Gå til innhold
Arkivverket

[#55704] Porsgrunn, 1 kirkebok, 3 kirker? + fødsel Morten Henrich Andersen


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiPå DIS-DK spør en dame om en konfirmasjon slik: Konfirmeret i 1802 i Porsgrunn/Østre Porsgrunn/Ministerialbok Tre hold er nævnt , Østre og Veste Porsgrund og fra Herre Skal det så forståes at de alle tre hold er konfirmeret den dag i Porsgrunds Østre kirke eller i 3 kirker men ført inn i samme bok?Morten Henrich Andersen født Porsgrunn ca.1787. Jeg forsøkte å hjelpe med dåpen, men fant ham ikke. Kan dere hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkeboka det er snakk om, Østre Porsgrunn Lenke Morten Henrich ble konf. i V.Porsgrunn og var 16 1/2 år palmesøndag 1802, og da ble han vel født 1785-86. Men hvor er vel det store spørsmålet. Ved rask gjennomgang har jeg ikke funne han døpt i Ø. eller V. Porsgrunn 1785-87.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(1) Herre fikk ikke egen kirke før 1905, men i perioden 1786-1846 sognet folkene på Herre til Østre Porsgrunn. Både før og etter denne perioden sognet Herre til Bamble. - Porsgrunn prestegjeld ble opprettet i 1763 ved at Vestre Porsgrunn (vest for elva), som hadde hørt til Solum prestegjeld, og Østre Porsgrunn (øst for elva), som hadde hørt til Eidanger prestegjeld, ble utskilt fra sine tidligere prestegjeld. Vestre og Østre Porsgrunn fikk sine kirker i hhv 1758 og 1760.Det du observerer i konfirmasjonslistene, er at presten har ført egne avdelinger for konfirmanter fra de tre delene av prestegjeldet - Vestre Porsgrunn, Østre Porsgrunn og Herre. Alle konfirmantene har utvilsomt blitt konfirmert på én og samme dag. Slik jeg tolker kirkeboka, opplyses det ikke i hvilken kirke (Østre eller Vestre) konfirmasjonene har funnet sted - overskriftene angir kun hvor konfirmantene kom fra. Jeg gjetter på at konfirmasjonen ble holdt annet hvert år i de to kirkene. Fra andre prestegjeld har jeg erfart at det gikk på rundgang mellom de forskjellige kirkene i prestegjeldet hvor konfirmasjonen ble holdt, men slik at konfirmanter fra hele prestegjeldet ble konfirmert i den aktuelle kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nja, nå var jeg rask - siden Leif Biberg Kristensen ikke har registrert noen dåp på Morten eller søsknene, var han vel neppe døpt i Solum heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Han kan godt være døpt i Porsgrunn. Jeg har begynt å skrive av kirkeboka for Vestre Porsgrunn 1764-1814, men har foreløpig ikke kommet lenger enn til midten av 70-åra.Ellers var det også en flik av Gjerpen som inngikk i Porsgrunn i 1764, nemlig Osebakken.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiTusen takk!Min danske slektsgransker legger til grunn at Morten Henrich er den samme som du, Kristian henviser til i FT1801 med foreldre Anders Johannessen og Anne Kristine Mortensdatter.Jeg skal sende forumets link til hende, så kan hun selv lese :-)Hun skriver (sitat):'Bopæl i Danmark i 1811: Har jeg har en Morten Henrich Andersen som er nævnt fødested Porsgrund. Ham og hans søskende har jeg ikke været heldig med at finde døbt.'For at finne ut om det er rett Morten, så må vi nok finne fødselen og evt. utflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.