninger i morgen.Kerstin.ps. se også mitt svar på 56377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager sent svar. Takker så mye for at du har tatt deg tid. Jeg har funnet vielsen til Alf Olsen og Gunnhild Thorsdatter i Drangedal og barna har jeg funnet og Alg skal være sønnen til Ole Nærstad i følge Søndeled bygdebok III.Mye skal ha mer, så hvis det er noen som vet hvem Alv Thorsen sin kone, Kirsten Nielsdatter er, så vil jeg også sette stor pris på å få vite det. Hun døde i Oddernes i 1801 (70 år).Igjen Tusen takk.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg prøver å ta opp denne saken igjen, da jeg ikke har funnet vielsen til Alv Thorsen Ribe/Huggeto/Augland og Kirsten Nilsdatter.I min søken etter dette, samt hvorfor Alv Thorsen sin far, Thor Alvsen blir omtalt som Lindland i Oddernes bygdebok, så havnet jeg i Sirdal.Thor Alvsen Homme/Lindland og Karen Larsdatter fikk også flere barn i dette distriktet og det er noe som ikke stemmer helt, da sønnen Alv Thorsen blir døpt 19/6 1729 i Gjerstad. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9483&idx_id=9483&uid=ny&idx_side=-40>Lenke.Fra kirkeboken i Lund (Rogaland)døpes sønnen til Thore Lindland, Lars 2/1 1729 Permanent sidelenke: Lenke2 barn født med seks måneders mellomrom?Thore Lindland får også datteren Giellou i Lund døpt 29/12 1726 Permanent sidelenke: Lenke.En ny Giellou døpt 8/11 1731, midt på høyre side. Permanent sidelenke: LenkeEn datter Inger som er omtalt i Oddernes bygdebok, døpt 6/4 1737 i Lund. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.