Gå til innhold
Arkivverket

[#55695] Findsvigen i Idd, Kari Pedersdatter og Ole Asmundsen gift 1782


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Ole Asmundsen (?4.3.1755-2.2.1800) og Kari Pedersdatter (f.ca.1760) giftet seg den 17.8.1782 i Enningedal kirke i Østfold. Ole var ”soldat” og Eli ”pige”. Cautionister var Peder Asmundsen Findsvigen og Jens Olsen Skiebæk. I 1801 var Kari enke og drev Findsvigen sammen med sin manns bror og hans familie. Jeg har funnet barna, men kan noen hjelpe meg med hvor Kari Pedersdatter kom fra og hvem som var hennes foreldre? Hilsen Bjørg Brynildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sannsynligvis finnes det en Karen Pedersdt. døpt 16/2 1761 Tistedalen, foreldre Peder Syversen og Marie Andersdt. (FS) Hun kan jo passe bra inn når det gjelder alder og beliggenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Jensen.

Hei Bjørg. Har sett litt på barna til Ole.A og Kari.P Fant noen navn som Anna Pedersdatter og Ole Pedersen som er faddere.Søskene til Kari het det,men det er jo mange like navn.Det er en teori.Foreldrene til de er Peder Syversen og Marie Andersdatter Tistedal.Ole Asmundsen er døpt.4.mars 1759 i Idd.Foreldrene er Aasmund Pedersen og Guren Olsdatter.Viede 26/6-1746.Ole Asmundsen og Kari Pedersdatter vigdes 26/12-1782 i Enningdalen.Hilsen Åshild..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Tusen takk Åshild og Berit. Her har jeg stått fast lenge. Nå skal jeg prøve meg videre. Åshild, du som bor i Halden, finnes det noe lokal litteratur jeg kan bruke i dette tilfelle utenom kirkebøker og folketellinger? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Takk Åshild. Jeg har forsøkt å finne kirkebøkene over Tistedalen, men finner dem ikke. Lå Tistedalen under Berg, Halden eller Idd ? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei Bjørg.Tistedalen ligger på begge sider av elva Tista, som opprinnelig utgjorde grense mellom Idd og Berg, og hvor en del etter hvert kom under Halden. Min erfaring er at man finner mange tistedøler i kirkebøkene både fra Berg og Idd, men også i Halden. Det gjør det jo litt arbeidskrevende å lete.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Karen Pedersdt. døpt 16/2 1761 Tistedalen, foreldre Peder Syversen og Marie Andersdt, skriver Berit i nr 2.Nå har jeg søkt i kirkebøkene for Idd, Enningedalen, Halden, men kan ikke finne dåpen hennes. Kan noen hjelpe meg å finne riktig kirkesogn til denne dåpen? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.