Gå til innhold
Arkivverket

[#55715] Olsen i Laurvig


Gjest Mari Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Johansson

Min mf mf Simon Olsen/Olsson f. 1802, har i olika pass på 1830-talet och även i kyrkböckerna i Södra Finnskoga, Värmland uppgett att han ska vara född i Laurvig. Tyvärr har jag aldrig kunnat bekräfta detta men nu har jag suttit och läst i kyrkböcker som finns på digitalarkivet och i kyrkboken Vestfold, Larvik, Langestad , Klokkerbok II1, 1818-1843, Vigda. I denna bok så finner jag dels *Hans eller Lars ( kan inte riktigt utläsa förnamnet på han) Olsen, 25 år, Laurvig gifter sig 1831-05-14 med Anne Margrethe .........? 20 år ( sid 393 i klokkerbok)och så fann jag denna man Jacob Olsen, 24 år, Langstrand som gifter sig 1829-05-03 med , kan inte utläsa hustruns namn. ( Sid 392 i klokkerbok)Så min fundering är om detta kan vara bröder till min Simon Olsen f.1802 Laurvig Hans eller Lars ska ju vara född ca 1806 och Jacob ca 1804. Känner någon till vem föräldrarna till hans eller Lars och Jacob är? Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Det er kanskje disse vielsene!Vielse Jacob Olsen 24 år, 03 MAY 1829 Langestrand, Larvik, Vestfold, Norway [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500037255400&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke og Olea Olsdatter - 41år.Vielse Lars Olsen 25 år, 14. mai 1831 Langestrand, Larvik, Vestfold, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Geir, tack för dina svar. Jag vet inte var min Simon gifte sig men det är troligtvis i Norge och hans hustru hette Hedvig Danielsdatter f. 1811 Risör, Aust Agder. Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Geir, jag hade dessa 2 barn också. Så det jag håller på med nu är att fösöka kartlägga Simons och Hedvigs turer runt i Norge och Sverige innan de bosatte sig i Södra Finnskoga 1861. De dök upp redan år 1848 i Södra Finnskoga men de var bara där till och från först år 1861 bosatte de sig där och vart införda i kyrkböckerna. År 1835 så är de i Bindalen, där de döper sin son Ole, de är då på väg upp till Alta, i Bindalen har de uppgivit att de är från Bamle prestgjeld, år 1837 är de både i Västerås och Lycksele, sverige och så far de tillbaka till Norge. Sen vandrar de mellan Norge och sverige så det har inte varit lätt att hitta alla ställen som de har varit på. Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Nei da er det ikke lett å ha oversikten - med så mye farting hit og dit!Denne linken vedr. 'leilighetsfunn' har du vel kanskje sett LenkeHvis du går øverst på denne side og søker på ''reisend'', så får du opp mange tidligere temaer rundt reisende! Men du har vel sjekket der óg!Nei da har ikke jeg noe mer å bidra med for øyeblikket!Good luck!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Johansson

Geir, tack för tipset på 'leilighetsfunn', den har jag inte sett. Jag tackar så hjärtligt för att du har tagit dig tid och gett mig olika tips. Mvh Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.